Pēc Marka Normena un Toma Stoparda kinoscenārija skatuvei adaptējis Lī HolsIemīlējies Šekspīrs
Lielā zāle
Komiska drāma 2 cēlienosNo angļu valodas tulkojusi Evita Mamaja
Pirmizrāde - 2019. gada 30. novembrī
Izrādes ilgums - 2h 55min
Jaunajam dzejniekam un dramaturgam Vilam Šekspīram ir radošā krīze. Neuzrakstītā komēdija ir pārdota jau diviem teātriem, bet pašas lugas nav. Palīdzēt nevar ne teātru īpašnieku draudi, ne labākā drauga Kīta Mārlova atbalsts. Ir nepieciešama iedvesma. Un mūza.
Skaistā un bagātā Viola de Lesepsa ir iemīlējusies dzejā un teātrī. Viņa zina no galvas visas jaunā autora lugas. Diemžēl sievietēm ir aizliegts spēlēt uz teātra skatuves. Bet kur gan Vils Šekspīrs varētu atrast labāku aktieri savam pasaulē skaistākajam mīlas stāstam “Romeo un Džuljeta”?
Pirmuzvedums Vestendā, Disney Theatrical Productions & Sonia Friedman Productions, režisors Deklans Donelans, mākslinieks Niks Ormerods.
Izrāde iekļauta Latvijas valsts simtgades programmas "Latvijas skolas soma" piedāvājumā.
- Izrādē smēķē
Lomās
- Dainis Grūbe
- (Vils Šekspīrs, dzejnieks un dramaturgs)
- Ieva Segliņa
- (Viola de Lesepsa)
- Lauris Subatnieks
- (Kīts Mārlovs)
- Olga Dreģe
- (Aukle)
- Ģirts Ķesteris
- (Lords Vesekss, Violas saderinātais)
- Juris Bartkevičs vai Imants Strads
- (Henslovs, Rozes teātra īpašnieks)
- Pēteris Liepiņš
- (Ričards Bērbidžs, Kambarkunga trupas vadošais aktieris)
- Artis Robežnieks
- (Fenimens)
- Indra Briķe
- (Karaliene Elizabete I)
- Dainis Gaidelis
- (Edmunds Tilnejs, kambarkungs)
- Gunārs Placēns
- (Sers Roberts de Lesepss, Violas tēvs)
- Gints Grāvelis
- (Ralfs, iesācējs aktieris)
- Niklāvs Kurpnieks
- (Robins, iesācējs aktieris)
- Mārtiņš Upenieks
- (Ādams, iesācējs aktieris )
- Kārlis Arnolds Avots
- (Džons Vebsters, klaidonis)
- Pēteris Gaudiņš
- (Vabašs, Henslova drēbnieks)
- Lauris Dzelzītis
- (Neds Aleins, Admirāļa trupas vadošais aktieris)
- Toms Treinis
- (Sems, aktieris)
- Anete Krasovska, Inga Krasovska
- (Mollija & Keita, kroga padauzas / Galminieces)
- Juris Strenga
- (Laivinieks)
- Bono
- (Suns)
Radošā komanda
- Režisors
- Rolands Atkočūns
- Scenogrāfs
- Mārtiņš Vilkārsis
- Kostīmu māksliniece
- Ilze Vītoliņa
- Kustību konsultante
- Inga Krasovska
- Komponists
- Giedrius Puskunigis
- Gaismu mākslinieks
- Oskars Pauliņš
- Video mākslinieks
- Artis Dzērve
- Skatuves cīņu konsultants
- Uldis Veispals
"Vērojot jauniestudējumu, aizdomājos par Latvijas teātra vidē beidzamajā laikā bieži izskanējušo frāzi, ka jānāk gudram režisoram, kurš mācētu piepildīt Dailes teātra Lielās zāles skatuvi ar vērienīgu izrādi. Ir sagaidīts! Gan režisors Rolands Atkočūns, gan scenogrāfs Mārtiņš Vilkārsis, iestudējot Holivudas kinoindustrijā novērtētu stāstu, ir spējuši radīt spilgtu un atmiņā paliekošu izrādi.
