Henriks IbsensBRANDS
Lielā zāle
Ideju melodrāmaNo norvēģu valodas tulkojis Edvīns Raups
Justīnes Kļavas adaptācija
Pirmizrāde - 2023. gada 27. janvārī
Izrādes ilgums - 3h 10min
Izrāde 2 cēlienos
"Vērienīgums raksturo visu skatuves telpas organizāciju. Absolūti pārliecinoša iestudējuma vērtība ir Ievas Segliņas izcilais aktierdarbs Branda lomā."
Guna Zeltiņa, "Kroders.lv" 07.02.2023.
"Ievas Segliņas spēcīgajam tēlojumam Branda lomā nav un nevajag līdzspēlētājus – aktrise skatītājus aizved augsta līmeņa meistarības, intelekta un emocionālā pārdzīvojuma labirintos, kārtējo reizi pārliecinot par spēju ar savu aktierisko enerģiju aizpildīt Dailes teātra Lielo zāli."
Ieva Rodiņa, "Delfi.lv" 08.02.2023.
"Tas ir mega darbs, kas grodi nostrādāts un burtiski grūž zālē enerģiju gan ar Ievas Jurjānes lielformāta scenogrāfijas pulsācijām, gan Jēkaba Jančevska mūziku, gan ansambļa saliedētajiem aktierdarbiem. Izrādes centrā ir izcila Ievas Segliņas aktierspēle."
Zane Radzobe, "IR" 02.02.0223.
"Brands" Viestura Kairiša režijā ar pieteikto materiālu, vērienu un apjomu pretendē uz kanonisku laika un telpas atspoguļojumu. Ievas Segliņas lomu sarakstā šī ir izcila virsotne.
Ilze Kļaviņa, "Latvijas avīze" 01.02.2023.
PAR IZRĀDI
Dzīvība ir vienīgā likme, uz kuras vērts spēlēt, uzskata Brands – jaunais ideālists, Henrika Ibsena radītais mācītājs. Dailes “Branda” jaunajā versijā viņš vairs nav tikai garīdznieks, bet jaunas ēras un jaunas domāšanas pravietis. Un viņš ir sieviete. Mūsdienās fanātiķi ne tikai sludina Dieva vēsti, viņi ir sarunu šovu vadītāji, radikāli politiķi un vājprātīgi ideologi. Viņi spēj iedvesmot un pat pārliecināt cilvēkus sekot. Kad guvuši jaunas atklāsmes – atkal visu iznīcināt. Jaunā, mūsdienīgā tulkojumā un īpašā, šim iestudējumam paredzētā adaptācijā “Brands” atgriežas uz Dailes teātra skatuves, vienlaikus sasaucoties ar leģendāro 1975. gada iestudējumu.
“Tev piedots tiks, ja neiespēji, bet mūžam ne, ja negribēji…” – saka Henrika Ibsena Brands. Bez kompromisiem dzīvo ne tikai izrādes galvenais varonis, bet tas tiek prasīts no jebkura, kas lugu vēlas iestudēt. Dailes teātra un režisora Arnolda Liniņa “Branda” iestudējums ir leģendārs un iekļauts Latvijas Kultūras kanonā. Tas saplūdināja tā laika teātra praksē iespējamo un šķietami neiespējamo, ar radikāli askētiskiem līdzekļiem panākot prātu atstulbinošu emocionālu lādiņu. Titullomā bija Dailes aktieri Juris Strenga un Harijs Liepiņš, kuri dublējās. Vienas izrādes veidošanā ieplūda tā laika mākslas spēcīgākās straumes: radošajā grupā līdzās Arnoldam Liniņam strādāja viņa asistents Kārlis Auškāps, neatkārtojamais scenogrāfs Ilmārs Blumbergs, kustību režisors Modris Tenisons un komponists Raimonds Pauls. Teātra zinātnieki ir droši, ka iestudējums ir Latvijas teātra – daži apgalvo, ka Eiropas teātra –, virsotne.
Izrādes mūzika ierakstīta studijā "Lauska", ieraksta skaņas apstrādi veicis Kaspars Bārbals.
