Kitija Balcare
//Teātra Vēstnesis
Teātrim cilvēks ir jālauž. Tā vienā no saviem romāniem atzina norvēģu rakstnieks un kritiķis Erlends Lū. Vispirmām kārtām – jālauž. Uzdrīkstoties paturpināt rakstnieka domu, teātrim ir jāļauj ienākt cilvēkā kā spēkam, kas tikai uz mirkli vai arī uz visu atlikušo dzīvi pārkārto viņa iekšējo interjeru. Respektīvi, lauž priekšstatus, attieksmes un ietekmē turpmāko rīcību, dokumentējot citu pieredzi teātra valodā.
Stāsti bez vārdiem
Informācijas laikmets cilvēku nogurdina. Tas ieslēdz kluso režīmu un dažkārt uzdrīkstas tikai vērot. Bez vārdiem un pietiekami izteiksmīgi, lai sakustinātu iekšējos domu apgabalus, uzrunā Ģertrūdes ielas teātra radošās apvienības „United Intimacy” repertuāra deju izrādes „Ņem manas acis” un „Esi ar mani”.
„Ņem manas acis” ir daudzsološās horeogrāfes Elīnas Breicas un Latvijas Kultūras akadēmijas horeogrāfijas nodaļas studentu kopdarbs, kas pirmizrādi piedzīvoja jau pirms diviem gadiem, kopš tā laika ir ieguvusi starptautisku atzinību teātra un dejas festivālos un konkursos un ik pa brīdim priecē skatītājus.
Lai arī dažbrīd šķiet, ka dejas izrāde var uzrunāt lielākoties to skatītāju daļu, kam pašiem ir bijušas tuvākas vai tālākas attiecības ar horeogrāfiju (fiziskas vai platoniskas), tad dejas izrāde „Ņem manas acis” ir spēcīgs, kompozicionāli izcils stāsts ar dinamisku horeogrāfiju. Tā nav tikai deja, bet gan rituālu atdzīvināšana un izdzīvošana rokas stiepiena attālumā.
Latvijas Kultūras akadēmijas horeogrāfijas nodaļas studentes Elīna Lutce, Madara Juška, Kristīne Vismane, Eva Vancāne un stiprā dzimuma dejotāji Andrejs Filipovs un Edgars Šļakota ar atsevišķu skatuves rekvizītu palīdzību un kustību niansētību rada telpas piepildījumu, ko pilnveido precīzi izvēlētās mūzikas partijas.
Tai pat laikā mirkļi, kad skaņa pazūd un kad var dzirdēt tikai dejotāju ķermeņa kustību švīkstoņu, pēdu plīkšķus pret dejas laukumu un elpas, domas no stāsta pievēršas tam, kā tiek paveikts tas viss, ko redzam. Vieglums, ar kādu tiek stāstīts, ir augstākā dejotāju pilotāža.
Doties vai palikt?
Turpretī šai rudenī, oktobra beigās „United Intimacy” skatītāju vērtējumam piedāvāja jaunu režisora Andreja Jarovoja un horeogrāfes Elīnas Breices kopdarbu, kas vēsta par savstarpējo attiecību psiholoģisko portretu izvēles mirklī. Izvēle ir ļoti skarba un kategoriska. Doties vai palikt? Tai pat laikā visu izrādes laiku galvā atbalsojas smalkais, bet smeldzīgais motīvs par to, ka viņi dejoja vienu vasaru.
„Esi ar mani” skatītājam atgādina to, cik indivīdu emocionālās līknes ir līdzīgas. Tās ir pilnas ar smalkiem, bet dažbrīd pat robustiem tuvuma mirkļiem, kuri rezultējas iekšējā cīņā. Jo ir jāizdara izvēle.
Kails improvizētās skatuves laukums ar gaismas prožektoriem vienā stūrī. Vīrietis (Guntis Spridzāns) un divas jaunas sievietes (Elīna Breice un Agnese Bordjukova) risina savstarpējo attiecību līkločus, līdzīgi kardiogrammas atveidojumam. No virsotnēm līdz bezdibenim. No vēlmes pieskarties, bet nezināt, kā. Nezināt, kā to paveikt, lai nepaliktu sāpīgs nospiedums otrā un vēl jo vairāk sevī. Jaunās sievietes meklē robežšķautni starp tuvošanos un drošas distances ieturēšanu, it kā cenšoties pasargāt sevi no sadursmes.
