Anka HerbutaROTKHO
Lielā zāle
No poļu valodas tulkojusi Ingmāra BalodePirmizrāde - 2022. gada 12. martā
Izrādes ilgums - 3h 55min
"ROTKHO" ir jauna veida pieredze, jo diez vai tik totālu audiovizuālu sprādzienu, kas reizē ir arī akvarelisks un juteklisks, kā izrādes matēriju Latvijas teātrī esam piedzīvojuši.
Undīne Adamaite, "Kultūras Diena" 17.03.2022.
"ROTKHO" piedāvā mākslas pieredzi visdažādākajam skatītājam. Steidzieties baudīt!
Zane Radzobe, "IR" 17.03.2022.
Izrāde ir perfekti nostrādāta. Skaista. Enerģētiska. Galu galā ar lieliskiem aktierdarbiem.
Zane Radzobe, "Kroders.lv" 16.03.2022.
"Izrāde seko uzstādījumam par mākslu kā pieredzi, mēģinot atmodināt mūsdienu mākslas iespaidu pārsātinātā skatītāja jutekļus un atkal padarīt viņu par aktīvu procesa dalībnieku, pat ja tas sēž ērtā krēslā pazīstama teātra pustumsā."
Anna Andersone, "Satori.lv" 27.04.2022.
PAR IZRĀDI
Viens no pasaulē dārgakajiem mākslas darbiem – pārdots par 140 miljoniem eiro – Marka Rotko glezna “No. 6 (Violets, zaļš un sarkans)”. Vienmēr, kad pasauli pāršalc ziņa par jauniem cenu rekordiem, tas rada milzumdaudz jautājumu – kas tad ir tas, kas nosaka šī darba astronomisko vērtību mākslas tirgū? Mūsdienās šis jautājums ir kļuvis tikpat kā neatbildams, jo robežas starp mākslas darba kopiju, mākslinieka reputāciju un mākslas tirgus tehnoloģisko attīstību ir izplūdušas.
Iedvesmojoties no Marka Rotko darbiem, uzlecošā Eiropas teātra zvaigzne, režisors Lukašs Tvarkovskis, veido izrādi, kura cenšas izpētīt – ko īsti nozīmē jaunā tendence - mākslas darbus veidot digitālā vidē un nodrošināt ar blokķēžu tehnoloģiju. Kāda nozīme ir mākslinieka darba autentiskumam un, visvarīgākais jautājums, – vai teātra mākslas nepastarpinātā pieredze ir kaut kas, kas ir pasargāts no šādiem tirgus principiem.
Viltojums un oriģināls ir stāsta centrālā tēma, kā arī to paradoksālās metastāzes virtuālajā vidē. No vienas puses, “ROTKHO” ir slavenā mākslinieka uzvārda kropļojums, līdzīgi tam, kā slaveni zīmoli tiek aizstāti ar viltojumiem, piemēram, Adibas vai Dolce & Banana. No otras puses, izrādes nosaukums ilustrē Greiema Rolinsona izvirzīto hipotēzi, ka neatkarīgi no burtu kārtības, kamēr vien vārda pirmais un pēdējais burts paliek savā vietā, mēs spējam saprast rakstīto tekstu.
Izrādei nav žanra – dramaturģija, režija, scenogrāfija un aktierspēle sintēzē ar tehnoloģiskajiem risinājumiem, kādus izmanto TV un kino, veidos Latvijā unikālu mākslas notikumu.
Lukašs Tvarkovskis (Łukasz Twarkowski, 1983) ir režisors, kurš veido multimediālas izrādes, apvienojot teātra, video un vizuālo mākslu. Viņš kopā ar savu komandu veidojis provokatīvas izrādes Polijā, bet īpašu publikas un kritikas sajūsmu izpelnījies Lietuvā ar 2017. gada izrādi “Lokis”, kura tika nominēta deviņām Lietuvas skatuves balvām un saņēma četras, tajā skaitā augstāko, Kultūras ministrijas pasniegto "Skatuves zelta krustu" pašam Tvarkovskim. Nesenākais iestudējums “Respublika” piesaistīja uzmanību ne tikai ar vērienīgu inscenējumu, kas nojauc robežas starp īstenību, teātri un ilūziju, bet arī ar tajā skartajām tēmām, kuras aptver plašu mūsdienu problēmu loku par identitāti, virtuālo realitāti un cilvēcisko kaislību dabu.
