Pēc Rūdolfa Blaumaņa komēdijas motīviemTrīnes grēki
Lielā zāle
Komēdija 2 cēlienosPirmizrāde - 2012. gada 16. martā
Izrādes ilgums - 2h 30min
Joku luga „Trīnes grēki" sarakstīta un uzvesta 1896. gadā, un kritikas vērtējums toreiz ir bargs: „Literāriskā ziņā ir prastība - sacerēt un laist tādu gabalu klajā, teātra mākslas ziņā atkal ir aplamība - tā ko vēl uzvest uz skatuves. Kas „Trīnes grēkos" var priecīgi smieties un vēl aplaudēt, tas ir apbrīnojami naivs cilvēks. Blaumanis pats nosodīs to dienu, kad viņš šādus „jokus" laidis vaļā."
Nez, kā tur bijis ar Blaumaņa nosodījumu, taču rakstnieka komēdijas uz latviešu skatuvēm dzīvo joprojām. Savu oriģinālo skatījumu stāstam par izmanīgo un uz precēšanos apbrīnojami kāro Trīni šoreiz sniedz lietuviešu režisors Rolands Atkočūns. Viņa Mazbērzos un Lielbērzos iet raibi un skaļi - kā īstā Centrāltirgū.
Mārtiņam Vilkārsim - nominācija "Spēlmaņu nakts" 2011/2012 balvai Gada scenogrāfs
Albertam Kivleniekam - nominācija "Spēlmaņu nakts" 2011/2012 balvai Gada kustību mākslinieks
Lomās
- Vita Vārpiņa
- (Trīne, Mazbērzu kalpone)
- Pēteris Liepiņš
- (Mazbērzu tēvs)
- Marīna Janaus
- (Mazbērzu māte)
- Artūrs Dīcis, Lauris Subatnieks
- (Juris, Mazbērzu dēls)
- Gints Grāvelis
- (Vilis, Mazbērzu dēls)
- Aija Dzērve
- (Made, Mazbērzu kalpone)
- Artis Robežnieks
- (Brencis, Mazbērzu kalps)
- Kristīne Nevarauska
- (Emīlija, Lielbērzu saimniece)
- Ieva Segliņa
- (Annule, Lielbērzu kalpone)
- Intars Rešetins
- (Jaņuks, Lielbērzu kalps)
- Mārtiņš Počs
- (Ludis, Lielbērzu kalps)
- Mirdza Martinsone
- (Rembēniete)
- Harijs Spanovskis
- (Ābrams)
- Pēteris Gaudiņš
- (Atis, Emīlijas brālis)
- Gints Andžāns
- (Mārcis, Lielbērzu kalps)
Radošā komanda
- Režisors
- Rolands Atkočūns
- Mūzikas autors
- Juris Vaivods
- Horeogrāfs
- Alberts Kivlenieks
- Kostīmu māksliniece
- Ilze Vītoliņa
- Scenogrāfs
- Mārtiņš Vilkārsis
Labāk tad aiziet uz Centrāltirgu - un iztērēt gan laiku, gan naudu lietderīgāk.
Pēc izrādes pārņem tāds tukšums...Dažām aktrisēm veicās - nobeigumā uzvilkt baltas līgavu kleitas.
Vismaz būtu visas izrādes garumā uz ekrāna radīts "Ilgais ceļš kāpās" un "Mirāža" ne tikai fragmentus. Paliekošas vērtības, kā atgadinot, ka Lilitai Ozoliņai un Mirdzai Martinsonei bijušas skaistas lomas.
Nu varbūt Viļnas tirgū arī valda lietuviskais gars, jo lietuvieši tomēr ir 90% savā valstī. Bet Rīgas tirgu par latvisku teritoriju nenosauksi- ne valodā, ne mentalitātē.
Ja jau tiek modernizēts teksts, tad tas ir jādara konsekventi katrā teikumā. Citādi slengs neiet kopā ar tādu , tomēr arhaisku izteiksmes veidu kā-sirsniņā, bučiņa un tamlīdzīgi.
Modernizējot lugu ir pilnīgi pazudusi visa sižeta jēga. Kāpēc Jurim tā deg precēt Emiliju ? Kāda suņa pēc?