Izrādes pieteikumā ir sacīts, ka „Esi ar mani” stāsta par cīņu ar patiesību, ka nekas mūsu dzīvēs nav bezgalīgs – ne vientulība, ne bailes, ne brīvība, ne atkarība, un pat ne kaislība vai mīlestība. To visu nepilnās stundas laikā var novērot dejas laukumā, kas dažbrīd patiešām pārtop par cīņas laukumu. Starp prātu un sirdi. Starp tagadni un nākotni.
Vīrietis abām sievietēm kalpo kā centrbēdzes spēks. Viena dāma (Elīna Breice) ir emocionālāka un izteikti galējās reakcijās pietuvojas un atraujas. Otra (Agnese Bordjukova ) – smalka, gracioza un romantiski atturīga. Atkal maiguma un kaislības pretnostatījums.
Mulsinošas ir tās izrādes minūtes, kad visi trīs dejotāji vienojas it kā kopīgā dejā, sasmaidoties un izbaudot viens otra klātbūtni. Tas pārtop neatbildētā jautājumā par to, kāpēc un kā abas jaunās sievietes tik viegli spēj pieņemt viena otras klātesamību, ņemot vērā klasisko mīlas trijstūra modeli.
Par emocionāli uzlādētāko mirkli uzdrošinos dēvēt dejotāju saraušanos kamoliņā, tai pašā embrija pozā, sargājot iekšpasauli, neļaujoties ārējām ietekmēm un otram. Divatā būt embrija pozā – būt kopā, bet ne ar pasauli. Taču tāda forma ir trausla, viegli ievainojama arī vienam otrā.
Šis laiks kļūst starpdisciplinārs dažādās mākslas jomās. Arī teātra zālē un uz deju skatuvēm. Ja dažādu nozaru profesionāļi spēj atrast kopsaucēju un sniegt labāko, kas ir iespējams ziņojuma nosūtīšanai skatītāju rindām, tad arī deju izrāde tikai un vienīgi iegūst un vairo ziņojuma spēku. Tieši tā, kā to veiksmīgi paveic Elīna Breice savās abās izrādēs.
Trakās latviešu sieviešu acis
Ceļu satiksmes noteikumu grāmatā nevienā lappusē nevar rast atbildi uz jautājumu, ko darīt vienādas nozīmes ceļu krustojumā, ja turpmākais maršruts pašam nav zināms. Kurp doties? Kā atvadīties no līdznācējiem, kas izvēlas citu virzienu? Un kā izvairīties no apburtā loka?
Režisors Regnārs Vaivars no latviešu klasikas plauktiem ir nocēlies Jāņa Jaunsudrabiņa darbu „Aija”, notraucis laika putekļus un iecēlis to Dailes teātra Kamerzālē aktrises Kristīnes Nevarauskas miesā, to visu nodēvējot par izrādi divās daļās „Aija pēc Jaunsudrabiņa”.
Jau pēc pirmā cēliena Vaivara Aija atkal un atkal apstiprina to, ai, cik neprātīgas tomēr ir latviešu sievietes. Trakas. Līdz kaulam. Iespējams, tieši šis bija īstākais laiks, kad runāt par mūsu sieviešu tagadnes formām. Izlaižot gadsimtu, paceļot visus aizkarus logiem, transformējot scenogrāfiski zāli kā māju šķērsgriezumā, ļaujot pietuvoties ikdienas rutīnai, vīrieša rokas trūkumam telpā un ziemas spelgoņai decembra mēnesī.
Taču tik un tā „Aija pēc Jaunsudrabiņa” pārtop par jumtu noraujošu stāstu par (sa)dzīvi, kurām viens otrā grebjam dziļumā ar traku, traku, caururbjošu skatienu. Kā lobot sīpolus, kad asaras ir dabiska reakcija uz procesu. Ja pati Aija (Kristīne Nevarauska) savā tiešumā, trakumā un skarbumā ir tik sasodīti sievišķīga, tad Ginta Grāveļa Jānis un Artūra Dīča Juris ir šīs sievietes divas dabas. Spoguļi viņas iekšējai cīņai starp diviem dzirnakmeņiem – ģimeniskumu un kaislībām. Sievietes pasaulē valda citi vadmotīvi. Viņa rīkojas spontāni, izaicina, provocē, piedalās, precas, šķiras, precas. Sieviete kā sirēna vīriešu pietauvošanās jūrā. Tikai kur sieviete uz kuģa, tur arī klāt dažādas likstas. Sieviete kā neparedzama laika prognoze.
