Viljams ŠekspīrsSAPNIS VASARAS NAKTĪ
Lielā zāle
Visbēdīgākā komēdijaNo angļu valodas tulkojusi Valija Brutāne
Pirmizrāde - 2025. gada 31. janvārī
Izrādes ilgums - 2h 35min
Izrāde 2 cēlienos
“Krāšņa, nekautrīga un bezcerības ironijā iemarinēta bufonāde.”
Toms Treibergs, “TVNET” 18.02.2025.
"Kairišs vienkārši piespiež publiku no cita leņķa palūkoties uz tām patiesībām, puspatiesībām un meliem, ar kuriem ikdienā manipulē mediju un tīklu ziņas, mērķtiecīgi veidojot vienkāršā cilvēka izpratni par globālajām pasaules norisēm. Arī tā ir viena no mākslas funkcijām, un viņa skarbā interpretācija, kas uz skatuves darbojas kā labi ieeļļota militārā mašīna, to realizē lieliski."
Normunds Akots, "Latvijas avīze" 12.02.2025.
"Neatlaiž ilgi pēc tās noskatīšanās."
Henrieta Verhoustinska, "Diena" 06.02.2025.
PAR IZRĀDI
Lai būtu viedoklis, ir jāredz pašam. Režisors Viesturs Kairišs ar radošo komandu iestudējis pēdējā laika skandalozāko Dailes teātra iestudējumu. Izsapņojot Viljama Šekspīra “visbēdīgāko komēdiju”, tapusi izrāde, kas vienaldzīgu neatstāj nevienu.
“Jūs nevarat piedalīties karstos strīdos un publiskās debatēs par šo “absolūti trako” iestudējumu, ja neesat to redzējuši.”
Teātra skatītājs
Vizuāli efektīgs, sensacionāls un Latvijas teātrī vēl neredzēts iestudējums ar lieliskiem aktierdarbiem – tajā iezīmējas gan simboliski slāņi, gan melns, provocējošs humors par cilvēka dabu, liekot klasiskajai Šekspīra lugai asi reflektēt par mūsdienu trako, neprognozējamo pasaules kārtību. Izrādes radošā komanda uzbūrusi pasauli, Šekspīra maģisko mežu, kurā čum un mudž kaislības un radības – tās gan karsti mīl, gan spēj sēt īstu ļaunumu un postu.
Šajā “komēdijā par pasaules galu” radošā komanda uzdod jautājumu – vai cilvēka daba vispār pakļaujas pašam cilvēkam? Būt izredzētiem un patiesi, neprātīgi iemīlēties var izrādīties arī kā ļauns joks. Domāt, ka cilvēki valda pār notikumiem un ir spējīgi kontrolēt pasaules kārtību, iespējams, ir tikai ilūzija. Izrāde ir kā sapnis, kuru nevar kontrolēt – tas visu pakļauj savai loģikai un zemapziņas haosam. Šausmīgais un patiesais tajā valda pār mums vairāk nekā šķietami kontrolētais nomods.
Režisors Viesturs Kairišs: ““Sapnis vasaras naktī”, manā skatījumā, ir pati smieklīgākā komēdija par pasaules galu. Šajā Dailes iestudējumā mēs gribējām gan runāt par tuvāko un instinktus plosošāko šodienas briesmoni – kara radīto haosu, gan vienlaikus stāstīt par to neredzamo pasauli, kas reizi pa reizei no mums izvirst kā vulkāns.
Mīlestība, meža labirintu erotika, mudžoši, lipīgi mošķi, kas ložņā pa sūnām apburtā mežā, zombiji un sapnis – vieta kur slēptākās zemapziņas vēlmes sāk gūt virsroku pār veselo saprātu.
Prāta un instiktu bezgalīgs karš. Tas nav par gadalaikiem, tas ir par cilvēku dvēselēs mītošiem dieviem un dēmoniem.”