Mūsdienās sekss nav problēma. Re, Annule tak' grūtniece,bet Jaņuks kategoriski atsakās viņu precēt. Un Annule mēģina tā kā uz to piedraudēt, ka vairāk nedošot...Lai gan, ko tur nu vairs dot vai nedot.
No loģikas viedokļa pilnīga bezjedzīgs saturs.
Man bija žēl Vārpiņas, kas ir laba aktrise. Bet tur neviens neko nevarētu glābt...
Mūzika beigās, kas fonograma, vienkārši dārdēja. Tur kur tie brūtes pāri.
Pilnīgi bezcerīgs pasākums!
Izniekots aktieru talants un laiks.
"Šo Rolanda Atkočūna iestudējumu varētu nosaukt: MAZA APCERE PAR CENTRĀLTIRGUS PAVILJONU. Izrādē ir atsevišķas KOMĒDIJAS SALIŅAS, kur no vienas uz otru jālaipo cauri KATASTROFAS PURVAM... Kā drūmi atzina sievasmāte - ir jābūt divām augstākajām izglītībām (viņai ir tikai viena...), lai šai šajā izrādē ieraudzītu ko smieklīgu. Vienīgais patiesi smieklīgais ir Vilis jeb Mārtiņa Poča un Ginta Andžāna dvīņu pāris - vārdu sakot, divi gružčiki, kas kaut ko tirgus paviljonā izdara, uzdejo, ja vajag, ja ne, sēž "butkā", kaut ko uzspēlē , skatās hokeju - ļoti sportiski čaļi!
Trīne - galvenā varone- uztaisīta plakana un pliekana. Trīne tā kā GRIB GRĒKOT, BET NEKO TĀDU PA ĪSTAM NESAGRĒKO, kas paliktu atmiņā. Blaumaņa luga ir tā NONIVELĒTA un PATAISĪTA PLAKANA, ka pašu aktieru sejas, saņemot aplausus, var redzēt, ar grūtībām savelkas dežūrsmaidā, var redzēt, ka viņiem pašiem rezultāts ne visai iet pie dūšas. Izrāde ir viens vienīgs centrāltirgus balagāns, čebureks, belasis. Būtu bijis labāk, ja būtu BAIGAIS, bet nav.
1.cēliens - garlaicīgs, otrais - jestrāks. Vienīgais, par ko var režisoru patiesi uzslavēt, - četri brūtes pāri finālā un Trīne - bešā! Fināls foršs, bet pa vidu... ĻOTI VĀJA IZRĀDE ar atsevišķu aktieru spožiem uzplaiksnījumiem. Šoreiz pretstatā vājajam aukles lomas izpildījumam "Romeo un Džuljetā" laba ir Lilitas Ozoliņas Mazbērzu māte, ap kuru un viņas vīru Pētera Liepiņa izpildījumā grozās viena no izrādes it kā asīm. Lai gan Pēteris Liepiņš visās izrādēs ir pilnīgi vienāds, arī šajā...Foršs džeks ir Laura Subatnieka Juris, un, protams, labi lokans kā zutis ir Intars Rešetins, arī Ieva Segliņa pastaro. Visgreznākā ir Mirdza Martinsone un spēj nošarmēt pat viņai atvēlētajās 10 minūtēs.
Par atsevišķām detaļām varēja drusku ieņirgt, bet pēc izrādes nepalika nekāda pēcgarša. Aizverot teātra durvis, bija tukšuma sajūta un kļuva dikti vēsi.
Blaumanis bija kārs uz jokiem. Viņš savas komēdijas rakstīja tādas un tā, lai skatītājs no visas sirds smietos līdzi. Pret melanholiju viņš lietoja jautrību, jo komika palīdz uzturēt dvēseles līdzsvaru.