Neskatoties uz laikmeta transformāciju, Vaivara Aija joprojām ir tā pati Jaunsudrabiņa patmīlīgā, nevīžīgā sieviete, kurai vīrietis nav mērķis, bet gan līdzeklis. Jāņa mīlestība ir saglabājusies kā neizskaidrojama vilkme pēc piepildījuma, turpretī Juris ir Aijas glābējs no vientulības un pamestības ar dzīves kultūrvēsturisko slāni pārklātajā mājā, kur vienmēr tiek slēpta „netīrā veļa”. Vaivara Aija šodien ir savdabīgs simbols indivīda kliedzošās vientulības izraisītai rīcībai. Un jebkura vientulība ir sekas, jo katrai vientulībai ir savi cēloņi. Ļoti individuāli.
Izņēmuma „grēksūdzes”
Šis ir digitāli platonisko attiecību laikmets. To precīzi definēja režisors Elmārs Seņkovs monoizrādē „Bikts”. Četri varoņi. Četras grēksūdzes. Izrāde atklātuma skalpeli iegrūž kaut kur krūšu apvidū, aicinot izvērtēt, cik tad atklāti mēs esam paši pret sevi un sev tuvajiem. No cita skatupunkta palūkojoties, cilvēku mazrunāšana rezultējas retās, bet tomēr niansētās „grēksūdzēs”. Tās parasti notiek lūzuma punktos, pēc kuriem seko jaunas ieskrējiena joslas un jauni „varoņdarbi”.
Cimperlīgas dāmītes, topošā aktiera, saldās popzvaigznes un zinātnieka tēlos iejuties viens un tas pats aktieris – Jurijs Djakonovs. Aktierim transformācija no tēla citā tēlā, šķiet, nerada nekādus sarežģījumus, neskatoties uz pāris minūšu starpposmu starp stāstiem. Juriju nebiedē ne sieviešu garās zeķes, ne kailums, ne saldu popdziesmiņu dungošana. Aktieris savu darbu veic patiesi.
Izrāde „Bikts” pārsteidz ar neuzbāzīgu humoru, precīzi izraudzītiem, tipiskiem sabiedrības tēliem un apbrīnojamu aktierspēli. Ar to visu radošā komanda trāpa tieši mērķī. Aktieris kā vēstnieks sludina atzīšanos savu dzīvju patiesībā monologos, ko radījuši Latvijas Kultūras akadēmijas dramaturģijas studenti Rasa Bugavičute, Jānis Balodis, Klāvs Knuts Sukurs un Toms Auniņš, kas papildināja izrādi ar muzikālo noformējumu (tai skaitā radot jaunu improvizāciju dziesmai „Moon river”).
Jāpiebilst, ka izrāde ir īpaša ar to, ka tā vienkopus ļauj iepazīt klātienē šī gada „Spēlmaņu nakts” kategorijas „Gada spilgtākā debija” trīs nominantus – režisoru Elmāru Seņkovu, aktieri Juriju Djakonovu un arī vienu no izrādes dramaturgiem Jāni Balodi. Jaunajiem māksliniekiem līdzšinējie kopdarbi ir tikai un vienīgi ieguvuši no šāda veida radošās sadarbības, sapludinot vairākas svaigas idejas vienotā izrādē.
Iedodiet latvietim ruporu!
Mēs dzīvojam laikā, kad par saistošāko stāstu aizvien biežāk kļūst ne jau pārpildīta, lielā zāle ar iespaidīgu scenogrāfiju un muzikālo pavadījumu, bet gan mazo, pustumsā slīgstošo telpu izrādes, kas balstās uz kādu dzīvesstāstu. Desmitniekā ir trāpījis divu jauno režisoru Andreja Polozkova un Kārļa Krūmiņa automehāniķa stāsts „Jēkabs”, ko sākot no 12.novembra var klausīties „Dirty Deal Teatro” telpās.
