Pīters ŠefersAmadejs
Lielā zāle
Drāma 2 cēlienosNo angļu valodas tulkojusi Evita Mamaja
Pirmizrāde - 2011. gada 11. maijā
Izrādes ilgums - 3h 30min
Viņš ir galma komponists, viņš nosaka valsts mūzikas dzīvi, un bez viņa ziņas impērijā nenotiek nekas. Saljēri ir talantīgs. Taču viņš nav ģēnijs. Traģiskākais, ka viņš pats to apzinās.
Savukārt jaunais Mocarts ir nepanesami bezkaunīgs, pašapzinīgs un vulgārs. Bet viņa mūzikai ir pieskāries Dievs.
Saljēri dievināja Mocarta mūziku, un viņš nozvērējās to iznīcināt. Vai Saljēri tiešām noindēja Mocartu? Viņš pats ir par to pārliecināts.
Dramaturgs Pīters Šefers intriģējoši un radoši apspēlē vēstures radīto leģendu par Mocarta noindēšanu, pētot, kā Saljēri greizsirdīgā skaudība noved jauno Mocartu līdz galējai iznīcībai. Ar šo izrādi Dailes teātris turpina tradīciju runāt par izcilām vēstures un mākslas pasaules personībām, reizē piedāvājot īstenu aktiermeistarības kaleidoskopu.
Režisors Jans Villems van den Boss, kurš skatītājiem pazīstams jau no izrādes „Spilvencilvēks" laikiem, par jauniestudējumu stāsta: „Tā ir jūtu un notikumu arheoloģija, kurā visi tēli tiek iesaistīti pagātnes rekonstrukcijā ar mērķi izkļūt no pašradīta ārprāta cietuma un atgūt spēju aiz apstākļiem, iemesliem un faktiem saskatīt cilvēku sevī un citos. Cilvēku ar nepilnībām, vājībām, bet ar savu unikalitāti, kuru aprakt, aizmirst, noliegt, kāda sveša talanta gaismas apžilbinātam, ir tas pats, kas ieslodzīt sevi neprāta un greizsirdības cietumā. Cilvēka dzīve ir dāvana neatkarīgi no ticības Dievam vai viņa noliegšanas, tādēļ dzīvot to salīdzinājumos ar citu dzīvēm, neredzot savējo, ir savas dzīves slepkavība vai tās mēģinājums. Saljēri ir talantīgs, veiksmīgs komponists, kurš, saskaroties ar Mocarta talantu, tiek apžilbināts un savā aklumā iejūdz sevi nebeidzamā salīdzinājumu jūgā, iesprosto savu dzīvi, talantu, cilvēcību Mocarta dzīves stāstā, zaudējot spēju saskatīt Mocartā cilvēku un noliedzot cilvēcību sevī. Cilvēciskā būtnē bez talanta mājo greizsirdība, skaudība, atriebība, neuzticība, vieglprātība, bet tam visam līdzsvaru dod līdzjūtība, mīlestība, piedošana. Sadzīvot ar saviem dēmoniem var tikai, tos atzīstot. Luga ir cīņa par cilvēku sevī, par spēju saskatīt un pieņemt šo unikālo, bet nepilnīgo būtni, piedot sev un citiem, kā arī mēģinājums atbildēt uz jautājumu par dzīves vērtībām, slepkavību un nāvi. Vai tiešām ir notikusi slepkavība? Vai tiešām kāds ir nogalināts? Un kurš galu galā ir upuris, bet kurš - slepkava?"
Nominācija "Spēlmaņu nakts" 2010/2011 balvai - Gada dramatiskā teātra izrāde.
„Spēlmaņu nakts" 2010/2011 balva:
Gada aktieris skatītāju balsojumā - Artūrs Skrastiņš
Gada kustību māksliniece - Inga Krasovska
Izrāde ir LTV1 kultūras raidījuma „100 g kultūras" jaundibinātās balvas „Kilograms kultūras" ieguvēja.
Paldies Galerija Centrs par finansiālo atbalstu izrādes kostīmu tapšanā!
Iestudējumu atbalsta Valsts Kultūrkapitāla fonds.
