Bertolts BrehtsKAUKĀZIEŠU KRĪTA APLIS
Lielā zāle
Poētiska leģendaPirmizrāde - 2023. gada 24. martā
Izrādes ilgums - 3h 10min
"Dailes teātra izrāde Kaukāziešu krīta aplis ir notikums latviešu teātrī. Bertolta Brehta Kaukāziešu krīta aplis, ko Dailes teātrī iestudējis jauns gruzīnu viesrežisors Data Tavadze, ir viena no labākajām izrādēm šajā sezonā." 5/5
Zane Radzobe, "Ir" 30.03.2023.
"Datam Tavadzem piemīt gleznieciska mizanscēnu un kompozīcijas sajūta. Izteikts ritmiskums. Lielā skatuve tiek piepildīta ar tēlainām metaforām – hiperbolizējot tēlu emocijas, kopējo noskaņu un veidojot vienotu skatuvisko zīmējumu."
Signija Joce, "Kroders.lv" 10.04.2023.
"Nikas Pasuri mūzikas intonatīvā daudzveidība ir neapstrīdama mākslinieciska pašvērtība."
Līga Ulberte, "Kultūras Diena" 06.04.2023.
PAR IZRĀDI
“Zem klajās debess taisnība nevar noslēpt savu ļauno nolūku. Vējš papūš tai brunčus, un mēs redzam, kas slēpjas zem stingrajiem likumiem.”
Krīta aplis ir pamācoša teika, kādu to esam dzirdējuši no ķēniņa Zālamana. Tikai Brehts pasaku varoņus no Kaukāza ir apbruņojis ar mūsdienās tik vajadzīgo ironiju un cinisma abpusgriezīgo zobenu. Pirms liktenīgās tiesas, kad jāizšķiras, kura māte ir īstā – tā, kas dzemdējusi, vai tā, kas audzinājusi, – viss notiek kā jau pasaku valstībā – karaļu gāšana, jaunavas izprecināšana mirušam pulkvedim, bet visam pa vidu divi mīlētāji, kuriem lemts dzīvot mūžam laimīgi.
Brehta pamācība ir vienkārša: taisnība, kas celta uz kauliem, nav nekāda taisnība, bet nauda, kurai mēs visi esam pakļauti, vēl nedod spēku pārvarēt cilvēces lielākos ienaidniekus – tā pieviļ ar mantkārību un liekulību. Valstis brūk un ceļas atkal jaunas, kari izceļas un atkal norimst, taisnību valstī sola, bet nekad nepiepilda, bet īsta mīlestība pārvar visus liktens šķēršļus.
- Izrādē smēķē
- Vecuma ierobežojums 12+
Lomās
- Milēna Miškēviča, Artūrs Skrastiņš, Vita Vārpiņa, Kaspars Dumburs, Ilze Ķuzule-Skrastiņa, Katrīna Griga, Kārlis Arnolds Avots, Toms Veličko, Mārtiņš Upenieks, Niklāvs Kurpnieks, Emīls Juhans Bahmanis
Radošā komanda
- Režisors
- Data Tavadze
- Scenogrāfe
- Ketevana Nadibaidze
- Kostīmu māksliniece
- Kristīne Pasternaka
- Komponists
- Nika Pasuri
- Gaismu mākslinieks
- Pīters Smols (Peter Small)
- Režisora asistente
- Diāna Kaijaka
- Gaismu mākslinieka asistents
- Toms Deivis (Tom Davis)
Kaukāziešu krīta aplis. Nosaukums varētu likt domāt, ka priekšā trīs garas, emocionāli smagas stundas… bet nebūt ne. Dinamiska, krāšņa, spilgta. Patiesības, kas aktuālas visos laikos - pasaules netaisnības, nauda ir vara, sociālās nevienlīdzības un pāri visam - īsta mīlestība. Viss smagums savīts ar grandioziem tēliem, humora devu, ironiju piedod izrādei vieglumu, vienlaikus prāta nostūrī raisoties domām par redzētā neizbēgamo aktualitāti un aizķeroties trāpīgajiem citātiem. Šo izrādi noteikti ierindoju savā šī gada TOP3.
Absolūti labākā pēdējā laika izrāde!