Monoizrāde, ko paši veidotāji dēvē par vīziju par latvieti, kurš izvēlas neklusēt, it kā tādejādi meklējot šodienas varoņus. Skarbi, papildinot ar postpadomju neliterāro leksiku, automehāniķis Jēkabs auditorijai klāsta savas dzīves retrospekciju, kur ir vieta gan dienestā pavadītajam laikam, gan arī savas un sievas Martas subjektīvās realitātes salīdzināšanai.
Viens no režisoriem Kārlis Krūmiņš, kurš šoruden ieguvis teātra festivāla „Patriarha rudens” galveno balvu par režiju Ģertrūdes ielas teātra izrādei „Svētceļnieks”, uz improvizētā skatuves podesta, atbalstoties uz spieķīša un nesot rokā rozā dāvanu maisiņu, apsēžas uz krēsla. Viņš šoreiz ir arī monoizrādes balss, sirds un miesa.
Neskatoties uz to, cik patiesībā jauns ir pats aktieris, ar stājas, žestu, balss, leksikas izvēles, „dreskoda” atbilstību Kārlis pārtop ja ne trīsreiz, tad divreiz vecāks noteikti. Skatītāja priekšā ir pavecs kungs ar kareivīgu iekšējo noskaņojumu, vēloties cīnīties par taisnību, par nodokļu maksātāju naudas lietderīgu izmantošanu, par iespēju netikt krāptam. Par cilvēcību, galu galā.
Un tādi „jēkabi” joprojām stāv garajās lielveikalu rindās un klusē, ēd ātri pagatavojamās nūdeles brokastīs, pusdienās un vakariņās un klusē, liek internetā sludinājumus, kur piedāvā pārdot savu nieri un klusē. Galu galā, sēž skatītāju rindās, skatās izrādi par to, pie kā noved klusēšana, un cieš klusu. Klusu. Izrādi tās autori sūta skatītājam kā skarbu atgādinājumu par to, ka ne tikai ikvienai rīcībai ir sekas, bet arī par to, ka daudz kaitīgākas sekas ir tam, ja rīcības nav nemaz.
Divdesmit piektais kadrs
Biedējot teātra mīļus ar baisām pasakām iekš „Dirty Deal Teatro” radošā apvienība Umka.lv piedāvā izrādi ar neiegaumējamo un neizrunājamo nosaukumu „Control / Out of Centrol jeb 12(3D)ebīls”, kas tapusi izrāžu cikla „Lobotomijas spēlītes” ietvaros. Par aksiomu šodien var kļūt pārliecība - ja ir aizvien vairāk iespēju šeit un tagad komunicēt, tad aizvien vairāk tiek kropļota komunikācija un spēja sazināties.
Izrādes autori Ģirts Šolis un Jānis Vuguls kopā ar Umka.lv biedriem Armandu Berģi un Ēriku Poņemecki piedāvā multidimensionālu, baisu pasaku par tehnoloģiju invāziju indivīda dzīvē (lasīt: smadzenēs, domāšanā, prātā, apziņā). Tekstu autori Agnese Rutkeviča, Madara Rutkeviča un Jānis Vuguls ir paaudze, kas ir šī laikmeta produkts, bet vēl spēj paskatīties uz lietām no malas un neatdoties mītiskajam divdesmit piektajam kadram.
Izrādes autori apgalvo, ka nevienu nevar vainot pie savas vientulības, ko daži iztur, bet citi nē. Laikmets lauž cilvēku emocijas kā nolietotas klaviatūras, kuru taustiņi ir pārāk agresīvi triekti, nesagaidot atbildes uz e-vēstulēm, redzot klusumu tērzētavu jeb čatu logos un aizvien no jauna būvējot savas identitātes virtuālajā telpā.
Lai arī izrādes sākumā Ģirts Šolis melnā, bendem līdzīgā ietērpā tomēr apgalvo, ka šī izrāde nav par mums, tās gaitā tomēr ikviens, kurš sēž skatītāju rindās, uzpazīst smalku ironiju par nekritisko informācijas uztveri un pakļaušanos tiem „baušļiem”, kurus diktē reklāmas „bībeles” ainas. Lelles, „Supermario” spēles, video instalācijas, ASV pagājušā gadsimta vidus reklāmas vēstījumi, sarežģītā smadzeņu skalošana jau no pirmajiem mazuļa soļiem un TV ekrāns kā robežlīnija starp šeit un tur.