Izrāde top sadarbībā ar Polijas JK Opoles teātri un Ādama Mickēviča Institūtu ar Polijas Republikas Kultūras un nacionālā mantojuma ministrijas līdzfinansējumu.
Izrādes inovāciju partneris:
- Izrādē smēķē
- Stroboskops
- Izrāde notiks latviešu, angļu un ķīniešu valodā ar tulkojumu latviešu un angļu valodā titros / Izrādē tiek izmantots paaugstināts skaņas līmenis
Lomās
- Juris Bartkevičs
- (Rotkho)
- Kaspars Dumburs
- (Wolt piegādātājs 1, Orions Anastapolu)
- Ērika Eglija-Grāvele
- (Aktrise)
- Jaņa Huana (Yan Huang)
- (Hai)
- Andrejs Jakubčiks (Andrzej Jakubczyk)
- (Aktieris)
- Rēzija Kalniņa
- (Anna Frīdmena)
- Katažina Osipuka (Katarzyna Osipuk)
- (Performere un viesmīle Destiny Hope)
- Artūrs Skrastiņš
- (Wolt piegādātājs 2, Domeniko de Sole)
- Mārtiņš Upenieks
- (Jack Smith - Muesum direktors)
- Vita Vārpiņa
- (Mela Rotkho)
- Toms Veličko
- (Žurnālists Džeimss Valčers)
- Sjaočeņs Vans (Xiaochen Wang)
- (Tao)
Radošā komanda
- Režisors
- Lukašs Tvarkovskis (Lukasz Twarkowski)
- Dramaturģe
- Anka Herbuta (Anka Herbut)
- Scenogrāfs
- Fabjēns Ledē (Fabien Lédé)
- Kostīmu māksliniece
- Svenja Gasena (Svenja Gassen)
- Horeogrāfs
- Pavels Sakovičs (Pawel Sakowicz)
- Komponists
- Lubomirs Gželaks (Lubomir Grzelak)
- Video mākslinieks
- Jakubs Lehs (Jakub Lech)
- Gaismu mākslinieks
- Euģenijus Sabaļausks (Eugenijus Sabaliauskas)
- Režisora asistenti
- Mārtiņš Gūtmanis, Diāna Kaijaka, Ādams Zdunčiks (Adam Zduńczyk)
- Kostīmu mākslinieces asistents
- Bastians Steins (Bastian Stein)
- Dramaturģes asistente
- Linda Šterna
- Video mākslinieka asistents
- Ādams Zdunčiks (Adam Zduńczyk)
- Video kameru operatori
- Arturs Gruzdiņš, Jonatans Goba
- Tulki mēģinājumu procesā
- Diāna Kaijaka, Elza Marta Ruža
- Izrādes vadītāja
- Indra Laure
- Producente
- Ginta Tropa
Pat nezinu kam īsti domāts...
Vairāk uzrakstīju savā blogā - https://sigita-paula.blogspot.com/2022/05/rotkho-dailes-teatri.html
Rothko @daile_lv ir unikāla meta izrāde, portāls uz to līmeni mākslā, kur māksla kritizē mākslu. Lieliski aktieri, multivalodas, oversized plašķi, mūzika, atkārtojumi, paralēlās telpas un laiki. Sieviešu lietas. Tripīgi (skaņa, gaismas, ekrāni)! Izcili! Scenogrāfija, koncepts
Kamēr nezini,ka tas ir viltojums, tas ir oriģināls."Rotkho" @daile_lv ir iespaidīga izrāde.Par mākslu, tās vērtību, īstumu, viltojumu, tirgu, utt. Video, modernisms, skatuves bīdīšanas ir stilīgi, bet tad...ir tā aina ar Vitu Vārpiņu un Juri Bartkeviču, kurā pat klusums iespaido.
ROTKHO @daile_lv ir negaidīta dāvana mākslas gardēžiem. Laikmetīgās mākslas refleksija pašai par sevi - brīvību, nosacījumiem, perspektīvu, vērtību un galu galā arī tirgu. Izbaudīju katru minūti. 10 no 10
Tas, savukārt, ir ļoti atbilstoši izrādē risinātajai tēmai, kurā tiek apsriesti jautājumi par mākslas darba “īstumu” – vai ‘feiks’ arī nav īsts? Vai tikai oriģināls ir vērtīgs? Bet oriģināla digitāls fotoattēls? Kāda ir digitāla mākslas darba vērtība? Un vai performance, kurā skatītājs kļūst par mākslas objektu, arī ir pārdodama izsolē? Kur ir robeža starp īstu un neīstu? Izrādes struktūras sagrozīšana un sašvīkāšana pasvītro tēmas sarežģītību, norādot uz striktu mākslas darba vērtības definējuma neiespējamību.