Izrādes video materiālos redzami Kate Andžāne, Ignats Rogozins, Matīss Vigups, Anna Rugina, Agris Sunītis, Jevgēnijs Džeriņš un citi.
"Branda dziesmas" teksta autors Edvīns Raups.
- Izrādē smēķē
- Vecuma ierobežojums 12+
Lomās
- Ieva Segliņa
- (Brands)
- Juris Strenga
- (Vecais Brands)
- Kārlis Arnolds Avots
- (Agnus)
- Katrīna Griga
- (Karīna)
- Lauris Dzelzītis
- (Fogts)
- Vita Vārpiņa
- (Branda māte)
- Ģirts Ķesteris
- (Prāvests)
- Indra Briķe vai Artūrs Skrastiņš
- (Ārste)
- Anete Krasovska vai Ilze Ķuzule-Skrastiņa
- (Atraitne rakstvede)
- Klāvs Kristaps Košins
- (Skolotājs)
- Milēna Miškēviča
- (Gerda)
- Artis Robežnieks, Dainis Gaidelis
- (Pāris)
- Aldis Siliņš
- (Zemnieks)
- Dārta Daneviča
- (Čigāniete)
- Olga Dreģe, Lidija Pupure
- (Dvīnes)
- Rūdolfs Gediņš
- (Jēzus Kristus)
Radošā komanda
- Režisors
- Viesturs Kairišs
- Scenogrāfe
- Ieva Jurjāne
- Kostīmu māksliniece
- Baiba Litiņa
- Horeogrāfe
- Jana Jacuka
- Komponists
- Jēkabs Jančevskis
- Gaismu mākslinieks
- Jevgēnijs Gansburgs (Evgeny Ganzburg)
- Dramaturģe
- Justīne Kļava
"Brands" nelaiž vaļā arī rītā pēc izrādes @daile_lv ... Ideju drāma, pilna eksistenciālisma un sāpju. Cik esam iederīgi šai pasaulē? P.S. Jēkaba Jančevska mūzika ir fantastiska!
Brands @daile_lv IR JĀREDZ. Par ticību, ideālismu, aicinājumu, vilšanos un nāvi, kas beigās izrādās visiem vienāda. Ievas Segliņas aktiermeistarība mirdz dievišķā godībā.
iesaku, kaut katarses nav :)
"Dievs ir žēlsirdība" - tieši šī frāze visvairāk disonēja un spēlējās pa galvu pēc vakardienas teātra apmeklējuma.
Dievs ar savu kameru visu redz. Seko notikumiem, cilvēkiem, sajūtām un brīžiem - vienkārši turpina iet pa šo pasauli, koncentrējoties tikai uz nākamo soli. Jo (varbūt) - kļūst par smagu redzēt un piedzīvot visu to, ko Viņa vārdā uz zemes dara Cilvēki.
Žēl-sirdības gan tur ir visai maz. Cilvēku domas un darbi tik ļoti paštaisni, ego un izdzīvošanas instinktu diktēti. Lai gan - joprojām - lielā daļā gadījumu ar Dieva vārdu pamatoti. Un jā priekšā vēl nāk kāds, kurš apgalvo, ka labāk zina, KO un KĀ Dievs domā un grib - pavisam viegli aiziet tam līdzi.
Dailes teātra izrāde BRANDS. Jaudīga, līdz sirds un Dvēseles dziļumiem trāpoša. Lai noskaidrotu, par ko tā ir jums - jāredz.
BRANDS. Es kādu laiku nevarēšu parunāt un domāšu. Izcili.
Wow @daile_lv ar mūziku un scenogrāfiju “Brandu” padarīja par kaut ko, kas ir krutāks gan par kino, gan par teātri. Sirsnīgi iesaku noķert marta biļetes kamēr vēl ir
Kārtējais sliktiais piemērs, kad gribās, bet nespēj. Mākslinieciskie risinājumi spilgtāki par saturisko izvērsumu. Ibsens piebāzts ar mākslīgu stereotipu sadursmi un pavirši izmētātiem teoloģijas kontekstiem. Jutos kā pieaugušo bērnudārzā. Cilvēkam, kas kaut ko jēdz no teoloģijas un "rēķina matemātiku" būs ļoti grūti piespiesties un pielāgoties piedāvātajai didaktiskuma dinamikai. Atzinība vien par Segliņas aktierspēli.
