Kitija Balcare //kroders.lv
Tētim, kas pirms pāris gadiem man ieteica
noskatīties filmu „Apglabājiet mani aiz grīdlīstes”
Katrs mīl, kā grib. Tā, kā prot. Reizēm, kad logos nav aizvērti aizkari vai kaimiņu sienas ir pārāk plānas, gadās redzēt vai dzirdēt lietas, kurās mums šķietami nebūtu jāiejaucas. Ir izrādes, kas rada šo lūrēšanas sajūtu. Un pieļaujama šāda rīcība ir vien tad, ja spējam situāciju uztvert kritiski, ne vien nosodot, bet arī meklējot cēloņus.
21. marta vakarā Dailes teātra Mazā zāle pārtapa par to dzīvokli, kurā aizkari vaļā, sienas plānas un no mīlestības līdz naidam un atpakaļ viens vienīgs solis. Režisors Regnārs Vaivars tulkojis un dramatizējis Krievijas autora Pāvela Sanajeva stāstu „Apglabājiet mani aiz grīdlīstes” («Похороните меня за плинтусом», 1993), iestudējot un pārveidojot to par homērisku komēdiju „Apglabājiet mani zem grīdas”.
Emocionālā nevaldāmība bez smiekliem
Tas, vai bērnības atmiņās rīti smaržo pēc tikko ceptām pankūkām ar mājas zemeņu ievārījumu vai atgādina apnikušo ikrīta rīvēto ābolu garšu un kārtējo tableti, kas jāiedzer, lai it kā nodzīvotu vēl vienu dienu, ir atšķirīgi diapozitīvi. To, kādi ir rīti mazajam Sašam (Artūrs Dāniels Rižijs) pie vecmāmiņas Ņinas (Indra Briķe), redz skatītājs. Homēriskā komēdijā. Homērisks esot nevaldāms, nekontrolējams. Un vai šī izrāde ir saucama par komēdiju? Tas ir visnotaļ retorisks jautājums. Smiekli ir virspusēji. Slāni pa slānim atkailinot izrādes kodolu, smiekli nenāk. Apzinoties, ka izrādes tēliem bijuši savi prototipi dzīvē, pie tam itin zināmi Krievijas kultūrtelpā.
Bērnībā tikām audzināti, ka smieties par ārprātīgajiem/slimiem ļaudīm neesot pieklājīgi. Izrāde ir pieteikta kā komēdija, taču sižeta nezinātāju var samulsināt. Iespējams, tāpēc arī smiekli laiku pa laikam no dažādiem Dailes teātra Mazās zāles nostūriem izskanēja. Gribētu domāt, ka tie bija kā protests un sašutums par (pie)redzēto, nevis kā realitātes šova vērošanas refleksijas un sajūsma par galējībām.
Emocionālās galējības, kuras iemieso vecmāmiņa Ņina, ir sievietes emocionalitātes robežu ekstrēmākā izpausme. Sieviete kā epicentrs dzīvībām, kas ir apkārt. Savam vīram, meitai, mazdēlam. Atbildība kā pašizvēlētā nasta un kā nabassaite, kas neļauj sievietei pazust egoismā un novērsties no dzīves. Līdz ar to atbildība sakāpinātā izteiksmē pārtop pārlieku trauslā ievainojamībā. Savukārt ievainojamība rada neprognozējamību: vienā mirklī vecmāmiņa smejas, citā nolād visu, kas pagadās viņas ceļā.
Kontrolpunkti un bļitkošana
Sieviete, kas padomju laikā audzina mazdēlu, visticamāk ir piedzīvojusi visnotaļ skarbu bērnību. 20. gadsimtā dzīvojušās sievietes ir gājušas caur uguni un ūdeni, zaudējušas vīrus, piedzīvojušas varas maiņas, zaudējušas ticību, strādājušas fabrikās, tādējādi savu smalko sievišķību pārvēršot smagnējā un rūdītā attieksmē.