Izrāde ir skaista, romantiska un man gribas teikt, ka vairāk tomēr par mīlestību. Nu bet teātris – pēc tam. Jau pats nosaukums – Iemīlējies Šekspīrs – liecina, ka galvenais virzītājspēks ir iemīlēšanās un jūtas, kas to pavada.[..]"
Pilnu izrādes vērtējumu varat lasīt https://ej.uz/e98m
Nevaru atrast pareizo resursu, bet katrā ziņā @tincii ieteikums (prasīšu vēl) pusaudžiem parādīt "Iemīlējies Šekspīrs" @Dailesteatris bija lieliska ideja. Patika visiem. Variet vest arī savējos.
Paldies @Dailesteatris par brīnišķīgo Šekspīru! Ļoti, ļoti ♥️
"[..]Izrādes tematika ir skaidra - kas ir mākslinieks bez savas mūzas? Par sevi un daudziem citiem lieliski zinu, ka man nebūs radošuma rezultāta, ja klātesoša nebūs iedvesma un mūza. Kāpēc lai lielajiem grandiem būtu citādāk? Šī izrāde ir interpretācija par lugas Romeo un Džuljeta tapšanas procesiem jebšu par Šekspīra iekšējās mīlestības vētras pārtapšanu par vienu no zināmākajām pasaules traģēdijām. Iemīlējies Šekspīrs pasniegta humoristiskā un viegli plūstošā stāstījumā.
Kopumā izrāde ir viegli uztverama un interesanta, kā reiz’ vieglas romantikas piekritējiem."
Pilnu izrādes vērtējumu lasiet šeit - https://ej.uz/csjf
"Šī bija ļoti skaista un, manuprāt, izdevusies izrāde, uz kuru aicinu doties ikvienu, kuram kaut nedaudz patīk Šekspīrs un viņa darbi (vai vecas lugas kā tādas). Lai arī notikumi risinājās Šekspīra laikā, izrāde bija moderna, ar grandiozu, dinamisku un Lielajai zālei atbilstošu scenogrāfiju un mūsdienām pielāgotiem tērpiem, kuri man ļoti patika, īpaši jau trupas tērpi otrajā cēlienā.[..]"
Pilnu izrādes vērtējumu lasiet šeit - https://ej.uz/bqiv
Par laimi Vilkārsis un Dzērve - izcili! Bet kāpēc režisors skatuves izkārtojumu bija iecerējis tik tālu un augstu no satītāja!? Pat 8. rindā daudz kas pazuda no smalkā intrigu savērpiena.
Par gaismotāju nebiju sajūsmā, bet, iespējams, ka tā bija režisora iecere - turēt galvenos runātājus puskrēslā.
Kopumā - nekas iepriecinošs...
Iemīlējies Šekspīrs @Dailesteatris izcila izrāde! Dekorācijas, stāsts un aktierspēle fantastiska! Ar vien vairāk iemīlu teātri! ❤️ Pld
"2019. gads ir izvērties par Šekspīra gadu. Gandrīz katrā teātrī šosezon var atrast vismaz vienu Šekspīra darbu. Tas nozīmē, ka nekas jau nemainās un viņa darbi, tikai ar jaunām dvesmām, turpina savu skatuves dzīvi. “Iemīlējies Šekspīrs“ ir tapis pēc Marka Normena un Toma Stoparda kinoscenārija, bet skatuvei ir adaptējis Lī Hols. Filmai esmu redzējusi tikai pašu sākumu, tāpēc īpašu vīziju, kādai būtu jābūt skatuves versijai, man nebija. Jāatzīst, ka pēc ilgāka laika posma uz lielās skatuves ir redzams ne tikai saistošs un interesants iestudējums, bet tāds, kur izteikti jūtams Dailes teātra šarms un būtība, atbilstošs teātra moto - skaidrība, kaislība, vienkāršība.[..]"