Bertolda Brehta Kaukāziešu Krīta Aplis gruzīnu režisora Datas Tavadzes talantīgā režijā burtiski norauj jumtu! Izcils saturs apvienojumā ar brīnišķīgu aktierspēli visas 3 stundas tura savā varā. Skatītāju aplausi un gaviles izrādes beigās ir spilgts apliecinājums tam, ka šī izrāde Dailes teātrī nenoliedzami ir NOTIKUMS un pat aizvadītās sezonas krāšņākais zieds. Un, ja Spēlmaņu naktī šī izrāde iegūs labākās Gada lielās formas izrādes laurus, tas būs tikai taisnīgi. Un arī ja par gada labāko aktrisi otrā plāna lomā atzīs Ilze Ķuzule-Skrastiņa un par labāko jauno skatuves mākslinieci - Milēna Miškēviča, arī tas būs 100% pelnīti. Ķuzule ir nepārspējama vīramātes lomā, tas ir filigrāni un spīdoši, bet Miškēvičas Gruše, kas cīnās par bērna dzīvību, ir īsta pērle! Arī cita jaunā aktrise Katrīna Griga izrādē valdzina. Vita Varpina aktrises talants mirdz tiesnieša Azdaka lomā. Protams, var strīdēties, kāpēc režisoram vajadzēja, ka sievietei jāspēlē vīrieša loma, bet teātra prīma ar to teicami tiek galā. Artūrs Skrastiņš arī šajā izrādē apliecina, ka ir absolūts Dailes grands. Vispār uzteicama ir pilnīgi visa aktieru komanda, kuras lielai daļai izrādē jāspēlē vairākas lomas, bet veikums ir katram atsevišķi un visiem kopā - spīdošs. Arī Niklāvs Kurpnieks, kuram izrādē daudz jāklūp, jākrīt, jāgāžas un beigās izdodas tikt pie vārdu plūdiem advokāta lomā. Vārdu sakot, ar Vikija Valdmane-Rozenberga esam stāvā sajūsmā par Kaukāziešu Krīta Aplis. Izbaudījām lugas idejisko spēku, to, ka mīlestība ir visustiprākā un ka godīgums ilgtermiņā tomēr triumfē. Smējām, skumām, līdzpārdzīvojām. Poētiska leģenda. Farss. Lieliska sajūta pēc izrādes. Apkaļceļā autobusā sēdējām blakus zēna lomas atveidotājam Emīlam Juhanam Bahmanim. Jauki parunājāmies - gudrs puika, kam patīk teātris. Spēlē arī Leopoldštatē. Paldies, Daile! ĻOTI patika. Un jāpiebilst, ka lugai ir sulīgs teksts - to tulkojusi dzejniece Mirdza Ķempe.
Sajūsmināja I.Ķuzules-Skrastiņas vokāls ar vēdekli! Milēna Miškēviča ir ar potenciālu.
Paldies! :)
Ļoti uzrunāja jaunā aktrise Milēna Miškēviča. Vita Vārpiņa arī spoža.
Paldies!
Izrāde ar dziļu jēgu, ir daudz ko pārdomāt. Lieliski aktieri, ir super pērles. Uz izrādi devos ar pārdomām, vai patiks. Viss redzētais pārliecināja, ka noteikti iesaku! Ir vērts redzēt!
Paldies aktieriem un mūziķiem par izcilo sniegumu! Bravo!
Liels, Liels Paldies izrādes veidotājiem, aktieriem un mūziķiem par fantastisko izrādi
Paldies. Izrāde, kura būtu jāredz katram.
Spēcīga izrāde ar lielisku aktierspēli un filosofisku noskaņu, kura liek domāt un analizēt. Izrāde ar pēcgaršu, man ļoti patika.
Kolosāla izrāde.
Liels, liels paldies izrādes veidotājiem. Brīnišķīga režisora koncepcija un aktierdarbi ( Milēna Miškēviča, Vita Vārpiņa - izcilas), bezgala skaista mūzika, augsti profesionāls mūziķu darbs. Tērpi. Visa izrāde kopumā tiešām pārliecina par lugas vēstījumiem. Cilvēka vājums un spēks. Apziņa, zemapziņa un sirdsapziņa. Mīlestība visās tās izpausmēs. Vēlreiz paldies. Bija patiess baudījums.
Stāsts būtībā vecs kā pati pasaule - Zālamana taisnā tiesa par to, kam pieder bērns, bioloģiskajai mātei vai sievietei, kas riskējot ar visu, kas tai ir, pat savu dzīvību, ir to pažēlojusi nosargājusi un izaudzinājusi. Nemaz nezināju, ka šis bībliskais sižets vēl senāk bija aprakstīts arī ķīniešiem. Brehts lugas darbību ir pārnesis uz it kā Sakartvelo (Gruzijas oriģinālais un vēsturiskais pirmskrievu nosaukums) kaut kādā nesenākā pagātnē.
Man patika scenogrāfija, režija. Nu tērpi un mūzika kā kurā brīdī, bet vismaz nebija nekas galīgi uz nerviem krītošs.
Smaga tēma, bet gaišs atrisinājums, tādēļ izrādei beidzoties palika tomēr tīkama pēcgarša. Satiku paziņu, kura teica, ka drūms sižets un drūma izrāde. Es tā neteiktu. Jā, uz skatuves dominēja melnā krāsa, bet taisnība bija koši sarkana.
Katrā ziņā šī ir skatāma Dailes izrāde no pēdējo gadu piedāvājuma.