Lomās
- Artūrs Skrastiņš
- (Antonio Saljēri)
- Artūrs Dīcis
- (Volfgangs Amadejs Mocarts)
- Ilze Ķuzule-Skrastiņa
- (Konstance)
- Ivars Auziņš
- (Imperators Jozefs II)
- Artis Robežnieks
- (Barons van Svītens)
- Pēteris Gaudiņš
- (Grāfs fon Štreks)
- Lauris Subatnieks
- (Ventičello Karls )
- Dainis Gaidelis
- (Ventičello Fridrihs)
- Ērika Eglija-Grāvele
- (Katerīna Kavaljēri)
- Ligita Skujiņa
- (Terēza, Saljēri sieva)
- Esmeralda Ermale
- (Konstances māte)
- Aija Dzērve
- (Aloīzija, Konstances māsa)
- Juris Frinbergs
- (Kapelmeistars Bonno)
- Mārtiņš Počs
- (Saljēri sulainis)
- Indra Briķe
- (Saljēri pavārs)
- Gints Andžāns, Intars Rešetins
- (Sulainis, galminieks, pilsētnieks )
- Juris Kalniņš
- (Grāfs Orsīni-Rozenbergs)
- Kristaps Rasims
- (Ceremonijmeistars )
Radošā komanda
- Muzikālā noformējuma autors
- Raimonds Tiguls
- Kustību konsultante
- Inga Krasovska
- Gaismu mākslinieki
- Igors Kapustins un Māra Vaļikova
- Video mākslinieks
- Lauris Ābele
- Režisora asistente
- Daiga Livčāne
- Mūzikas konsultants
- Juris Vaivods
- Kostīmu māksliniece
- Ilze Vītoliņa
- Scenogrāfs
- Mārtiņš Vilkārsis
Mūzika pāri visam...spēcīgs Skrastiņš. Zāle stāvot kājās aplaudē. Neprātīgs baudījums. Amadejs @Dailesteatris
Izrāde "Amadejs" @Dailesteatris bija lieliska. Iesaku. Tagad gribas doties mājās un palasīt vairāk par Mocartu un viņa dzīvi. Aplausi..
Bet izrāde bija izdevusies, tas mazināja samulsumu par neveiksmīgo iesākumu. Ja nu vienīgi varbūt gribējās vairāk Mocarta mūzikas tradicionālā izpildījumā. Skrastiņš lielisks no sākuma līdz beigām, Dīcim veiksmīgāks otrais cēliens.
Runāt par ģenialitāti ir pārāk skaļi, bet Skrastiņam šajā izrādē ir dota iespēja izpausties, un viņš to visai neslikti izmanto.
Visa cita darbošanās, vai, pareizāk, tās iztrūkums, kā jau te tika sacīts - nesamērīgi pasīvs fons, kura izpildītājus reizumis sametās žēl.
Mocarta tēlojums faktiski neatšķīrās no šī paša aktiera piedāvājuma "Šeipingā"...
Par attieksmi.
Teātra izrāde var kavēties tehnisku iemeslu dēļ. Tikai skatītājs būtu pelnījis par to tapt informēts ne tikai vienu reizi, piecpadsmit minūtes pirms normālā izrādes sākuma laika. Atvainošanās izpalika vispār.
Konkrētajā situācijā teātra administrācijas izpratne par komunikāciju ar klientu krietni atpalika no līmeņa, ko šobrīd spēj piedāvāt pat šķūnīša tipa autoservisa mehāniķis Vasja.
http://tulpe13.wordpress.com/2014/03/29/izrade-amadejs/
Sižets bija paredzams pilnīgi kopēja slaveno filmu "Amadejs". Visas ainas sakrita ar ainām, kas redzētas filmā. Lugas darbība bija prognozējama un mana draudzene teica, ka vinai nepatīk redzet šādu filmas kopiju. Lugas sākumā un beigās Soljēri tāpat kā filmā dzīves nogalē atceras savu cīņu par Mocarta pazudināšanu invalīdu krēslā.
Mani pašu arī šī luga īpaši neaizrāva, šāda smaga filozfisku pārdzīvojumu luga nevar aizraut. Es šajā lugā labi izpratu Soljeri Traģēdiju savu naidu pret Dievu un Mocartu, kā viņa Stabuli, kuram ir Dieva dots talants. Turpretīm Soljeri ir slavena Viduvējiba kura ir sava laika nozīmīga un ietekmīga persona, bet vēsture to ātri aizmirst. Smags ir lugas noslēgums kura izskan atziņa, ka mēs pazīstam Soljeri tikai kā Mocarta slepkavu un pat par to neticam.
Patika Skrastiņa tēlojums, izcils savā krāsainībā.
Bet nepatika kopainas kur aktieri tipinaja un nepamatoti ākstīgi pārvietojās pa skatuvi, ik pa brīžam te noņemot te uzliekot parūkas. Daudzām šīm ainām nebija pamatojuma. Bija dažas asprātīgi veidotas kopainas, bet tas nemainīja kopejo garlaicīgo pārspīlēti ākstīgo iespaidu.