Pilnu izrādes apskatu lasiet šeit - https://ej.uz/knau
"Varena izrāde visos aspektos, literāri, skatuviski, emocionāli un profesionāli. Nenoliegšu, ka esmu lielās Dailes teātra zāles un vērienīgu izrāžu piekritēja. Un izrāde “Iemīlējies Šekspīrs” spīdoši apliecina manu sajūtu. Viss, no pirmām izrādes sekundēm līdz izrādes fināla akordiem nenovērš uzmanību no skatuves. Scenogrāfiskā transformācija, lieliskie aktieri - Grūbe un Segliņa, vecmeisteri -Placēns, Dreģe, Bartkevičs un P.Liepiņš, mūzika, karalienes Elizabetes I tērpi, horeogrāfija un Hugo! Lielisks kopdarbs režisoram Rolandam Atkočūnam un scenogrāfam Mārtiņam Vilkārsim. Bet lai viss uzrakstītais neliktos pārāk saldi, tad mani mulsināja gaismas mākslinieka darbs, jo vienīgais, kur es gribētu protestēt, tā ir nepietiekamā gaisma gan skatuvei, gan aktieru izgaismošanai, bet tas nesabojāja manu labo omu un lielo gandarījumu par paveikto! Lai dzīvo Dailes teātris!"
https://ej.uz/bny2
Haoss izrādes sākumā radīja apjukumu & domu, ka inscenējums būs farss. Tomēr nē, tas ātri beidzās. Izrādes galveno varoņu cīņa ar iekšējo konfliktu - palikt vai bēgt tiek izspēlēta, savijoties Viljama & Violas mīlas stāstam ar Romeo & Džuljetas ciešanām, kuru attiecību stāstu cilvēki pazīst visā pasaulē. It kā banāli, Šekspīrs, kā lugas autors, apraksta lugā savas mīlas mokas & ciešanas, tekstus ieliekot lugas varoņu mutēs. Un skatītājam atliek minēt, vai Romeo & Džuljetas nāve Šekspīra lugā atspoguļo viņa sāpes, ka Viola pieņem, viņasprāt, vienīgo pareizo lēmumu - doties uz Virdžīniju ar savu vīru, jo: “Es nebūšu tā vienīgā sieviete uz pasaules, kas atņem tai Šekspīru! Jo Tu bez vārdiem nebūsi Tu!”, vai tomēr, Viola tā rīkojās, jo caur Šekspīra lugu izdzīvo savu drāmu & atsakās no palikšanas ar Šekspīru, jo tikai atsakoties var iegūt visu! Šekspīra mīlestību uz mūžu.
Cerības, tās vienmēr ir cerības, kas dzen dzīvot tālāk. Tās paceļ debesīs & nogrūž ellē, un izvēle ir tikai tajā, kurā pusē esi nonācis.
"Režisors Rolands Atkočūns šosezon iestudējis jau otro darbu Dailes teātrī (pirmais iestudējums “Nepanesami ilgi apskāvieni” pirmizrādi piedzīvoja sezonas sākumā). “Iemīlējies Šekspīrs”, škiet, turpina līdz galam nepiepildītās laimes un mīlestības tematiku, lai gan formas un stāsti ir gana atšķirīgi. Uzvest šo izrādi nebūt nav viegls uzdevums, jo, gribot negribot, skatītājiem būs asociācijas ar tāda paša nosaukuma slaveno Džona Madena filmu. Tomēr, skatoties izrādi, filmas ainas uzreiz prātā nenāk un salīdzinājumi nerodas. Dailes teātra “Iemīlējies Šekspīrs” ir neatkarīgs mākslas darbs un tam ir būtiska nozīme pašreizējā teātra repertuārā.[..]"
Pilnu izrādes apskatu lasiet šeit - https://ej.uz/kjkv
Paldies Šekspīram un viņa mūzai par talantīgās spēles vieglumu un stāsta skaistumu @Dailesteatris
Brīnišķīgs “Iemīlējies Šekspīrs” un @ievaseglina + @DainisGrube! Malači
@Dailesteatris!
