Mihails BulgakovsMEISTARS UN MARGARITA
Lielā zāle
Ojāra Vācieša tulkojums latviešu valodāKatri Aivares saskaņojums starp latviešu un igauņu tulkojumu
Pirmizrāde - 2024. gada 22. martā
Izrādes ilgums - 3h 30min
Izrāde 2 cēlienos
"Pateicoties titāniskajam aktieru darbam un enerģijai, kas straumēm plūst no skatuves un ekrāniem, šī izrāde ir Dailes teātra veiksme."
Henrieta Verhoustinska, "Kultūras Diena" 05.04.2024.
"Sagādās baudu gan intelektuāļiem, gan aktiermākslas cienītājiem."
Zane Radzobe, "IR" 11.04.2024.
"Izrāde rada iespaidu, ka ir adresēta Eiropai – globālam, visticamāk, gados jaunam skatītājam."
Valda Čakare, "Kroders.lv" 07.04.2024.
PAR IZRĀDI
Ko darīt, ja pilsētā ierodas pats nelabais? Vai lūgties un cerēt uz žēlastību? To cilvēki Bulgakova romānā nedara, jo viņiem nelabā ierašanās šķiet kā jauna iespēja tikt pie priekšrocībām un augstāka statusa, daži pat cer uz paaugstinājumu vai lielāku dzīvokli. Visi tur viens otru aizdomās par sadarbošanos, par glaimiem un absolūtu oportūnismu. Un vai gan tas nav bezgala cilvēciski? Tās izskatās kā biroja mazās varas spēlītes, jo neviens nekam augstākam par varu vairs netic. Vienīgais, par ko visi var vienoties, ir tas, ka Dieva nav.
Sātans apbur pilsētas iedzīvotājus, pamodina mirušos un sarīko balli. Beigās pār visu totalitāro un ļauno uzvarēs draudzība un mīlestība. Tas gan būs pēc nāves. Bulgakovs joprojām spēj uzdot pareizos jautājumus – kāpēc ateisms nestrādā, kāpēc patiesības vienmēr ir vairākas. Viņa darbi ir aktuāli, mūsdienīgi un izārda pa vīlēm mūsu postnormālo laikmetu. Un līdz pat šodienai romāna “Meistars un Margarita” lasītājs tiek pakļauts slazdam: tajā viegli var ieiet, bet no tā nekad nevar izkļūt.
Nekaunīgs ģēnija radītprieks un vienlaikus rūgtums par pasauli, kurā vienīgais ierocis cīņā pret ierēdņiem un oportūnistiem ir smalka domāšanas kultūra. Tas ir universāls ierocis pret cilvēcisku un patiesu attiecību sairšanu. Tas nav mainījies, lai gan ar vārdiem vien šodien vairs nepietiek.
- Izrādē smēķē
- Stroboskops
- Vecuma ierobežojums 12+
Lomās
- Mārtiņš Meiers
- (Meistars / Ješua Ha-Nocri)
- Ieva Segliņa
- (Margarita)
- Arturs Krūzkops
- (Volands)
- Artūrs Skrastiņš
- (Poncijs Pilāts)
- Madara Viļčuka
- (Gella)
- Niklāvs Kurpnieks
- (Korovjevs-Fagots)
- Imants Strads
- (Berliozs)
- Kārlis Arnolds Avots
- (Ivans Bezpajumtnieks)
- Gints Grāvelis
- (Afranijs / Abrakovs)
- Dainis Gaidelis
- (Kāifas / Beskudņikovs)
- Kaspars Dumburs
- (Marks Žurkkāvis / Poplavskis)
- Meinards Liepiņš
- (Jūdass no Kirjatas / Rjuhins)
- Katrīna Griga
- (Niza / Lukiņišna)
- Milēna Miškēviča
- (Frīda)
- Aldis Siliņš
- (Andrejs Fokičs)
- Toms Veličko
- (Poprihins)
- Ilze Ķuzule-Skrastiņa
- (Tamāra Pusmēness)
Radošā komanda
- Dramatizējuma autori, režisori, scenogrāfi, kostīmu un video mākslinieki
- Ene-Līsa Sempere (Ene-Liis Semper), Tīts Ojaso (Tiit Ojasoo)
- Darbs ar ķermeni un kustību
- Jiri Naels (Jüri Nael)
- Skaņas dizains
- Jakobs Juhkams (Jakob Juhkam)
- Gaismu mākslinieks
- Jussi Ruskanens (Jussi Ruskanen)
- Režisoru asistente
- Diāna Kaijaka
- Aktiermeistarības un skatuves runas pedagoģe
- Aina Matīsa
- Video nodrošinājums
- Andris Fridrihsons, Edmunds Cīrulis, Dāvis Dreiska
Brīžiem bija grūti saprast kas un kāpēc notiek uz skatuves.