Pievienojos šim komentāram. ko raksta Līga Cera
Katru reizi, kad atskanēja Mocarta mūzika roka apdarē, man palika gandrīz fiziski slikti... Nedomājiet, ka nesapratu zemtekstu, kāpēc tā ir izmantota, bet tik un tā "galīgi garām"
Skrastiņš ģeniāls, bet pārējie.... nu tā.
Jā tās roka interpretācijas bija nebaudamas. Skaļā mūzika grieza ausīs. Pilnīgi nesakarīgs troksnis, kam nebija sakara ar Mocarta mūzikas mūsdienu aranžijām, tajos nebija Mocarta mūzikas ģenialitāte izjūtama. Es gaidiju tos skaistos mirkļus lugā kur skanēja Mocarta mūzikas klasiski izpildītie ieraksti kur tiešām varēja izjust un atcerēties šo Dieva dāvato mūziku.
Lugu vērtēju ar 3 no 5 āboliem.
A.Skrastiņš @Dailesteatris Amadejs - izcili, grandiozi, vārdiem neaprakstāmi! Bravo!
@Dailesteatris izrāde Amadejs, bija izcila un beigās skatītāji to apliecināja ar stāvaplausiem. Artūrs Skrastiņš bija vienreizējs.
Joprojām @Dailesteatris #Amadejs izrāde tik superīgi,liek aizdomāties par tiem laikiem,cilvēkiem..Skrastiņa aktierspēle-nepārspējama! :)
Izrāde "Amadejs" bija tiešām Lieliska. Mocartam mirstot un skaļi skanot Rekviēmam, gribējās to mirkli padarīt mūžīgu. Īsta bauda.
"Amadejs", manuprāt, viena no labākajām izrādēm @Dailesteatris. Skrastiņa un Dīča tēlojums vienkārši fantastisks!
vakardienas "Amadejs" @dailesteatris atstāja pēcgaršu. jāuzslavē aktierspēle - Dīcis un Skrastiņš super!
"Amadejs" @Dailesteatris liek baudīt un domāt. Aizdomāties par sevi un dvēseles sāpēm... A.Skrastiņš, kā vienmēr, ģeniāls. Bravo!
kārtēja 5diena @Dailesteatris, kārtējo reizi pārliecinājos, ka Skrastiņš ir viens no visu laiku labākajiem latviešu aktieriem #Amadejs
Amadejs iekš @Dailesteatris - ļoti spēcīgi! Visu cieņu Skrastiņam!
Esmu sajūsmā. Viennozīmīgi labākā izrāde ko pēdējā laikā esmu redzējusi - Amadejs @Dailesteatris
Tiem kuri nav pārlieku aizspriedumaini pret klasiku un ir atvērti kam jaunam - izrāde AMADEJS Jums būtu jāredz! Orģinalitāte!
Iesaku aiziet uz Dailes teātra izrādi Amadejs. Pārsteidzoši lieliska, interesanta un aizraujoša, neatkarīgi vai ko zini par Mocarta dzīvi.
Ļoti iespaidīgs Skrastiņš ne mazāk iespaidīgā izrādē. Amadejs @Dailesteatris Vērts.
Pārņemta ar neaprakstāmi daudz emocijām! Pēc teātra izrādēm tas nenotiek bieži, bet šoreiz tas ir noticis! #Amadejs
Amadejs @Dailesteatris vakar bija lielisks. Dziļš, paliekošs pārdzīvojums.Izrādēs vairs reti asaras birst, bet šoreiz bija tik smeldzīgi...
@Dailesteatris Amadejs - izcili, aizraujoši un prātu ie-kustinoši.
Skrastiņš ģeniāls, bet pārējie.... nu tā.
Nepievienojos izrādes apjūsmotāju pulciņam.
"Amadejs" Dailes teātrī šodien laikam katram skatītājam lika padomāt par kādu tumšo prāta stūrīti mūsus pašos. Gari, bet aizraujoši.
Dailes teātra "Amadejs" ir kā balti žilbinošs sniegs aukstajā ziemas saulē, kurš pamazām paliek netīri pelēks. Tā jutos izrādes finālā.
ar vienu reizi #amadejs izrādes @Dailesteatris ir par maz. obligāti iešu skatīties vēlreiz. un tad vēlreiz. neaprakstāmi skaisti.
Skrastiņš ģeniāls! Komplektā ar Dīci super!
