Gaisa grābekļi
Lielā zāle
Komēdija 2 cēlienosPirmizrāde - 2010. gada 5. februārī
Izrādes ilgums - -
Pēc Valda Grēviņa motīviem
PIRMO REIZI LATVIJAS TEĀTRĪ - 3D!
Mēs atkal esam uzkāpuši uz tā paša grābekļa, kur reiz mūsu senči. Dzejnieka, rakstnieka un tulkotāja Valda Grēviņa aprakstītā pagājušā gadsimta 30. gadu Latvija ar tās ekonomisko depresiju un sociālo krīzi aizdomīgi atgādina mūsu laikam raksturīgās problēmas. Tās ir mūsu laika vainas, mūsu sociālās un cilvēciskās slimības. Iespējams, ka ir vērts paskatīties uz sevi no malas un saprast, ka vaina par situāciju, kurā esam nonākuši, slēpjas mūsos pašos - ja jau reiz mūsdienu gaisa grābekļi turpina atkārtot agrāko gaisa grābekļu avantūras.
Savulaik pazīstams kā smējējs un humorists, Valdis Grēviņš zīmē spilgtus, tipiskus un precīzi atpazīstamus tipus, ārkārtīgi trāpīgi uztaustot cilvēku vājības, atklājot iekšējos trūkumus un dzīves negācijas un ļaujot ar iejūtīgu, veselīgu pašironiju pasmaidīt par šo situāciju.
DIEVAM PATĪK JOKI
Par ''Gaisa grābekļiem'' stāsta režisors Kārlis Auškāps
Dailes teātris. Valda Grēviņa komēdijas nosaukums pirmajā brīdī šķiet latviešiem neraksturīgs, jo ierasts, ka esam tuvu zemei - smagnēji un melanholiski. Kā jūs īsi raksturotu ''Gaisa grābekļu'' atmosfēru?
Kārlis Auškāps. Šī atmosfēra ir uzdzīves kārību pilna, arī nerātna un blēdīga, līdz ar to juceklīga un gaisīga.
DT. ''Gaisa grābekļi'' ir plašākai publikai mazpazīstams darbs. To iestudējot, droši vien saskārāties gan ar grūtībām, gan ar priekšrocībām...
KA. Mēdz teikt, ka labas un pazīstamas lugas nevajag uzvest.... Pirmkārt - tās iespējams izlasīt, otrkārt- bieži gandrīz ikvienam ir viedoklis, kā šī pazīstamā luga jāiestudē, un treškārt- labu lugu ļoti vienkārši sabojāt ar sliktu, neveiksmīgu iestudējumu. Šajās it kā jocīgajās pretrunās tad nu arī varētu svārstīties un parādīties gan grūtības, gan priekšrocības, uztverot un iestudējot Valda Grēviņa mazpazīstamo komēdiju.
DT. Kā komēdijas laika atstatums, 30- to gadu sākums Latvijā, jums palīdzēja paraudzīties uz šodienu?
KA. Paraugoties atpakaļ, itin bieži ir skaidrs - viss jau reiz ir bijis. Vienīgā būtiskā atšķirība starp pasaules ekonomisko krīzi 20-to gadu beigās, kas 30- to gadu sākumā skāra arī Latviju, un šodienu ir tā, ka toreiz neviena ārzemju banka, organizācija, padome vai fonds mūsu valstij naudu neaizdeva.
DT. Vai Grēviņa nevaroņiem Prieciņam, Mālam, Sliekam un Triekam mēģinājāt meklēt arī mūsdienu prototipus?
KA. Jā, meklējām. Mūsu laika nevaroņu (vai ''varoņu'') domāšanā un vērtību skalā. Kā arī parazitāras un liekulīgas domāšanas dzīvotspējā visos laikos.
DT. Varbūt komēdija ir vienīgais un īstais žanrs, kā pārlaist šos grūtos laikus?
KA. Katram laikam savs spaids un grūtības. Tomēr teātrī visos laikos nedrīkstētu aizmirst spārnoto latīņu teicienu Ridentem dicere verum, kas nozīmē Smejoties pateikt patiesību. Un, galu galā - Dievam patīk joki. Vienīgi nelabais ir mūžam nopietns.