Iespējams, ka ir pienācis tehnoloģiju varas laikmets. Tās rada cilvēka prāts, vienlaikus šim prātam diktējot dzīvesveida principus. Cilvēks pats savā azotē audzina čūsku, kuras dzēlieniem tas jau ir kļuvis imūns. Blakusparādību nav. Ir TV ekrāna taisnstūris un klaviatūras klaboņa. Tiek heroizēti un mistificēti tēli, kuri zombijveidīgi iegulst apziņā un transformējas mūsu pašu rīcībā un attieksmē vienam pret otru.
Patiesībā te nemaz nav vietas, lai moralizētu par tiešās komunikācijas pietrūkstošo esības vieglumu. Itin nemaz. Šī pasaka ir atgādinājums tam, ka ir jāspēj ieraudzīt arī pats rāmis, nevis tikai lūkoties caur to, lai zinātu, kurš tad te īsti ir noteicējs. Atbildēt uz šo jautājumu var tikai katrs pats individuāli, ja vispār nonāk līdz šim jautājumam pašmācības ceļā.
http://tulpe13.wordpress.com/2014/10/30/aija-pec-jaunsudrabina/
@Dailesteatris "Aija pēc Jaunsudrabiņa" līdz sāpēm patiesi.Ļoti,ļoti patika!Paldies visiem trīs aktieriem par šo fantastisko meistardarbu!
Un jau atkal izcila @Dailesteatris izrāde "Aija pēc Jaunsudrabiņa"! Tā meistarība, tas patiesums, tās fantastiskās sajūtas.! Bravo!
Lielisks piektdienas vakars - Aija pēc Jaunsudrabiņa @Dailesteatris . Baudāma aktierspēle!! Secinājums: gribas izlasīt arī oriğinālu!
Aija- akla savā kaislība, skarba savā greizsirdībā, izcila savā vājumā!. Lielisks vakars @Dailesteatris ! Paldies!
Otrreiz noskatījos Vaivara Aiju pēc Jaunsudrabiņa Dailes teātrī.Vēlreiz BRAVO Grāvelim Nevarauskai(!!!!) un Dīcim
Aija pēc Jaunsudrabiņa @Dailesteatris, nebaidos šī vārda - Izcila!
Nevarauska ļoti skaista un aizkustinoša tieši otrajā cēlienā, taču pirmajā redzams, ka neizdevās nolaisties līdz tam zaņķim. Un arī tās "trakās acis" - tikai uzspēlēts teātris. No Jāņa gaidīju vairāk emociju un agresijas, kas parādītu, ka viņš pārdzīvo. Ka viņa būtība ir iznīcināta.
Taču ļoti patika pašas beigas - pēdējā aina, kur Juris un Aija ar akoredonu un zaķa ausīm - manuprāt, radītā noskaņa un nežēlīgais cinisms tomēr ataisnoja pirmajā cēlienā parādīto farsu.
Lieliska aktieru spēle. Kristīne ir tik laba, organiska. Labi, ka viņai bijusi iespēja strādāt ar Regnāra radošo trijotni. Citādi Dzilindžers pārāk noplicina viņas aktrises spējas.
Arī abi puiši ir izrādē iekšā. Jā, labi, Grāveris protams var vairāk kā dara, bet jaunais aktieris - cepuri nost - lai viņam vaicas ar režisoriem.
Izrādē jūtama komanda un darbs: liekas, ka radošā grupa kopā ar Regnāru ir ļoti pārdomāti gājuši uz rezultātu.
Varbūt beidzot, kopā ar jauno māksliniecisko vadītāju ienāks arī baudāmas izrādes
P.S. Patīkami, ka nav miljono reizi jāskatās uz trio - Rēzija, Skrastiņš, Ķesteris.
BET! Tā noteikti nebija! Fantastiska aktieru spēle, piemērota mūzika, asprātīgi dialogi !!! Es pat teiktu, ka JRT līmenis :)))))
Es jums noticēju. Visiem trim.
Paldies visiem, kas pie šīs izrādes strādāja - ir ieguldīts pamatīgs darbs.
P.S. Vienīgi - mazliet dīvaini likās - kur izsitās "korķi", plītiņa turpināja strādāt (uguntiņa dega). Bet tas jau tāds sīkums.
Ļoti jau gribētu redzēt arī R.Vaivara skatījumu par šo tēmu, taču... latiņa ir uzlikta ļoti augstu, vismaz no manas puses :) Lai veicas!