Artūrs Skrastiņš kā vienmēr ģeniāls, zāle applaudēja stāvus. Izcila izrāde, visiem iesaku!!!!!
paldies visai komandai par sniegumu
Lieliska harmonija starp režisora, scenogrāfa, kostīmu mākslinieces un aktieru darbu!
Ieteikums: izvēlieties sēdvietas pēc iepējas tuvāk skatuvei un mēģiniet notvert aktieru acu skatienus.
Lai radoši!
Man tikko kā bij' lemts piedzīvot šo brīnumu..
Un man jāpiekrīt, ka - patiesi, caur mākslu, caur šo unikālo spēju radīt skaisto, ar mums runā Dievs - pats Radītājs.. un,
šovakar Viņš mūs uzrunāja, ne tikvien mūzikā, kā tas top vēstīts izrādē, bet gan arī caur lugas tekstu, režiju, skatuvisko aranžējumu un aktiermeistarību - kur pats spilgtākais no Viņa brīnumiem - talantu tīrradnis Artūrs Skrastiņš, kura nepārspējamā meistarība skatītāja sakāpinātās emocijas noved līdz pilnīgai ekstāzei..!
Tam neviena pati filma nestāv klāt!
Paldies Dievam par to, ka Viņš ar mums šādi runā, un paldies visiem, visiem tiem, kas šo burvīgo balsi ietērpj skaistā valodā, lai to tad nogādātu mums pārējiem!
Ir lieka biļete uz 9.decembra izrādi plkst.19.00 (piektdiena). Ja ir interese zvaniet. 29148900. Ilze
Nebaidos teikt, ka šī ir viena no pēdējā laikā izcilākajām Dailes teātra izrādēm. Izrāde, kas pilnībā ievilina savā pasaulē un atstāj pēdas sirdī. Skudriņas caur manu ķermeni, un prieks, redzot visu zāli pieceļoties kājās. Uz šo tiešām ir vērts aiziet, un noteikti nenožēlosiet, ka esat veltījuši trīs stundas no savas dzīves vienai teātra izrādei.
Sīkāk manu atsauksmi par šo izrādi varat izlasīt šeit: http://sigita-paula.blogspot.com/2011/08/kurs-nogalinaja-mocartu.html
Ak,Kungs! Kas tie par infantiliem konteksta meklējumiem?Kur tos māca-iedzen galvā? Cilvēciņš staigā-izdzird lakstīgalu,bet viņam nav skaidrs,kādā kontekstā šī tur pogo. Tad redz puķi,bet atkal samulst mūsu kritiķis - konteksta ta nava!
Un tā viņam,mūsu skolotajam kritiķim,paiet dzīve - bez konteksta.Toties honorāri par rakstiņiem ir tieši kontekstā.Ēst gribas ne tikai Amadejam.
Lai mums visiem krāšņa vasara!
Kaut kas vienreizējs. Aktieri, mūzika, tērpi..... Izrāde pat bija stundu garāka nekā bija paredzēts repertuārā. Man ir tā, ka ļoti vēlētos to noskatītos vēlreiz. :)
Skrastiņš aizrauj arī atk;artoti skatoties.
Lielisks sezonas noslēgums. Jau gaidu nākamo.
Visa zāle stāvēja kājās, tā bija pateicība Artūram, visam kolektīvam...
Vnk graujoši...
Tāda līmeņa izrādes Latvijas teātros ir reta parādība. Garīgās bagātības no tās ikviens skatītājs var smelties neatliecies no sākuma līdz pat beigām, un aiznest līdzi - cik vien brīvā "bagāža" ļauj.
Man vēl joprojām gruzd.
Ģeniāli! Paldies!
Asprātīgi kostīmi, teksti, scenogrāfija un lieliska Artūra Skrastiņa aktierspēle- izrādes trumpji.
Skats ar nošu lapām 1. cēliena beigās vienkārši izcils!
Paldies visai komandai !!!
Ievilkšu elpu un skatīšos atkal, jo ar vienu reizi ir par maz, lai visu ieraudzītu!
Pirmais emociju vilnis bija tik spēcīgs, ka domas gāzās viena otrai virsū, neļaujot tās formulēt.
Sākumā dīvaina šķita Mocarta lomas aktiera izvēle, jo tā nesaskanēja ar iepriekšpieņemto priekšstatu, ka tam jābūt maza auguma žiperim. Bet izrādes gaitā sapratu, ka Saljeri galvā mazais vīrelis izaudzis par milzi līdz ar viņa ģeniālo mūziku.