ŠOREIZ BLAUMANIS AR SKATĪTĀJIEM NESATIEKAS... "
Un visvairāk žēl, ka Trīne nav galvenā un komiskā varone šai iestudējumā:( Drīžāk stāsts par to, kā visi džeki praktiski bez jebkāda iemesla apbižo vienu diezgan strādīgu sievieti , kura nemaz ar tā viņiem kaklā nebāžas un tāda reāla klačošanās un kašķa sēšana arī ir tikai pusotrā ainiņā. Un nobeigums ir tīri sērīgs. Labi vēl - štrunts ar Trīni, izdomāta varone, sliktāk ir tas, ka paklanīšanās nav iestudēta tā, lai vismaz izceltu aktrisi Vārpiņu! Visi pārīši līksmi sadevušies rokās un bučojas, bet bija jau arī daži, kas "nedabūjās". Izskatījās tiešām diezgan skumji, kad galvenai varonei ,pēdējai nākot uz klanīšanos, gandrīz nebija vietas rindā.:(
Pārcelt darbību var, kur tikai vajag, kaut uz Mēness, taču tad tas jādara adekvāti - ikviens tēls, ikviena epizode jārisina jaunajos apstākļos. Diemžēl parasti tas nenotiek. Izrādes veidotāji aprobežojas ar detaļām (bieži vien trāpīgām), taču neliek tās lietā, jo nezina, kā to izdarīt. Un tad lugas materiāls pretojas t.s. iecerei - tas ir loģiski.
Vislabāk man patika rosīgā Lilita Ozoliņa, kas ne mirkli nestāvēja mierā, arī Made un, protams, abi jaunie puiši. Martinsones cienīgs Rembēnietes uzbrauciens (lai gan jēgas nekādas...) "Spaņu Haris ar vienu aci un 8 bērniem" :) - jauki!
Ja komēdijā nespēlē komiķi, tad smieklīgā tur pamaz. Labi, ka vismaz Liepiņš bija. Viņš lieku reizi pierāda, ka komiķim uz skatuves faktiski nekas nav jādara - viņam tāpat viss iznāk smieklīgi. (Kaut vai reakcija uz Ozoliņas saucienu - tikai pār manu līķi!)
Nekonsekvents stilu sajaukums. Aktieri, protams, cenšas ko var, bet katrs to deķīti velk uz citu pusi. Laikam režisors nav spējis iedot vienotu, konsekventu stilu, viņam nav bijis, ko teikt. Izjaucot lugas pamatlīnijas ir iznācis kā mazulim, kurš vairs nevar salikt to pulksteni atpakaļ, lai tas sāktu tikšķēt.
Bet visumā rodas iespaids, ka MŪSDIENU centrāltirgū pabijuši ir tikai Rešetins, Segliņa, Nevarauska. Arī Vārpiņa būtu laba, ja režisors nebūtu gribējis būt gudrāks par Blaumani un nebūtu atņēmis Trīnei vēlēšanos dabūt veci par katru cenu.
Atstāj negatavas izrādes iespaidu. Brīnos, ka Dailes teātris kaut ko tādu atļaujas rādīt.
TV redz Martinsoni un Ozoliņu jaunības dienu filmās, tas papildina replikas, dziedoši mirstošo Robežnieku filmē ar aifonu, šoreiz Trīne ir tikai viena no...
Liepiņš ir lielisks, visam pāri Mārtinsone/Rembēniete/ iebrauc tādos mod.ratos....
vieni pārpratumi, kas laimīgi un ātri atrisinās, izrāde beidzas pirms 9pm
lieliska ansambļa izrāde;
...sēdēju 20. rindā un visu dzirdēju ļoti labi :)
Sākot jau ar sarunām, kuras ilga tikai 40 minūtes sastāvēja no subjektīvas vārsmošanas,nepieskaroties antropoloģiskiem aspektiem vai vismaz kultūras un mākslas iezīmēm.. un beidzot ar izrādi???
Gaidīju komēdiju, taču nekā - vairāk par krāsainiem tērpiem un centrāltirgu neko neguvu. Diezgan garlaicīgi.
Ļoti daudzi cilvēki aizgāja, jo nespēja uztvert, kas un kāpēc notiek uz skatuves.
Manuprāt, vides pārnešana un mūsdienu tirgu neattaisnojās...
Jebkurā gadījumā paldies aktieriem par ieguldīto darbu un sniegumu, īpaši puišiem par dejām!
Pirmo reizi arī biju uz "Sarunas pirms pirmizrādes". Interesanti cilvēki ar interesantiem viedokļiem, kas māk aizraut klausītājus. Noteikti vēl kādreiz apmeklēšu šādas sarunas.