Lomās
- Pēteris Liepiņš
- (Vecais Ķeizars)
- Baiba Neja, Ilze Ķuzule-Skrastiņa
- (Tikla, ganumeitene)
- Ieva Segliņa, Elīna Dzelme
- (Fifi, bārdāma)
- Juris Bartkevičs
- (Slieka, viesmīlis)
- Dainis Gaidelis
- (Trieka, viesmīlis)
- Ērika Eglija-Grāvele, Inita Sondore
- (Talciniece)
- Juris Strenga vai Aivars Siliņš
- (Lāčauza, pusagronoms)
- Aija Dzērve
- (Mimi, bārdāma)
- Mirdza Martinsone
- (Made, vecā Ķeizariene)
- Gints Grāvelis
- (Pēteris, jaunais Ķeizars)
- Sarmīte Rubule
- (Milda, Ķeizaru meita)
- Lauris Dzelzītis
- (Riksis, ganuzēns)
- Lidija Pupure
- (Mīle)
- Akvelīna Līvmane
- (Cīle)
- Artūrs Skrastiņš vai Andris Bērziņš
- (Alfonss Prieciņš, ceļojošs propagandists)
- Gints Andžāns, Kristaps Rasims
- (Talcinieks)
- Harijs Spanovskis
- (Jēkabs Māls)
Radošā komanda
- Režisors
- Kārlis Auškāps
- Scenogrāfs
- Mārtiņš Vilkārsis
- Kostīmu māksliniece
- Ilze Vītoliņa
- Mūzikas autors
- Juris Vaivods
- Kustību konsultante
- Inga Krasovska
- Gaismu māksliniece
- Māra Vaļikova
Patiesi labs iestudējums - ar humoru un ironiju par mūslaiku "tikumiem" un vērtībām. Citiem vārdiem sakot, gan režisora darbs gan pati aktierspēle bija ļoti augstā līmenī. Paldies!
P.S. Visgrūtākā loma laikam bija Jurim Strengam. Ilgstoši jāstāv visādās šķībās pozās, balansējot tad uz vienas kājas tad uz otras... :)
Novēlu Dailes teātrim vairāk domāt par to, kas patīk un būs saistoši skatītājiem, ne tikai pašiem māksliniekiem un režisoriem.
Ja atklāti katram īstam LATVIETIM šo izrādi jāredz, bet jāskatās tā, lai pēc izrādes varētu izdarīt secinājumus, varu teikt tikai to ja skatītājam nav vismaz vidējā saprāta tas izrādi nesapratīs un rakstīs komentāros, ka tā ir draņķis. "Atvainojiet par izteicienu"
Lai arī bija atsevišķas smaidu raisošas epizodes, kopumā pati luga ir bez satura, tik plakana. Aktierdarbi ir diezgan biedējoši, žēl, ka pat spējīgu aktieru potenciāls tiek tik viegli izniekots. Runa pārāk samakslota un nedabiska, lai arī domāta komēdija, kura absolūti nav smalka, bet vulgāra. Kaitina arī mazās džilindžerveidīgās "emmiņas", kuras pat bārdāmu tēlos šķiet tik neveiklas un nekādas.
Var būt šī ir izrāde nogurušam skatītājam, lai pasmietos par grūto dživi, bet tad jau gan pat pakustināts pirksts ir smieklīgāks.
Izcili aktierdarbi Dzelzītim, manam mīlulim Grāvelim, atklājums un visi komplimenti Baibai Neijai, kā arī, protams, gaidelis un Pupure...
Super! Ja vēl Bērziņa vietā būtu Skrastiņš, vispār ideāli būtu.
No otras puses - galīgi slikti jau nebija- ainas tekoši mainījās, sižets bija jautrs, atsevišķas epizodes pat ļoti smieklīgas, tērpi ekselenti.