Bet kopumā nerunājot par plašo izjūtu gammu, pārdomu straumi, tīri vizuāli izrāde sniedz vislabākajā nozīmē sajūtu, ka acu priekšā ir izrāde, kurā nav nekā no provinciāla lokālisma. Dailes radošā komanda sniedz pilnīgu mākslas darbu ar pasaules elpu.
Skrastiņš kā Saljēri - vienk satriecošs! Izrādes laikā paspēju viņu gan iemīlēt, gan neciest, gan just līdzi, gan nosodīt, saprast un nesaprast reizē. Tajā pašā laikā saskatīt viņa cilvēcību un nepārtraukti domāt - kā rīkotos es pati.
Dīcis kā Amadejs - tā aizkustināja. Līdzīgi kā ar Saljēri, paspēja gan aizkaitināt, gan likt sevi iemīlēt.
Sēdēju papildvietā, bet, neskatoties un mugurkaula iebildumiem par ilgstošo sēdēšanu neērtā pozīcijā, nevarēju atraut acis no krāšņās ainas manu acu priekšā un notikumu intriģējošo attīstību. Ļoti pelnīta bija zāles sajūsma!
Pilnīgi piekrītu skatītājai, kura minēja, ka reklāmas rullīši un izrādes plakāti neatspoguļo ne pusi no izrādes lieliskuma. Aktieri, scenogrāfija, tērpi, gaismas, kustības, pati mūzika bija kā notis simfonijai un šķiet ar to reklāmu ir tā - ja izņem gabaliņu ārā no šīs simfonijas, tas vairs nav tas. Ja vēlies "dzirdēt" pabeigtu meistardarbu, jānāk uz teātri!
Artūra Skrastiņa atveidotais Saljēri, tēlojums - nepārspējams, tas bija visu laiku labākais, kas ir redzēts!
Uzslavas arī A. Dīcim un I. Ķuzulei! Visa komanda ir malači! Tērpi it kā vienkārši, bet tai pat laikā tik graciozi un iznesti pasniegti, ka fascinē!
Dekorācijas, vizuālie efekti un specefekti (lidojošās nošu partitūras) perfektas, ka spēj aizraut un iztēloties 18.gs., to vidi.
Šīs izrādes neatņemama sastāvdaļa, protams, bija mūzika, kas bija ne par daudz, un ne par maz! Bija mirkļi, kad asaras bija acīs, un lika aizdomāties, par to, kā viens cilvēks, it kā rotaļājoties ir spējis radīt kaut ko tik skaistu un fantastisku? Un atmiņā ataust vārdi ko izrādes beigās saka Saljēri degdams dusmu un skaudības ugunīs, par Mocarta Rekviēmu - ka tas liks raudāt vēl daudzām paaudzēm...
Noteikti iešu vēlreiz!
Paldies visiem!
Gada labākie galvenās lomas atviedotāji!
Gada labākie kostīmi!
Bravo Skrastiņš!
Bravo Dīcis!
Bravo Vītoliņa!
Paldies!
Iešu vēlreiz!
Izcili! Viss ... telpa ... gaismas ... tērpi ... mūzika ...
Paldies!
Jans Villems van den Boss (Lielbritānija) ir paveicis skaistu darbu , no kura mēs guvām lielu baudījumu !
Lika aizdomāties par mūžīgo neveiksmju cēloni -skaudību !
Artūrs Skrastiņš meistarīgi, spilgti atklāj mums Saljēri tēla dziļāko būtību!
Pārsteidza jaunais aktieris Artūrs Dīcis, viņš tik ļoti bija iedzīvojies tēlā , ka gribējās pat noticēt , ka viņš pats tāds ir dzīvē! Tik patiess bija viņa tēlojums ! Viņam pat bija izmainījusies balss ! Likās -viegli, rotaļājoties viņš nospēlēja atbildīgo Amadeja lomu !
Sajūsmināja arī pārējo aktieru ieguldītais darbs !
Visbeidzot - scenogrāfija, liekas tieši šis ir režisora galvenais ierocis, ar kuru viņš aizkustināja skatītāju sirdis !
Beidzot, video projekcija ir dekorācija, tā tiek pielietota precīzi, atbilstoši laikmetam !
Viss baltā krāsā...., tad gleznas mainās...
Paldies !!!
Asprātīga scenogrāfija, Ilzes Vītoliņas tērpi vēl labāki nekā skicēs, jo tie dzīvo un čaukst uz skatuves. Nedaudz "krita ārā" mūsdienu mūzikantu etīdes.... bet kopumā Lieliska izrāde, kas jāredz!