Dailes teātris pievienojas simtiem citu Eiropas kultūras institūciju pārstāvju parakstītam aicinājumam EP ieviest “Kultūras brīvības likumu”
Dailes teātris, kas ir Eiropas Teātru apvienības (European Theatre Convention, ETC) biedrs, ir 39 valstu ievērojamu teātru, opernamu un galeriju vidū, kas pieprasa Eiropas Parlamentu aizsargāt kultūras organizāciju autonomiju.
Teju 200 augsta līmeņa kultūras organizāciju vadītāji, kas pārstāv tūkstošiem mākslinieku no teātriem, galerijām, festivāliem un opernamiem, kopīgi pauduši savu nostāju pret nopietnu apdraudējumu mākslinieciskajai brīvībai un kultūras autonomijai.
Parakstot “RESISTANCE NOW: FREE CULTURE” atklāto vēstuli, kultūras pārstāvji pauž raizes, kas saistītas ar pret kultūras institūcijām vērstajiem uzbrukumiem, aizliegumiem, atlaišanām un budžeta samazinājumiem Ungārijā un Slovākijā, kā rezultātā tiek grauta “Eiropas kultūras daudzveidība”. Vēstules sastādītāji norāda, ka pastāv risks, ka šie draudi var izplatīties arī citās Eiropas valstīs, piemēram, Nīderlandē, Francijā un Vācijā. Novembra sākumā ultranacionālistu grupējumi vardarbīgi pārtrauca ASV aktiera un režisora Džona Malkoviča (John Malkovich) iestudējuma pirmizrādi Ivana Vazova Nacionālajā teātrī Bulgārijā.
Satraukti par šādu nacionālistisko kustību apdraudējumu Eiropas kultūras daudzveidībai, Milo Raus un Artemisa Vakianis (Milo Rau & Artemis Vakianis, Vīnes festivāla (Wiener Festwochen) vadītāji, Austrija), Matejs Drlička (Matej Drlička, Slovākijas Nacionālā teātra atlaistais režisors, Slovākija) un Vasils Vasiļevs (Vasil Vasilev, Nacionālā Teātra direktors, Bulgārija) izveidoja iniciatīvu kopā ar sabiedriski finansēto teātru tīklu – Eiropas Teātra apvienību, paplašināto teātra projektu “Prospero”, kā arī “Opera Europa” asociāciju un publicēja atklāto vēstuli “RESISTANCE NOW: FREE CULTURE” Eiropas Parlementā.
Starptautiski atzīti pirmie parakstītāji – to vidū Juris Žagars (Dailes teātra direktors) un Viesturs Kairišs (Dailes teātra mākslinieciskais vadītājs), Lukašs Trpišovskis (Lukáš Trpišovský) un Martins Kukučka (Martin Kukučka) (Prāgas Nacionālā teātra māklsinieciskais vadītājs, Čehija), Kšištofs Varļikovskis (Krzysztof Warlikowski) (Polijas Jaunā teātra mākslinieciskais vadītājs), Tjagu Rodrigešs (Tiago Rodrigues) (Aviņonas festivāla direktors Francijā), Īrisa Laufenberga (Iris Laufenberg) (Vācu teātra mākslinieciskā vadītāja), Gianīna Karbunariu (Gianina Carbunariu) (režisore un dramaturģe, Rumānija), Matiass Andersons (Mattias Anderson) (Zviedrijas Karaliskā dramatiskā teātra mākslinieciskais vadītājs) un Pēters Dekaluve (Peter de Caluwe) (Beļģijas operas nama “La Monnaie / De Munt” direktors un mākslinieciskais vadītājs) – kolektīvi aicina Eiropas Parlamentu “beidzot paust stingru nostāju” kultūras autonomijas jautājumā un ieviest “Kultūras brīvības likumu”, kas tiesiski aisargātu māksliniekus.
“Eiropa balstās uz atsevišķu dalībvalstu kultūras dzīves atvērtību un to brīvu sadarbību,” rakstīts vēstulē. “Šīm vērtībām gaistot, zudīs arī Eiropas projekta dvēsele un būtība.”