#iemilejiessekspirs Paldies par šo brīnišķīgo vakaru! Apburošs skatuves iekārtojums, kā arī brīnišķīga aktieru spēle. Noteikti iesaku!! Paldies
@DainisGrube
@ievaseglina
@Dailesteatris
❤️
"[..] Tā kā Šekspīra personību apvij visdažādākās teorijas un stāsti, šo, uz Dailes teātra uzvesto izrādi varam uzskatīt par vienu no variācijām par tēmu, kas komēdijdrāmas veidā tiecās minēt, kā tad radies Šekspīra slavenākais darbs (kas šis ir par darbu, man, protams, nav jāsaka). Lai arī izrāde pamatā veidota, kā šķiet, komēdijas žanrā – šeit Iemīlējies Šekspīrs gan jāuzteic par trāpīgiem jokiem, gan mazliet jāpakrata pirksts par pārmērībām - , tomēr drāmas elementi to nepadara tik viennozīmīgu. Manuprāt, ainas, kurās ilgu un skumju bija krietni vairāk kā joku dzīšanas, veidoja labu kontrastu un deva tiešu atsauci uz V. Šekspīra daiļradi, palielinot izrādes pievienoto vērtību.[..]"
Pilnu izrādes apskatu lasiet šeit - https://ej.uz/az3i
"Atsauksmi būtu jāsāk ar diviem šī iestudējuma „grēka darbiem”:
1. Tā ir komēdija!!! (taču šādi grēko daudzi teātri, īpaši šis sezona sākumā, it kā nebūtu lasīts tas, cik slikti ir iestudēt komēdijas)
2. Tas ir saistīts ar kino (tiesa gan, iestudēts ne scenārijs, bet luga, kas veidota pēc kinoscenārija)!
Protams, lūdzu uztveriet iepriekšējo rindkopu kā ironiju par rudenī plaši izskanējušo diskusiju par to ko (ne)vajadzētu iestudēt. Vēl viens joks būs atsauksmes beigās, par ko jau iepriekš atvainojos. Pārējais gan ir nopietni rakstīts.
Slaveno filmu „Iemīlējies Šekspīrs” (1998) nepieminēt nevar (7 Oskari, kopumā – 64 balvas, 87 nominācijas, kā to apliecina filmu datu bāze!), kaut savulaik tās dāsnā apbalvošana man nebija saprotama. Tā šķita jauka, izcēla Gvinetu Paltrovu, bet ne vairāk. Vai filmas popularitāte ir tik būtiska, lai tas nozīmīgi ietekmētu skatītāju atsaucību, lemjot par izrādes apmeklēšanu? Kā liecināja dažas sarunas, to atceras, bet īpaši par to nejūsmo.
Radīta pārsteidzoši gaiša izrāde, kaut tajā atainotie notikumi ir skarbi. Radošajās krīzēs, izmisumā mēdz tapt labi mākslas darbi, bet, kā tas redzams šajā iestudējumā, vienmēr tomēr tā nav. Sākumā Šekspīrs mokās, šķiet netalantīgs, viņam pat nākas daudz ko aizgūt no tobrīd spējīgākā Kristofera Mārlova. Kā izrādās, Vilam vajadzīga mīlestība, kaut uz īsu laiku, lai pamostos ģenialitāte. Vai jūtas var tikt dēvētas par nelaimīgām, ja tās ir kā īss uzliesmojums, kura gaismu Viljams (Dainis Grūbe) un Viola (Ieva Segliņa) saglabā, kā izrāde ļauj noticēt, uz visu mūžu? Kaut gan Ievai Segliņai ir bijušas daudzas labas lomas, tai skaitā – visai nozīmīgas, šoreiz radīts īpašs un pārliecinošs daudzpusīgs stipras un gudras sievietes tēls, kura saprot notiekošo varbūt pat labāk nekā titulvaronis. Dainis Grūbe prot tēlu padarīt savdabīgu – izmisušu, sākotnēji – visai parastu rakstītāju, kura talants var nepārliecināt, tad „Romeo veidā” attīstoties, - kaislīgu, aizrautīgu, izdomas pilnu, kurš tādejādi „atmostas” un iegūst pilnīgumu gan kā cilvēks, gan kā mākslinieks.[..]"
Pilnu izrādes vērtējumu lasiet šeit - https://ej.uz/iuae