Justīne Kļava nenoliedzami ir laba dramaturģe, taču mēģināt “uzlabot” Ibsenu ir cīņa, kurā viņa zaudē, vēl nesākusi. Klasika tāpēc arī ir klasika, ka ir spējusi izdzīvot caur laikiem un režīmiem, jo pauž ideju, kas ir aktuāla jebkur un jebkurā laikā. Lai pietuvinātos “Branda” dižumam, skatītājam šajā kalnā ir jākāpj pašam. Mēģināt viņu uzsēdināt uz pacēlāja nav jēgas. No tā neiegūst ne luga, ne skatītājs.
Viesturs Kairišs nenoliedzami ir labs režisors, taču lietas, kas viņu “iedvesmojušas”, kuras viņš “aizņēmies” vai gluži vienkārši nozadzis, duras acīs un mazina “Branda” dižumu. Filmēšana tiek izmantota citā, iepriekš iestudētā izrādē šā paša teātra šajā pašā zālē ar lielu daļu šo pašu aktieru. Jā, fakts, ka visu filmē Jēzus Kristus, piešķir iestudējumam jaunu dimensiju, kurā Dievs ir tikai bezkaislīgs novērotājs un notikumos neiejaucas, tos tikai dokumentējot. Tas ir spēcīgs un, iespējams, pat dižs gājiens, taču, ko tas līdz, ja zagts. Zagta vai vismaz aizlienēta ir arī baltā rampa un aina ar bērnu aizvērtajā teltī. Nāk prātā Dārens Aranovskis, “Melnais gulbis” un “Māt!”
Ieva Jurjāne nenoliedzami ir lieliska scenogrāfe, bet šīs dekorācijas nav dižas. Branda nemitīgajam kāpienam kalnā pilnīgi būtu pieticis ar balto rampu no otrā cēliena. Tās saites un teltis/iglas jau ir redzētas citā teātrī citā izpildījumā, kur mazajā zālē tās izskatās diži, bet uz lielās zāles skatuves samocīti un prasti.
Par Branda dzimuma maiņas nepieciešamību man ir duālas izjūtas. Nepieciešamības tam, protams, nav, taču par laimi visi vietniekvārdi tikuši saglabāti pareizajās dzimtēs, līdz ar to neviens vismaz necenšas iestāstīt, ka Ieva Segliņa ir vīrietis. Šādos apstākļos arī Branda bērna un vīra ziedošana mērķa vārdā iedarbojas vēl spēcīgāk. Taču šo izvēli arī saprotu, jo kurš tad cits Dailē varētu nospēlēt Brandu? Žagars un Grūbe vairs nespēlē, bet ar viņiem izvēle arī beidzas. Tāpēc, jā, iespējams, piešķirt šo lomu sievietei, ja tā ir Ieva Segliņa, ir pat pareizā izvēle. Aktrise ar savu nebūt ne vieglo uzdevumu tiek galā cienījami un katrā ziņa ticamāk, nekā ja pie tā būtu ķēries kāds cits. Nedalos vispārējā sajūsmā par Kārli Arnoldu Avotu, bet nebūt ne vienkāršā Agnusa loma ir spožākais dārgakmens viņa karjerā. Lieliski, izjusti, bravo!
Pie pārējiem aktieriem nekavēšos, taču personīgi ārkārtīgi žēl, ka dižajam Brandam Jurim Strengam tikvien atvēlēts kā divreiz, tērptam zeķēs un apakšveļā, pāriet pāri skatuvei. Ja nebija nekā labāka, ko viņam iedot, bez šī varbūt varēja iztikt. Tā vietā, lai savilktu paralēles ar abiem Dailes teātra “Branda” iestudējumiem, izskatās vienkārši nožēlojami.
Lugas materiāls ir tik dižs, ka to sabojāt nav viegli, un neviens arī nav mēģinājis, līdz ar to izrādes iespaids, neskatoties uz visiem maniem iebildumiem, ir spēcīgs. Ir daži patiešām oriģināli un efektīgi gājieni no režisora puses, un aktieri dara, ko var.