Lai arī vecāsmātes Ņinas komunikācija ir skarba un despotiska, tomēr atsevišķos mirkļos izskan arī deminutīvu birums ar zaķīšiem, kaķīšiem, eņģelīšiem, bērniņiem un citiem „šiem” un „ņiem”. Maiguma mirkļus, kad izskan šie mazdēlam veltītie vārdi, var uzskatīt par kontrolpunktiem, kuros mīlestība izpaužas to klasiskajā izpratnē. Tā ir tāda komunikācija, kas vismaz daļēji atbilst skatītāja gaidām par to, kādām jābūt attiecībām starp mazbērniem un vecvecākiem. Mīlestības indikators izrādē iemirgojas atsevišķās epizodēs – pelēna apglabāšanā un bēru rituāla skaidrošanā, mazdēla drudža ārstēšanā, dzimšanas dienas atļaušanā, vecātēva mūzikas atskaņotāja pārdāvināšanā Sašam, telefonsarunā ar kaimiņieni, lepojoties ar mazdēla attapību. Indra Briķe rāda vecmāmiņu Ņinu tā, ka skatītājam pret viņu nerodas ilgstoša nepatika vai simpātijas. Attieksme pret Ņinu nemitīgi mainās – tāpat kā viņas emocionālā dramaturģija katrā atsevišķā situācijā, tāpat kā viņas fināla monologā, kas izskan pie meitas durvīm. Šizofrēniski kliedzieni mijas ar lūdzošiem čukstiem un zemes skūpstīšanu.
Jaunais aktieris Arturs Dāniels Rižijs prasmīgi veido Sašas lomu un spilgti dzīvo līdzi situācijām, nevienā mirklī neliekot skatītājam apšaubīt reālistisko līdzdalību izrādē. Tēlojums ir svaigs un patiess, bērnišķīgi atbruņojošs.
Aktieris Juris Bartkevičs organiski pieņem savu Vecātēva lomu, ārēji radot cēla un cienījama vīrieša tēlu, bet iekšēji tomēr līdzpārdzīvojot vecāsmātes Ņinas varmācīgās mīlestības izpausmēm pret mazdēlu Sašu un arīdzan pret meitu Oļu (Ilze Ķuzule-Skrastiņa). Vectēvs jūt līdzi bērniem, bet atbildīgos brīžos dodas „bļitkot”. Tā izrādē tiek atklāta vīrieša norobežošanās no problēmu risināšanas, tā vietā izvēloties meditāciju mīnus grādos uz ledus (reizēm pat uz ļoti plāna), norobežojoties no situācijas, kurā sieviete ir ņēmusi virsroku un nepieļauj nekādas atkāpes no pašas noteiktajām vadlīnijām.
Epizodiskā ārste Toņa Ērikas Eglijas tēlojumā ir precīza, ar vizuāli noslīpētu tēlu, kas atsauc atmiņā ārsta mājas vizītes. Nenoautie zābaki un cepure, sārtie vaigi, karotīte, ar ko jāpietur mēle, darba portfelītis – dokumentāla aina no bērnības, kas atsauc atmiņā padomju laiku. Ārste vizītes laikā cenšas pierādīt, ka daudz kas var rasties „no nerviem”. Arī mazajam Sašam. Turklāt, ja cilvēkam kaut ko ilgi atkārto, tad vienā brīdī sāk šķist, ka tā ir patiesība. Ja puikam tiek stāstīts, ka viņš ir slims, tad ar laiku viņš pieņem šo situāciju un sāk spēlēt līdzi, pieņemot šo lomu.
Neviļus salīdzinot izrādi ar Sergeja Snežkina kinodarbu, jāatzīst, ka Regnāra Vaivara versijā salīdzinoši neliela uzmanība tiek pievērsta bērna mātei Oļai un viņas kā mātes un kā meitas pārdzīvojumiem. Savukārt par „asinssūcēju” izdaudzinātais Toļa (aktieris Andris Gross) meitas Oļas dzīvesbiedra lomā ir visnotaļ atturīgs, neitrāls, ne visai iedziļinās situācijā. Nav redzama saikne, kas vieno Oļu un viņas vīrieti. Tāpat arī izrādes laikā netop zināms, vai viņš ir mākslinieks vai dzērājs (par to liecina vien viens sīks teikums, ko Oļa saka par Toļas vēlmi iedzert), vai abi, vai neviens. Līdz ar to A. Grosa atveidotais Toļa ir vien epizodiska loma, kas atstāj Oļu savos pārdzīvojumos vienatnē. Vīrieša retā parādīšanās izrādes gaitā nepārliecina par to, ka Oļa izdzīvo dilemmu, meklējot savā dzīvē vietu gan šim konkrētajam vīrietim, gan bērnam.