Izrādes dramaturgs Matīss Gricmanis: “Šekspīra sapnī atklājas kas tāds, ko var nosapņot katrs, bet tikai izcils talants spēj parādīt citiem. Cilvēka daba, kas šķietami kalpo mums, vienā brīdī var izspēlēt ar mums tādus jokus, ka varam kļūt par briesmoņiem. Mūsu laikmets uzstāj, ka ir “jāklausa savai sirdij, jātic mīlestībai starp cilvēkiem, un viss būs labi”. Turpretī Šekspīra laikā mācīja, ka tikai spēcīga un nežēlīga vara spēj nodrošināt to, lai starp cilvēkiem valdītu miers – bez varas sekotu visu karš pret visiem. Kā ir īstenībā? Par to runā Šekspīra lugas “Sapnis vasaras naktī” Viestura Kairiša versijā.”
___
Izrādes titulbilde tapusi, iedvesmojoties no Olivjē Valseki (Olivier Valsecchi) darba “Minotaurs” (Minotaur).
- Vecuma ierobežojums: 16+ | Izrādē tiek lietota necenzēta leksika, izrāde satur seksuālas un vardarbīgas ainas
Lomās
- Gints Grāvelis
- (Tezejs, Atēnu valdnieks)
- Marta Lovisa Jančevska
- (Hipolita, amazoņu karaliene)
- Lauris Subatnieks
- (Egejs)
- Kārlis Arnolds Avots
- (Lizanders)
- Niklāvs Kurpnieks
- (Demetrijs)
- Madara Viļčuka
- (Hermija)
- Katrīna Griga
- (Helēna)
- Arturs Krūzkops
- (Oberons, laumu karalis)
- Ieva Segliņa
- (Titānija, laumu karaliene)
- Ilze Ķuzule-Skrastiņa
- (Pasks jeb Robins Labaisgariņš)
- Toms Veličko
- (Režisors un dramaturgs, un trupas vadītājs Knauķis)
- Kaspars Dumburs
- (Ierindnieks Dibēns, spēlē Piramu)
- Andris Bulis
- (Dižkareivis Gliters, spēlē Lauvu)
- Mārtiņš Meiers
- (Sakarnieks Stabule, spēlē Tizbi)
- Imants Strads
- (Lauka virtuves sagādnieks Badmira, spēlē Sienu)
- Sithums Silva (Sithum Silva)
- (Indiešu zēns)
Radošā komanda
- Režisors
- Viesturs Kairišs
- Dramaturgs
- Matīss Gricmanis
- Scenogrāfs
- Kristaps Kramiņš
- Kostīmu māksliniece
- Baiba Litiņa
- Horeogrāfe
- Anna Abalihina (Anna Abalikhina)
- Komponists
- Jēkabs Jančevskis
- Gaismu mākslinieks
- Reinis Zalte
- Video māksliniece
- Viktorija Martjanova (Viktoria Martjanova)
Kārtējo reizi pārliecinājos par tautas viedo prātu, formulējot patiesību, ka labāk ir vienu reizi redzēt nevis 100 reizes dzirdēt. Pieļauju, ka skandālu rezultātā varbūt Buļa pliknis tika piesegts un Strada šķirbiņa pietušēta. Mums katram ir sava dzīves pieredze, sapratne par lietām, pasaules kārtību, simbolu izpratne un to tulkojums. Apkopojot šovakar piedzīvoto, secinu, ka V.Kairiša pasaules izjūta un tās atspoguļojums var arī nepatikt, bet viņa radītā Šekspīra pasaules atveide ir lieliska. Apbrīnoju režisora radošo fantāziju un tās adekvāto realizāciju. Konkrētajā kontekstā visam , arī šokējošajam, ir harmonisks un loģisks pamatojums. Lai arī cik briesmīgs sapnis, tas ir tikai sapnis. Kaut mēs šodienas realitātē varētu teikt - tas ir tikai sapnis…pamodīsimies un pasaule izrādīsies ne tik skarba, ļauna un neprognozējama. Esmu patīkami pārsteigta un gandarīta par šovakar piedzīvoto. Paldies lieliskajiem aktieriem, kas caur sevi kā režisora instrumentu, izdzīvoja režisora sapni šajā ziemas vakarā.
Ļoti jaudīgs, drastisks vēstījums ar dziļu dubulto dibenu. Azartiski precīzi aktierdarbi.