Es “Branda” iestudējumu Latvijā esmu gaidījusi apmēram 25 gadus, kopš šo dižo lugu izlasīju skolas literatūras stundas ietvaros. Gaidīju ar sajūsmu un bažām. Šī pilnīgi noteikti nav vilšanās, taču nav arī katarses. Visu vai neko! Pareizi vai nepareizi, taču tik ļoti gribējās vismaz no izrādes iegūt “visu”.
Dziļi, patiesi, jaudīgi!!!!
Ja meklējat emocijas, vibrācijas, ideālus un pārdomas, tad šis ir tas gadījums. Ievas Segliņas un Kārļa Arnolda Avota aktierspēle ir tieši tas, pēc kā ilgojās mana dvēsele. Paldies visiem radītājiem!
Fantastiska izrāde! Viesturs Kairišs perfekti piemeklējis galvenās lomas varoni - sievieti, vīrieša lomas atveidošanai. Ieva Segliņa - milzīgs paldies par to, ko Tu izdarīji uz skatuves tēlojot šo lomu! Spēcīgi, super labi! Noticēju!!! Paldies visam radošajam kolektīvam! Iespaidīgi, moderni, perfekti! Iesaku!!!
Skaisti simboliskais Brands - jauna virsotne sasniegta, paldies
@daile_lv
Brands @daile_lv tā iedod pa pieri, ka nav skaidrs, ko pēc tam darīt ar atlikušo dienu.. var tikai gulēt gultā, skatīties griestos un reflektēt
Ļaudis, ejiet uz “Brandu” Dailes teātrī. Izcila luga un Ievas Segliņas tēlojums @daile_lv
jums katram un ikvienam kaut reizi dzīvē tagad būs jānoskatās Viestura Kairiša @daile_lv iestudētais “Brands”. tā ir vizuāla, tekstuāla, muzikāla, aktiermeistariska un emocionāla katarse. un skaistākais, ka mums pašiem tagad jāatbild uz tūkstošiem jautājumu, kas ir palikuši pēc.
Paldies @daile_lv par manas paaudzes "Brandu", kuru atcerēšos vēl pēc 40 gadiem. No manis - Spēlmaņu nakts balvas visās kategorijās.
Brands @daile_lv lika sajusties nedaudz dīvaini - it kā bija, bet ne līdz galam; kā puspateikts vārds. Toties @ievaseglina uz skatuves fenomenāla. Nezinu, kurš vēl spētu tik meistarīgi iemiesot pašpārliecinātību un postu vienā tēlā. Izcils tēlojums. Bravo!
Teātrī, atšķirībā no kīno, Kairišs nekad nav spējis nopelnīt vairāk par jau ierasto 10. Tomēr @daile_lv izrādē Brands, sasaucot abas šīs mākslas kopā, viņam ir izdevies pārspēt gan 10, gan pašam sevi.
Kā mēdz teikt, - visu vai neko!
Kā jau daudzām šīs sezonam izrādēm - izcila scenogrāfija, un operatora jeb ‘Jēzus’ darbs. Izskatās, ka ekrāni Dailē ir uz palikšanu, dažbrīd liekas, ka jau par daudz, bet tai pat laikā tie ļauj arī tālākās rindās sēdošiem ieskatīties aktieru acīs un sajust tās īstās emocijas. Manuprāt, izcili un uz visiem 1000% savu lomu iznesa Agnusa atveidotājs, tik spēcīgi, īsti un līdz kaulam, tā, ka skudriņas skrēja.
Iesaku aiziet, tikai jābūt gataviem - lai izbaudītu šo izrādi arī pašam skatītājam būs jāiegulda darbs, jākoncentrējas un cītīgi jāseko līdzi dialogiem un notikumiem, no kuriem bieži gribas novērsties, negribas sevī ielaist šo absurdo un skumju pilno patiesību. Bet pēc izrādes būs padarīta darba sajūta un gandarījums par pārdzīvojumu, kurš aiznesīs dziļās pārdomās vairāku dienu garumā. Paldies par šo pieredzi!