Pārlaicīgumu meklējot
Tā bērnība, par kuru radīts šis stāsts, ir laiks krietni pirms deviņdesmitajiem, kad stāsts tika uzrakstīts un publicēts. Scenogrāfiskais risinājums un rekvizītu izmantojums lika brīžiem svārstīties, cenšoties identificēt to laiku, kurā režisors vēlas šo stāstu stāstīt. Ja padomju laiks, tad mobilais telefons nokauj telefonbūdiņas sajūtas, kas redzamas filmā. Iespējams, tas ir centiens nojaukt laika robežas, parādot šo ģimenes attiecību problemātikas pārlaicīgumu.
Scenogrāfs Mārtiņš Vilkārsis izrādes telpu sadala divos spēles laukumos – iekštelpās un pieputinātā pagalmā, tādējādi pretnostatot vidi, kurā dzīvo puika, un pagalmu, kurā iekšējās pretrunās mokās viņa māmiņa Oļa. Dzīvoklis kā cietoksnis bērnībai, un pagalms kā piesnigusi frontes līnija, kuru jāpārkāpj.
Kostīmu māksliniece Anna Heinrihsone kombinē krieviskos akcentus, norādot uz krievu ziemas saltumu, ar kažokādu driskainiem akcentiem, kas vienlaikus pasvītro cenšanos būt cienījamiem ļaudīm, ejot cilvēkos, bet patiesībā nespējot būt tiešiem un atklātiem. Piemēram, lai arī sarunā gan ar ārsti Toņu, gan ar kaimiņieni vecāmāte ir iztapīga, pieklājīga, tomēr, līdz ko durvis ir ciet vai klausule nolikta, atklājas cita attieksme – rupja un kritiska. Taču, neskatoties uz to, pat ārstes klātbūtnē Ņina nespēj mainīt attieksmi pret bērnu un nekontrolē savu valodu un rīcību.
Izrāde ir apliecinājums ģimenes saišu sarežgītumam, savstarpējo attiecību daudzslāņainībai, kuras apzinoties ikdienā jāspēj risināt samilzušas situācijas.
Izķircinātā nāve
Izrādes izskaņu, ko iezīmē vecāsmātes nāve, Regnārs Vaivars atstāj bez norādēm par tās cēloni. Ja filmā režisors Sergejs Snežkins ir ļāvis vecmāmiņai sabrukt ar sirdstrieku turpat dzīvojamā istabā, tad Regnāra Vaivara versijā skatītājs par Ņinas nāvi uzzina tikai no ainas, kurā izrādes varoņi pošas uz bērēm.
Pats stāsta autors Pāvels Sanajevs ir publiski iebildis pret Sergeja Snežkina uzņemtajā kinofilmā ar tādu pašu nosaukumu „Apglabājiet mani aiz grīdlīstes” (2009) atainoto itin sadzīvisko nāves pienākšanas brīdi, jo pats savā dramatizējumā, kas netika ekranizēts, par nāves cēloni ir izvirzījis vecmāmiņas nespēju pārdzīvot mazdēla aizvešanu no viņas mājām. Regnārs Vaivars ir izvēlējies vidusceļu. Vecmāmiņa Ņina mirst, bet brīdis, kurā tas notiek, skatītājam nav zināms. Vai tas noticis pie meitas Oļas nama durvīm, vai automašīnā, dodoties mājup kopā ar vectēvu, vai arī kādā citā brīdī, turpinot dzīvot savu dzīvi dzīvoklī, kurā vairs nav jārīvē āboli mazdēlam un nav jāatceras, cikos jāiedod kārtējā tablete. Iztukšotā ikdienā.
Var būt, ka man nav humora izjūtas. Var būt, iepriekš zināmais stāsta sižets un Pāvela Sanajeva literārais un dzīves stāsts, ietekmēja to, kādām acīm skatījos izrādi. Taču smiekli šoreiz izpalika. Vien dziļš klusums un pietāte pret to, kā šo visnotaļ dokumentālo stāstu uzdrošinās stāstīt pats Pāvels Sanajevs, Regnārs Vaivars, mazais aktieris Artūrs Dāniels Rižijs un pārējā radošā grupa. Lai arī izrāde ir skarba, tomēr, tai beidzoties, jaunais aktieris Artūrs Dāniels Rižijs plati smaida, saņemot kaudzi ar ziediem. Bērns spējis iekāpt Sašas kurpēs un izkāpt no tām ar gandarījumu par izstāstīto stāstu.