Izrāde nav materiāls viegli uztveramai vakara izklaidei, šis mākslas notikums kļūst interesants rūpīgi iedziļinoties neskaitāmajos slāņos un mērķtiecīgi sekojot līdzi simboliskām detaļām.
es tiešām priecājos, ka mums ir tāds teātris kā “Rotkho”
@daile_lv. izcila vizuālā un verbālā komunikācija un ļoti daudz jautājumu par to, kā nosargāt īstumu un autentiskumu copy-paste pasaulē, kur būt feikam ir modes lieta, kamēr būt emocionāli īstam - kauns un neveiklība.
Nenoliedzami, ka “Rotkho” @daile_lv ir notikums Latvijas teātru dzīvē. Kas ir īsts, kas ir neīsts? Vai neīsts nav tomēr arī īsts? Kas nosaka mākslas cenu? Vai tikai cena nosaka mākslas vērtību? Iespaidīgi! Par šo izrādi viennozīmīgi varu teikt - jāredz!
ROTKHO @daile_lv - izrāde, kuru noteikti ir vērts redzēt! Ejiet, baudiet un piedzīvojiet kaut ko vēl nebijušu un atmiņā paliekošu!
IEDVESMOJOŠI! PALDIES!
ROTKHO iekš DAILE. Satriecoši!!! Mākslas pasaules anatomija + tehniski izcilākais izpildījums kāds piedzīvots savām acīm (un pilnīgi noteikti- ausīm) Latvijas teātrī. Pārfrazējot- līdzekļi attaisno mērķus un saturs tikai iegūst. Sapurinošs poļu režisora dopings latviešu teātra asinsritē. Novēlu, iesaku, brīnišķīgi!
ROTHKO. Pirmizrāde Dailes teātrī. Piedzīvojums! Eksplozīvs, multimediāls, virtuozas formas triumfs pār stāstu/vēstījumu, kas analizē mākslas un tirgus attiecības. Marka Rotko biogrāfijas detaļas ir vien aizmetņi skaņas un vizualitātes virpuļviesulim. Jā, pacietīgu videoperstoru komanda jūsu acu priekšā rada teju Vona Karvaja filmu cienīgu attēla estētiku. Retais brīdis, kad uz teātra skatuves dzimst kino, kas nav tikai pašmērķīga atrakcija. Lielisks Dailes teātra starptautisks projekts, ko veidojis poļu režisors Lukašs Tvarkovskis.
A wonderful visual work, the play erased the boundaries between different types of art, asking the most acute question: what is art now. Watching the action was like looking at a painting from the front and back side, through all the layers of paint at the same time.
Rothko. Retoriksu jautājumu birums @daile_lv Tvarkovska režijā. Drosmīga un, manuprāt, sen vajadzīga robežu nojaukšna (visos līmeņos) uz LV skatuves. Jūtīgi, grandiozi un gaumīgi aizskarot dziļi tumšo, eksistenciālo. Māksla/dzīve, īsts/neīsts. P.S. Sinefīliem iesaku, DZĪVS kīnō!
Paldies @daile_lv par līdzi vešanu emocionālā piedzīvojumā - ROTKHO pirmizrādē. Stāvovācijas un vēstījums
Nepasakot faktiski neko par šīvakara Piedzīvojumu @daile_lv, viens ir skaidrs - vārds ''kinoteātris'' ir ieguvis jaunu nozīmi...
Tonight in @daile_lv theater for the premiere of #ROTHKO : a theatrical shock that will take you out of your comfort zone and hypnotize you. And a clear message during salutes on stage. Scenography by @FabienLede
Rothko @daile_lv. Iespaidīgi, vareni, grandiozi!
Vakar biju @daile_lv uz "ROTKHO" ģenerālmēģinājumu. Kaut ko tik oriģinālu un mūsdienīgu, es iepriekš teātrī nebiju redzējis, izcili! Tehniskie risinājumi ļoti iespaidīgi, stāsts arī ļoti unikāls. Beigās pelnītas stāvovācijas.