Man patīk teātris kā māksla, it īpaši, ja liek domāt, ļauj noticēt, apbrīnot, sajūsmināties. Arī tad, ja liek raudāt vai smieties, riebumā novērsties vai līdzi just. “Sapnis vasaras naktī” @daile.lv ļauj piedzīvot plašu emociju gammu, jo šis nebūs Šekspīrs tradicionālā izpratnē. Paldies visai radošajai komandai! Visi aktieri lieliski, bet man favorīti šajā izrādē – Ilze Ķuzule-Skrastiņa, Ieva Segliņa, Arturs Krūzkops un Kaspars Dumburs.
Sapnis vasaras naktī Dailē - TIK savirpinātu simbolu, zemtekstu, ģeopolitikas un popkultūras izrādi, šķiet, nekad nebiju redzējusi. Patika un 2 dienas domāšu par tēliem, kurus neesmu pārliecināta, ka sapratu. Kodu salauza Taylor Swift tēla parādīšanās @daile_lv
Par garāku komentāru vēl jāpadomā, bet kopumā man patiešām patika Sapnis vasaras naktī
@daile.lv. Tiešām skumja komēdija, pilna ar simboliem. Bet jābūt gatavam, ka būs neparasti, neierasti un savādāk. Turklāt pirms tam vēlams atsaukt atmiņā oriģinālo Šekspīra darbu, lai sižeta līnija būtu vieglāk izsekojama un varētu baudīt režisora piedāvāto interpretāciju.
Es esmu nepatīkami pārsteigta par Dailes teātri. “Sapnis vasaras naktī” varētu pielikt vārdu modernā izrāde un es apdomātos. Esmu klasisku vērtību piekritēja. Pietiek ar ikdienu, kāpēc uz skatuves jābūt zombijiem utt.?! Man sajūta, ka klasika ir piesmieta. Bet! Aizgāju pēc 1.cēliena un kopskata nav. Pietika ar transgender, zombijiem un seksu uz skatuves. P.s. visu cieņu aktieriem, kas to visu iznesa! Aktierspēle izcila un Bulis neparādīja neko lieku, tā ir māksla, bet sižets………
Šovakar redzēju " Sapni vasaras naktī". Biju izlasījusi negatīvās atsauksmes, kuras rakstīt esam tik nadzīgi. Gāju ar bažām. Taču... Lieliska izrāde, lielisks režisora un aktieru darbs. Dziļi nopietns un reizē humora pilns darbs. Pozitīvas emocijas ilgam laikam. Paldies visiem, kas to radīja.
Viesturs Kairišs Dailē turpina Čehova teātra “Hamletā” aizsākto kara tēmu. Abas izrādes ir pat kaut kur līdzīgas. Arī šoreiz ir aktuāli, bet te vairāk būs jāiedziļinās, jādomā un ne visi režisora vēstījumi būs viegli nolasāmi. Neteiktu, ka šis bija labākais “Sapnis vasaras naktī”, ko esmu redzējusi, bet arī sliktākais tas nebija. Vispār tagad ir vēlme pārlasīt Šekspīra “Sapni vasaras naktī”.
Ļoti patika, kaut gāju ar lielām šaubām.
Izcila aktieru spēle, bet izprātne par dzīves vērtībām, izrādās, ne gluži visiem vienāda.
Patika. Izrādes laikā gan emocijas lēkāja no pretīguma līdz sajūsmai.
Lieliska, došos vēlreiz!
@daile.lv “Sapnis vasaras naktī” - viena no neparastākajām izrādēm, ko esmu redzējusi. Izcili - Ķuze, Segliņa, Krūzkops, Dumburs. Vienaldzīgo nebija. Bija, kuri pameta izrādi pēc pirmā cēliena, nesagaidit labāko - otro cēlienu! No 5 - dodu 4,8!!!
“Sapnis vasaras naktī” IR pārspējis “Melno spermu”!!!! Likās, ka tas nav iespējams. Zombiji, transgenderisti un sekss uz skatuves. Orģinālteksti piesmieti manā izpratnē. Biļetes 1.rindā bija stipri par tuvu, lai redzētu kopainu, varbūt labi, ka tā. Rezumē neseko, jo aizgājām prom pēc 1.cēliena. Kur pazudusi vēlme doties pēc skaistuma un romantikas? Ikdienai uz skatuves nav ne smaržas, ne garšas manā izpratnē.