Man atnāca. Gan sava veida pieņemšana, sava līdzšinējā viedokļa pārformatizēšana. Gan nenoliedzams apbrīns - par koncepciju, par super augsto nosacītības pakāpi, ko es tik ļoti augstu vērtēju teātrī. Par aktiermeistarību, par viņu uzdrīkstēšanos spēlēt kaut ko šādu. Par sava veida grotesku, vietām uz gaumes robežas. Un kopumā - par to, ka šo klasiku, šo "visu laiku un tautu darbu" var traktēt arī šādi.
Vai es tev ieteiktu iet uz šo izrādi? Noteikti - nē! Precīzāk - ieteiktu, bet galīgi, galīgi ne visiem. Un, ja līdz galam precīzi, tad es ieteiktu uz izrādi iet tiem, kuriem "Meistars un Margarita" ir "naktsskapīša romāns".
Tiem, kuri ir lasījuši Bulgakova oriģināldarbu, kuri tajā ir iemīlējušies, kuri dievina pasaules reliģiju vēsturi (ha ha ha - kāds kalambūrs) un kuri spēj izrādes caurumus sižetiskās līnijas izklāstā aizpildīt paši ar savām zināšanām.
Ja visi šie punkti izpildās - tad, droši! Būs baudpilni! Jo.
Tā ir apbrīnoja bezkaunība, pat sava veida "lecīgums" no igauņu režisoru puses kaut ko TĀDU iestudēt TĀ. Jo man kā Bulgakova darbu fanam, kādu zālē noteikti bija ne mazums, ar šo izrādi tika mests izaicinājums! Sagremosi? Pieņemsi? Sapratīsi?
Otrkārt, mani buriski suģestēja Dailes akteru darbs sastingušajās ainās. Ar šo plastiku, ar mīmiku, ar kustībām. Volanda balle- vauuuu, labākais, kas redzēts šosezon Dailē. Lai gan.... kā jau teicu. Tie, kuri elementāri nepārzina Bulgakova romāna sižetu, šajā vietā ne vella` nesaprata ( ha ha ha - kāds vārdu kalambūrs numur divi).
Kopsavlikumā - jā, izrāde man patka, jā - es to pieņēmu un pat vietumis restartēju savus iesīgstējušos pieņēmumus. Jā, biju pārsteiga, vietām pat šokēta. Lai gan kopumā šis noteikti līdz galam nav mans teātris. Jo īpaši Meistara līnija. Un arī mūžīgi vīnu sūcošā Margarita nepārliecina. Atmiņā nepaliek.
Bet, tas, kas šo izrādi padarīs neaizmirstamu manās acīs, noteikti ir
- Skrastiņa fināla monologs (pilnīgs kosmoss)
- biedējošā, sātaniskā, šizofrēniskā Frīda (Madara - vienkārši izcili! Kā tu pēc šitā naktīs mierīgi guli? Vai tev rožu kronis bija kabatā, spēlējot ko tādu?)
- Volanda balle. Tik skaudra, tik emocionāla. Ar tādu fināla vēstījumu.... un ar pilnīgu kapa klusumus skatītāju zālē ( ha ha ha - kāda vārdu spēle numur trīs.)
“Meistars un Margarita” @daile_lv ir ļoti spēcīgs teātra notikums, kas uzdod nozīmīgus jautājumus. par cilvēka attiecībām ar ļaunumu un grēku, varu un piedošanu. par to, kāda ir mūsu katra pērkamības cena, un ko darīt ar tumsu, ko dzemdina mūsu vienaldzība un egocentrisms.
1000 domu un miljons pateicību @daile_lv aktieriem un visam kolektīvam par "Meistaru un Margaritu".
“Meistars un Margarita” Dailes teātris. Izcili aktierdarbi (arī fiziski grūtas statiskās pozas visas izrādes garumā), tehnoloģijas un ekrāni, moderna scenogrāfija un laba mūzika. Savdabīgs igauņu režisoru rokraksts. Ja vienā teikumā - visi esam statisti šai dzīvē, ko sauc par ballīti pie Volanda. Jauks papildinājums izrādei ir gleznu galerija 2. stāva foajē. Programmiņā interesanti fakti no Bulgakova biogrāfijas un slavenā romāna saistība ar Rīgu. JĀREDZ.