Bet atkal no tās pirmās puses - visu laiku nepameta sajūta, ka šo iestudējumu aktieri varētu pusaizmiguši nospēlēt vai arī, kas būtu precīzāks apzīmējums - paralēli skatoties hokeju- nekāda sasprindzinājuma, katrs rušina savā paštēlā, jestri izskrien uz skatuves un pēc savas epizodes beigām laimīgs metas pie tv...
p.s.Vispār žēl, ka Prieciņa loma dublējas divi tik iespaidīgi un labi aktieri. Vai tiešā man jāiet otro reizi, lai pārliecinātos savam acīm, vai Skrastiņs šai lomā ir tik daudz labāks par Bērziņu, kurš bija gana interesants?
p.p.s. Viesmīļi bija forši, ganumeitēns un bārdāmas brīžiem arī.
p.p.p.s. Luga tik ļoti vilka uz tautiski blaumanisko pusi, ka beigās izraisīja vilšanos, kad neviens "nedabūjās" un neija neviena čaklā strādnieka, kas būtu atalgots. :):)
Tā bija komēdija, bet laikam autiņos. Līdz "iekšām" izrāde neaizgāja, bet domu sapratu, tā bija interesanta.
Nepatika Grāveļa tēlojums, "mauca" tāpat kā izrādē "Manu sievu sauc Moriss", pa tukšo. Arī bārdāmas bija garlaicīgas.
Bet - ironija izrādē bija vajadzīgajās devās, nekāda patētisma, jautra izklaide.
Sākumā arī te tā kā nevarēju "iebraukt", bet tad viss aizgāja un jau gaidīju, kas būs paslēpts zem "miljonāra". Farss ir smalks žandrs un ne visiem dots to uztvert.
Žēl, ka nebija Skrastiņš, Bērziņš bija tikai viens prasts vecis un tālāk arī netika. Vēl arī Martinsone pa skaļu bļāva, bet ja cilvēks slikti dzird, tad nekontrolē savas balss skaļumu. Visi pārējie OK!
Un par Dzelmi piekrītu, , nu kautkas galīgi garām,.,. Kustības un telojums drausmīgs. Krita uz nerva viņa, un kad vel izvilkās ar tām saplēstajām zeķbiksem un sasisto ģimi,.... fūūū
Mirdza Martinsone - princese atkal uz skatuves mirdzoša un žilbinoša.
- superīgs skatuves iekārtojums, stilīgi tērpi- tā teikt, bija kur acis pamielot :)
- patīkama atkalredzēšanās ar Mirdzu Martinsoni ! , Pēteri Liepiņu!
- Artūru Skrastiņu nevarēja pat atpazīit, smieklīgs jau nu bez gala :)
- un dziesmas, dejas... Nu patika man viss.
P.S. Andžāns jau nu ar feins :)
Artūrs Skrastiņš (kā vienmēr) savā elementā - loma domāta tieši viņam. Arī pārējie aktieri bija fantastiski!
Izrāde uzlaboja garastāvokli, un labu emociju pietiks ilgam laikam.
Vienkārši, feini un jauki! :)
Skrastiņš - atvainojiet par izteicienu, ģeniāls.. i ne acu atraut!
Laba trupa Dailei veidojas kopā ar jaunajiem.
AKTIERI, BEIDZIET PAŠI PAR SEVI RAKSTĪT ATSAUKSMES!!! LABĀK MĒĢINIET TIKT GALĀ AR SAVĀM LOMIŅĀM!
HALTŪRA. JEBŠU TAS ,KAS IZRAUDZIJĀS ŠO LUGU IR PILNĪGS.....
AKTIERI TIRINĀS UN VAIBSTĀS BEZSAKARĀ. ŽĒL NAUDU.
LR-2 PUBLIKAS LETS GABALS...
Skrastiņam, piedodiet par izteicienu, draudzīgs uzsitiens uz pleca - viņš viens varētu aizstāt visa Daugavas HESa saražoto enerģiju, gadījumā, ja nu kas:)
Dzelzītis ir kārtīga latviešu puišeļa pašpuikas etalons. No viņa varētu mācīties, kā ar kaķeni pa ķiršus sirojošiem strazdiem šaut:)
Dzelme spēlē tā it kā Dailes skatuve būtu viņas dzimšanas vieta:)
Bet vislielāko konču es tomēr atdotu Aijai Dzērvei. Arī tad, ja Skrastiņš man viņu censtos atņemt - piedod, Artūr, par dziedāšanu vien Aijai pienākas saldumu salūts:D
Starp citu, man patika "Psihs", skumji, ka daudzi ieciklējās uz ārējām lietām un neredzēja būtību.
Izrāde tiem, kas dzīvē paši ir labestīgi, līdzjūtīgi, ar labu humora izjūtu, kas spēj novērtēt cita darbu un ciena gan sevi, gan citus cilvēkus.