Nezinu, vai tur augšā ir interneta pieslēgums. Taču gadījumā, ja mani vecvecāki šo redzējumu lasa, tad vēlos pateikt paldies par to, ka manas bērnības atmiņas saistās ar tīru mīlestību un ar to, ko mācījos no savas ukraiņu izcelsmes vecāsmātes un latviešu vecātēva, redzot, kā viņi kopā nodzīvoja savas dzīves.
P.S. Līdz 14 gadiem skatīties neesot ieteicams. Skatīties nav ieteicams līdz tam vecumam, kamēr skarbums šķiet smieklīgs un kamēr nav vēlmes paskatīties uz lietām no izrādes varoņu skatupunkta.
P.P.S. Iespējams, ka grīdlīste/kājlīste nav īpaši labskanīgs vārds latviešu valodā, bet tomēr „plintuss” ir vēl jokaināks. Tā lingvistiska piezīme tiem, kas latviskoja Pāvela Sanajeva stāsta nosaukumu. Labprāt uzzinātu, kāpēc ir atstāts šāds vārds.
Izrāde Apglabājiet mani zem grīdas @Dailesteatris ir viena no labākajām izrādēm,ko esmu redzējis.Nododiet manas stāvovācijas Indrai Briķei!
@Dailesteatris "Apglabājiet mani zem grīdas". Grūti pat izteikties. Smagi un izcili! Briķe ideāla! Iesaku visiem.
Biju šodien uz izrādi "Apglabājiet mani zem grīdas" @Dailesteatris Ļoti laba un kvalitatīva izrāde. Bija tā vērts.
Pārdomas un smiekli, lieliskais Indras Briķes tēlojums izrādē "Apglabājiet mani zem grīdas" @Dailesteatris Paldies par vakaru!
Apglabājiet mani zem grīdas. Iespaidīgi. Lielisks Indras Briķes tēlojums! Tagad - pārdomas par mūsu katra mīlestības izpratni un izpausmēm.
BRAVO Indrai Briķei šovakar Ventspilī @Dailesteatris izrādē "Apglabājiet mani zem grīdas" ! Tāds patiess dramatisms- ne spēlēt,bet izdzīvot.
Izcila aktierspēle, aizraujošs un skarbs sižets, izrāde, kas liek domāt - @Dailesteatris Apglabājiet mani zem grīdas.
"Apglabājiet mani zem grīdas" @Dailesteatris ir ļoti spēcīg
"Apglabājiet mani zem grīdas" @Dailesteatris izcils aktieru darbs,īpaši jau Indra Briķe! Paldies!
Pēdējās divgades spēcīgākais baudījums "apglabājiet mani zem grīdas" @Dailesteatris
@Dailesteatris "Apglabājiet mani zem grīdas" - kaut ko tik labu sen nebiju redzējusi! Indra Briķe vienreizēja! Super!
Sāku čekot filmu "teatralizācijas" LV teātros. Vaivara Apglabājiet mani zem grīdas @dailesteatris - respektējami! Visu cieņu I.Briķei un &!
Indra Briķe @Dailesteatris izrādē Apglabājiet mani zem grīdas šodien bija tiešām lieliska. :)
Nemāku sadalīt laurus starp autoru, režisoru & aktieri, bet I.Brikes tēls @Dailesteatris "Apglabājiet mani zem grīdas" liek domāt. Iesaku!
Mēs katrs pazīstam kādu no "Apglabājiet mani zem grīdas" @Dailesteatris. Pārdomu vērts!
"Apglabājiet mani zem grīdas" ir ļoti laba izrāde. Tik tiešām. Ja rodas iespēja, iesaku aiziet. Piedzīvojums garantēts. #DailesTeatris
Apglabājiet mani zem grīdas DT - tāda riktīga ģimenes drāma. Tik drāmīga, ka kādu laiku neko vairs drūmu nevajadzēs. Sāpīgi labi!
Juris Bartkevičs aizrāva ar savu vectēva nosvērtību un paškontroli. Kā arī dažbrīd labest\ibu, bet tajā pašā laikā nelielu ļaunumu.
Mazais zēns, protams, vienkāršs un jauks. Ar savu spītu.
Iesaku izrādi, patiešām.
Tāda nu ir tā dzīve.
Paldies Dailes teātrim, paldies aktieriem.