Bertolts BrehtsKAUKĀZIEŠU KRĪTA APLIS
Lielā zāle
Poētiska leģendaPirmizrāde - 2023. gada 24. martā
Izrādes ilgums - 3h 10min
"Dailes teātra izrāde Kaukāziešu krīta aplis ir notikums latviešu teātrī. Bertolta Brehta Kaukāziešu krīta aplis, ko Dailes teātrī iestudējis jauns gruzīnu viesrežisors Data Tavadze, ir viena no labākajām izrādēm šajā sezonā." 5/5
Zane Radzobe, "Ir" 30.03.2023.
"Datam Tavadzem piemīt gleznieciska mizanscēnu un kompozīcijas sajūta. Izteikts ritmiskums. Lielā skatuve tiek piepildīta ar tēlainām metaforām – hiperbolizējot tēlu emocijas, kopējo noskaņu un veidojot vienotu skatuvisko zīmējumu."
Signija Joce, "Kroders.lv" 10.04.2023.
"Nikas Pasuri mūzikas intonatīvā daudzveidība ir neapstrīdama mākslinieciska pašvērtība."
Līga Ulberte, "Kultūras Diena" 06.04.2023.
PAR IZRĀDI
Pirmajam tostam jābūt par mieru, uzskata Sakartvelo. Tur dzīvo tauta, kura iedvesmo ar savu dzīvesprieku. Iepriekšējais gadsimts starp mums un Kaukāza noslēpumaino valsti radīja daudz kultūras apmaiņu – tā kartveliāņu virtuve, vīns un naivista Pirosmani māksla – kļuva par atrakciju tūkstošiem ceļotāju. Bertolta Brehta lugā stāsta par karu, bet iedvesmo dzīvei. Sakartvelo karalistē tiek gāzts karalis, bet pamesto troņmantieku-zīdaini uzņemas sargāt kalpotāja Gruša. Bērns ir jāizglābj! Tā teiktu gan vecāks, gan tāds, kuram bērnu nav. Tomēr jebkura dzīvība, liek svērt sev par labu nāvi.
Pirmoreiz Latvijas skatītāji iepazina Brehta lugu leģendārā kartveliāņu režisora Roberta Sturuā režijā, bet tagad Dailes teātrī savu versiju veidos Eiropā pazīstamais režisors Data Tavadze kopā ar komponistu Niku Pasuri, scenogrāfi Keti Nadibaidzi no Sakartvelo un latviešu kostīmu mākslinieci Kristīni Pasternaku.
Izrādē piedalās mūziķi: Dace Zālīte-Zilberte vai Jānis Pauls – čells, Indulis Cintiņš – vijole, Ivo Krūskops vai Arnis Stepiņš – sitaminstrumenti, Artūrs Noviks vai Inita Āboliņa – akordeons, Rihards Plešanovs vai Mārtiņš Zilberts – klavieres
- Izrādē smēķē
Lomās
- Milēna Miškēviča, Artūrs Skrastiņš, Vita Vārpiņa, Kaspars Dumburs, Ilze Ķuzule-Skrastiņa, Katrīna Griga , Kārlis Arnolds Avots, Toms Veličko, Mārtiņš Upenieks, Niklāvs Kurpnieks, Emīls Juhans Bahmanis
Radošā komanda
- Režisors
- Data Tavadze
- Scenogrāfe
- Ketevana Nadibaidze
- Kostīmu māksliniece
- Kristīne Pasternaka
- Komponists
- Nika Pasuri
- Gaismu mākslinieks
- Pīters Smols (Peter Small)
- Režisora asistente
- Diāna Kaijaka
- Gaismu mākslinieka asistents
- Toms Deivis (Tom Davis)
Ļoti uzrunāja jaunā aktrise Milēna Miškēviča. Vita Vārpiņa arī spoža.
Paldies!
Izrāde ar dziļu jēgu, ir daudz ko pārdomāt. Lieliski aktieri, ir super pērles. Uz izrādi devos ar pārdomām, vai patiks. Viss redzētais pārliecināja, ka noteikti iesaku! Ir vērts redzēt!
Paldies aktieriem un mūziķiem par izcilo sniegumu! Bravo!
Liels, Liels Paldies izrādes veidotājiem, aktieriem un mūziķiem par fantastisko izrādi
Paldies. Izrāde, kura būtu jāredz katram.
Spēcīga izrāde ar lielisku aktierspēli un filosofisku noskaņu, kura liek domāt un analizēt. Izrāde ar pēcgaršu, man ļoti patika.
Kolosāla izrāde.
Liels, liels paldies izrādes veidotājiem. Brīnišķīga režisora koncepcija un aktierdarbi ( Milēna Miškēviča, Vita Vārpiņa - izcilas), bezgala skaista mūzika, augsti profesionāls mūziķu darbs. Tērpi. Visa izrāde kopumā tiešām pārliecina par lugas vēstījumiem. Cilvēka vājums un spēks. Apziņa, zemapziņa un sirdsapziņa. Mīlestība visās tās izpausmēs. Vēlreiz paldies. Bija patiess baudījums.
Stāsts būtībā vecs kā pati pasaule - Zālamana taisnā tiesa par to, kam pieder bērns, bioloģiskajai mātei vai sievietei, kas riskējot ar visu, kas tai ir, pat savu dzīvību, ir to pažēlojusi nosargājusi un izaudzinājusi. Nemaz nezināju, ka šis bībliskais sižets vēl senāk bija aprakstīts arī ķīniešiem. Brehts lugas darbību ir pārnesis uz it kā Sakartvelo (Gruzijas oriģinālais un vēsturiskais pirmskrievu nosaukums) kaut kādā nesenākā pagātnē.
Man patika scenogrāfija, režija. Nu tērpi un mūzika kā kurā brīdī, bet vismaz nebija nekas galīgi uz nerviem krītošs.
Smaga tēma, bet gaišs atrisinājums, tādēļ izrādei beidzoties palika tomēr tīkama pēcgarša. Satiku paziņu, kura teica, ka drūms sižets un drūma izrāde. Es tā neteiktu. Jā, uz skatuves dominēja melnā krāsa, bet taisnība bija koši sarkana.
Katrā ziņā šī ir skatāma Dailes izrāde no pēdējo gadu piedāvājuma.