Tie, kam žults veļas pār lūpu bez kontroles un vienīgais paša labsajūtas avots ir nomelnot, kritizēt, izsmiet, salīdzināt un pazemot citus - palieciet mājās un paskatieties apkārt. Varbūt varat ieraudzīt tuvumā, savai nepārvaramajai tieksmei kritizēt, kādu reālās dzīves skatuvi, kuru apspļaudīt.
Piekrītu Žanam Poklēnam - LABA IZRĀDE, t.sk. LABESTĪGA!
Taču man patika ļoti, ļoti. Piedodiet, inteliģentie, laikam esmu prasta.
Tikai man nez kāpēc tā vien liekas, ka to piekritēju būs krietni vien vaikāk, kā rējēju. Ko tad mēs - muļķu zeme? Nu taču nē! Tai otrai kategorijai gan vajadzētu padomāt, vai ar viņu vērtību sistēmu viss kārtībā!!!
Sliktākā DŽILINDZĒRA izrāde ir labāka par šo kapustņiku!
Tie ,kam patiik,laikam lauku omiites un opji,kas par to vien priecājas,ka tikuši ārā no laukiem uz Rīgu!
Varētu patikt lētu šlegeraptauju cienītājiem.
Neiesaku tērēt naudu,jo liela latu nomešana zemē.
Paldies DT kolektiivam :)
Visi aktieri ir katrs savā vietā, un pat tādu nelielu lomu izpildītāji kā "oberi" Slieka un Trieka ir vienkārši lieliski. Nemaz nerunājot par Artūru Skrastiņu topošā deputāta lomā - viņš ir izcils. Labas ir gan vecās meitas Pupure un Līvmane, gan jaunās - Neja un Rubule. Pat epizodiskajās lomiņās tēlojošie Rasims un Andžāns paliek atmiņā. Martinsone un Liepiņš ir Auškāpa aktieri un ir savā labākajā kondīcijā arī šoreiz. Divdomību un fantastisku līdzību ar šodienām ir bez sava gala. Turklāt no apputējušo pirmskara laika dziesmu pūra izvilkti arī mazāk zināmi meldiņi un kuplejas.
Katrā ziņā šī izrāde ir pat labāka un dziļāka kā savlaik kases grāvējs - Džons Neilands iz Ādolfa Alunāna. Šo izrādi tematikas un izklaidējošā žanra ziņā var salīdzināt ar "Kazimiru un Karolīni" Nacionālajā. Auškāpa radītā ir skaista diena pret nakti, ko samuhļījis Kairišs.
Krīzes laikā - tautai vajag tautisku izklaidi un smelt spēku nacionālajā, tad nu šī izrāde ir tieši tāda. Nemeklējiet tur vairāk. Izrāde ir ĻOTI LABA un tautai patiks. Kamēr valstī būs krīze, tā ies uz urrā! Un ĻOTI ASPRĀTĪGI - šī Grēviņa luga, Auškāpa režija un lielisks aktieru izpildījums pierāda, ka latviešiem tomēr ar humora izjūtu viss kārtībā. Pēc izrādes uz dzīvi paveras cerīgāks un gaišāks skats.
9 BALLES 10 ballu sistēmā! IESAKU!
Paldies rezisoram un visam Dailes teatra kolektivam par lielisko darbu!
Kauns ,ka iestudē šadus letus gabalus:(:(
ŽEL iztereetaas 3 stundas....
KO domaa teātra ,ka iestude sadusgariigi leetus projektus???
Jāsaka, ka Daile sāk nolaisties līdz Nac.t. un tas ir bezgala skumji... Šī izrāde ir balagāns, kapustņiks!!!
Izrāde ir ļoti laba atpūta un labs tingeltangels ar lielisku mūzikas izvēli (paldies Jurim Vaivodam!)! Sirsnīga ironija par sevi, par krīzi, par haosu gan toreiz, gan tagad. Baudu uz skatuves sagādā jau viens Skrastiņš, pārējie aktieri arī lieliski savās lomās! Un nevajag līdzināt ne ar ko citu, tad neradīsies neadekvāti un pa laikam absurdi apgalvojumi!