Absolūts šedevrs, kas stāv pāri visiem genderiem, impērijām, globālistiem, cilvēku nopotētējiem un kara kurinātājiem!
Meistars un Margarita - viena no sezonas gaidītākajām pirmizrādēm, neraugoties uz šķēpu laušanu par tās nepieciešamību mūsu teātru repertuārā! Daudzslāņaina, jaudīga, izaicinoša, līdz pēdējai niansei aktuāla. Ar neaizmirstmiem, manuparāt, ikoniskiem aktierdarbiem. Mana teātramīļa prognoze - ir dzimusi izrāde, kurai būs daudz Spēlmaņu nakts nomināciju, balvu un skatītāju sprints pēc biļetēm, tiklīdz tas nonāks pārdošanā. Paldies, Dailes teātrim un visai radošajai komandai!
Izcila, mūsdienīga izrāde par šī brïža pasauli, vērtībām, cilvēka būtību. Perfekta aktierspēle. Tehnoloģiski strauji progresējoša tehniskā puse: video, skaņas, gaismas! Paldies!
Biju uz "Meistars un Margarita". Skolas gados pirmo reizi izrāvu Bulgakovu vienā piegājienā. Lasīju līdz agram rītam. Pēc armijas veicu otro piegājienu. Trešo reizi iemetu skatu pirms gadiem piecpadsmit. Par izrādi bija recenzijas , ka garš pirmais cēliens un, ka otrais esot dzīvāks. Paziņu komentāri -" nu skaties, tas nav tas, ko tu iedomājies". Teikšu tā, grāmatas sajūta nodota precīzi.Lai sajustu izrādes garšu, ir jābūt lasījušam romānu. Un nedaudz( minimālos pamatos) jāzina mākslas vēsture. Vismaz populārā pārskatā, lai i izprastu Volanda balles attainojumu. Īsumā , biju sagatavojies modernisma suņa murgiem, bet dabūju smalku izrādi, ar izcilu scenogrāfisko risinājumu, labiem tēlojumiem, Skrastiņš, Krūzkops, Viļčuka, Segliņa, Grāvelis. Izcili. Kopumā esmu pateicīgs savai otrajai pusei, kura nopirka biļetes un aizveda uz šo izrādi. Un paldies teātra trupai par foršo, teatrālo vakaru!
Vakar @daile.lv piedzīvoju sava mīļākā klasikas darba "Meistars un Margarita" augsta līmeņa dramatizējumu. Bravo aktieriem un drosmīgai režijai, kura līdz sīkām niansēm nodeva Bulgakova vēstījumu!
Ojaso un Semperes M&M @daile_lv ir kā otrais atvasinājums no Sv.Rakstiem: sākumā paplosījies Bulgakovs un tad igauņi. Zudušas koordinātes, nav svarīgs ātrums, paātrinājums nosaka visu. Skarbi un apbrīnojami tehnoloģiski!
Meistars un Margarita @daile_lv ir liels piedzīvojums un līdzpārdzīvojums, pirmkārt, jau aktieru tēlojumam kā viņi visi fiziski tās "uz pauzes" "ierāmējamas" kustības un dzīvās mīmikas dabū gatavas (mani kārtējie žetoni man mīļajām Skrastiņu un Krūzkopu-Segliņu ģimenām, pārsteidzošajai DT jaunaktrisei Viļčukai un kopumā, ja teju visiem). Vai teju 4h izrāde bija par garu?- jā savas 30 minūtes noīsinātu. Vai es visu saturiski jēdzienisko vēstījumu sapratu - nē, ne visu! Un, ja godīgi, daudz kā šķita līdzīgs ROTKHO skatuviskajam izpildījumam. Kopumā piepildīts teātra apmeklējums (specizstādei dodu speciālu žetonu) un noteikti skatuvisks notikums, kuram jābūt arī Spēlmaņu nakts nomināciju birumam. Ieteikums apmeklētājiem tuvāk par 5. rindu nesēdēt, jo ekrāns ir augstu gaisā un uz to būs daudz jāskatās. Un, šķiet, fiksēts garākais + miesiski virpuļojošākais neatrautais skūpsts latviešu teātra vēsturē ;) DT aktieri, jūs esat pārcilvēki! :)