P.s. aktieru ķermeņa valoda un uzstāšanās ir satriecoša! (Tikai nesaprotu kā viņi piekrita šeit spēlēt)
P.s. aktierim Bulim 10 no 10. Patīkami skatīties, ka aktieris tik lieliski atstrādājis kustības, lai neviens neko lieku neiraudzītu.
P.p.s. restorāns “Portofino” uzlaboja šo pelēko dienu un Daile to atkal sabradāja
Sāpīgi trāpīga un nāvīgi stilīga Šekspīra interpretācja… joprojām drusciņ “uz pauzes”…. paldies @daile_lv
Sapnis vasaras naktī Dailes teātrī. Šķiet, trakākā izrāde, kādā būts. Daudz slāņu, simbolu, zemtekstu. Emocionāli liks iziet no komforta zonas, ja ne pašas zāles. Spēja provocēt un izraisīt emocijas pats par sevi ir izrādes panākums. Var patikt un var nepatikt. Izrāde nav ne laba, ne slikta. Nozīmi piešķiram mēs paši. Pataloģiskas izrādes atspoguļo pasauli, kādā dzīvojam. Nevēlēšanās ieskatīties nepatīkamajā, neērtajā, nepieņemamajā, tajā skaitā sevī pašā, ir katra izvēle.
Izrāde absolūti atbilst aprakstam - provokatīva, šokējoša, ar ļoti daudz slāņiem, no kuriem katrs var paņemt sev aktuālo, saprotamo. Sarežģīta izrāde, kurā jāieklausās, lai brīžiem nepalaistu garām informāciju. Bet var arī iemalkot vīnu un vienkārši baudīt notiekošo, neko neuztverot pārāk nopietni. Noteikti ieteiktu izrādi, man prieks, ka redzēju.
“Sapnis vasaras naktī”, kas pārvērsts murgā… vnk pretīga un slima Dailes teātra izrāde, ko nācās pamest jau pēc 1. cēliena. Kauns par aktieriem, kas piedalās trakonama uzvedumā. Pretīgi!!! Gribas teikt: atdodiet manu naudu par emocionālo vardarbību.
Izrāde būs interesanta tiem, kuri būs lasījuši oriģināldarbu vai vismaz sižeta galvenās līnijas. Sarežģīta, daudzslāņaina, zemtekstu pilna izrāde. Nu kaut vai tas, pilnīgi dzīvs puisis no Šrilankas uz velosipēda (pēc Šekspīra ēzelis).... Šeit saudzēts netiek neviens, ne skatītājs, ne aktieri. Nekādas priekšspēles, viss brutāli, pa tiešo un līdz galam. Kārtējo reizi ar sajūsmu apbrīnoju aktieru talantu, drosmi un spēju īstenot režisora fantāziju lidojumu. Jūtīgajiem neiesaku. Estētiku neatradīsiet. Sapņi vasaras naktī mēdz būt dažādi. Stāsts ir par pasaules galu, nezinu kāpēc kāds domā, ka tas varētu būt skaisti.... Šorīt rīta ziņās lasu, 1,5 gadu vecs bērns atrasts miris vairākus km no mājas. Pats aizgājis. Ko dara vecāki??? Cilvēka daba....tā var būt tik briesmīga un par to ir jārunā. Paldies par izrādi!
Izcili! Apbrīnoju Viesturi Kairišu. Kārtējo reizi. Paldies!
1. Šī nav komēdija.
2. Anotācijā jānorāda, ka pēc izrādes iespējamas lielas veselības problēmas. Pie durvīm un zālē izrādes laikā jānodrošina mediķu klātbūtni. Redzēju, ka cilvēkam paliek fiziski slikti. Tas ir nenormāli!
3. Izrādes 1.daļa ļoti rosina uz vardarbību, kādu nogalināt, izdarīt kaut ko ļaunu. Tad nebrīnamies par vardarbību apkārt!
4. Atbrīvot no darba režisoru.