Uzjautrinošākā vieta pašās beigās, kad uz skursteņiem tika izpildīts Sprīdīša un Lienītes leļļu dialogs. Un arī - vairāk veids kā, nevis kas tika runāts.
Ar šiem resursiem citas, kvalitatīvākas lugas iestudējums iespējams būtu pat baudāms.
Vēl radās jautājums - šī izrāde ir kā parodija par Nacionālā teātra izrādēm vai kā...?
Lieliska dekorācija, kostīmi, muzikālais un dejiskais ietvars. Patika izrādes iesākums.
Pārsteidzoši, ka vecās dziesmas var tik labi noderēt un iekļauties izrāde. Drusku pieslīpēt un būs vērtīgs izklaides gabals.
Vai tad tiešām grūti iepriekš painteresēties, uz kādu izrādi iet, lai nav vilšanās?...
Luga varbūt īsti nevelk, taču aktieri strādā no sirds. Dažas pērles - Skrastiņš, Strenga, arī Pupure, Līvmane un Bartkevičs. Jaunieši enerģiski, stilistiski viss "štokos" - kāpēc nepasmaidīt? kas to negrib darīt, lai taču, Dieva dēļ, nenāk.
Garlaicīgi un pliekani. Kārtējo reizi pārliecinos, ka uz DT izrādēm nav vērts iet.
------------------------------------------
Vai dieniņ, vai dieniņ - atkal jau šī dzimuma un vecuma diskriminācija! Kā nav neērti - pašam/pašai 62 gadi?!? Ja Tev nepatika, tad, kāpēc lai "lauku tantiņas" būtu stāvā sajūsmā?
Prieks, ka vismaz Auškāps beidzot ir attapies un ķeras pie starpkaru Latvijas dramaturģijas!
Sen derēja iestudēt kādu no Andrēja Upīta mietpilsoņu komēdijām.
Upīts noteikti ir labāks dramaturgs un komēdiju autors nekā Grēviņš... Bet tās ir manas personīgās pārdomas.
Sevišķi gribas izcelt Skrastiņu, Dzelzīti, Rubuli, Gaideli un Strengu, jo viņu darbības uz skatuves ir grodi savītas cauri visai izrādei. Dzērve gan diemžēl likās kā no sliktas pašdarbības, tik pārspīlēta, ka nevar pat saprast ko viņa runā.
Patika jaunie dziedošie un dejojošie aktieri.. Ļoti laba horeogrāfija.
Ja nezinat,tad arii var nopirkt uz generalmeginajumiem biletes,kas notika iepriekshejaja diena pirms pirmizrades....tas taa,starp citu...
Otrkārt, es necerēju ko īpašu no DT sagaidīt, bet TĀDU fiasko.... Aktieriem visu cieņu, darīja ko varēja ( Skrastiņš, kurš nu nekādi nav no maniem favorītiem bija labs cits jautājums,,kālab veco zēnu Strengu bija jāpazemo) bet izejmateriāls nu galīgi GARĀM!
Treškārt, lauku tantiņas, kurām pašvaldības , iespējams, uzsauks braucienu uz Lielrīgas tejāteri, par šo lugu būs stāvā sajūsmā. Bet vai tā ir īstā DT auditorija?
Un tās divdesmitsantīmīgās 3D brillītes....
Aktieri lieliski dejoja. Skrastins - apbuross!
Jautri!
Nez ,vai pašiem ir prieks un lepnums par padarīto darbu. Muzikālā izvēle arī ,nu nekādi nav saprotama. Kam šobrīd interesē klausīties nereāli vecus un muzikāli prastus gabalus? Aktieri var līst kaut no ādas ārā, šitais gabals nebūs pavelkams!
Noteikti arī Dzelzīti vajag paslavēt - šī loma viņam izdevusies!
Skrastiņš , Martinsone, Liepiņš- lieliski :)
Paldies DT :)
tā mīļā, siltā ironija
Mirdza Martinsone kā māte - vnk super
Pēteris Liepiņš - kā padevīgais vīrs
Skrastiņu pazinu tikai pēc balss, arī labs
baņķieris Spanovskis kā Joske un otrā cēlienā jau kā bankrotējušais -
ar kokli un pastalās
seno laiku mūzika un dziesmas arī atpazīstamas
visādas krīzes nāk un iet, pasmaidam vai raudam vai skatāmies uz visu caur kādām? brillēm