Vēstule publiskota vienlaikus ar 30. novembra diskusiju, kas noritēja Strasbūras “Maillon” teātrī un uz kuru ieradās arī bijusī Eiropas Parlamenta deputāte un Francijas kultūras ministre Katrīna Trautmane (Catherine Trautmann). Šī iepriekš nepieredzēta mēroga iniciatīva vieno vadošās kultūras iestādes 39 valstīs, tostarp visās ES dalībvalstīs, un ir turpinājums tādiem petīcijas ierosinātāju organizāciju centieniem kā “RESISTANCE NOW” tūre un Vīnes festivāla (Wiener Festwochen) “Brīvā Vīnes Republika” iniciatīva, ko veidojuši Milo Raus un Artemisa Vakianis, “Eiropas Teātru sarunu” pasākumi un konferences, ko rīko lielākais sabiedriski finansēto teātru tīkls Eiropā – Eiropas Teātru apvienība (European Theatre Convention (ETC)), kā arī “Opera Europa” un paplašinātā teātra projekta “Prospero” (Prospero – Extended Theatre) pasākumi.
Petīcija ir pieejama no 30. novembra, un to var parakstīt ikviens interesents.
Dailes teātra mākslinieciskā vadītāja Viestura Kairiša komentārs:
“Dailes teātris neapšaubāmi ir Eiropas teātra daļa, pārstāvot eiropeiskas vērtības, tostarp tiecoties pēc pretrunīga un daudzslāņaina, skatītājam vērtīga repertuāra, kas raisa diskusijas un aktualizē tēmu loku, kas ir nozīmīgs sabiedrībai. Kopumā tā ir mūsu vēlme iestāties par brīvu un nepieradinātu domāšanu, kas brīžiem izaicina daudzus. Mēģinājumi ierobežot, noteikt un apspiest mākslinieciskās brīvības izpausmes ir bīstama tendence ikvienas nācijas pastāvēšanai. Īpaši svarīgi tas iezīmējas šī brīža ģeopolitiskajos apstākļos, kad bieži vien tieši māksla spēj vistiešāk uzrunāt sabiedrību, izceļot arī kādai tās daļai neērtus jautājumus un kļūstot par jēgpilnu un ietekmīgu viedokļu līderi.
Gadījums, kad novembra sākumā ultranacionālistu grupējumi vardarbīgi pārtrauca režisora Džona Malkoviča izrādes pirmizrādi Bulgārijā, ir tikai viens no vispārzināmajiem, pret māksliniekiem vērstajiem uzbrukumiem. Aizliegumi, budžeta samazināšanas, atlaišanas un pat vajāšanas mūsdienu Eiropā notiek ik pa laikam. Kultūras budžeta samazināšana jau sākusi skart mūsu reģionu. Šie bīstamie signāli ir apdraudējums mākslas brīvībai un neatkarīgai domāšanai. Tāpēc kopā ar citiem Eiropas kultūras pārstāvjiem arī mēs, Dailes teātris, iestājamies par nepieciešamību ieviest “Kultūras brīvības likumu”, kas tiesiski aizsargātu māksliniekus, kā arī solidarizējamies ar režisoru Džonu Malkoviču, kas ir mūsu kolēģis un Dailē iestudējis ikvienam vērtīgu izrādi, kas liek domāt un ir aktuāla pāri laikiem.”
Runājot par petīciju “RESISTANCE NOW: FREE CULTURE”, Milo Raus, Vīnes festivāla “Brīvā Vīnes Republika” iniciatīvas mākslinieciskais vadītājs, skaidro: “Kultūra Eiropā ir krīzes priekšā. Šīs problēmas ir aktuālas visā kontinentā, tāpēc ir jārīkojas nekavējoties. Pretējā gadījumā arī pats Eiropas apvienošanās un miera projekts ir apdraudēts.”
Heidi Vailija (Heidi Wiley), Eiropas Teātru apvienības (ETC) izpilddirektore, piebilst: “Vēl nekad iepriekš tik daudzas organizācijas no visas Eiropas un ārpus tās nav pulcējušās ap vienu skaidru mērķi: pieprasīt, lai Eiropas institūcijas aizsargā māksliniecisko brīvību un kultūrtelpu autonomiju, to spēju darboties kā atvērtām un demokrātiskām vidēm, kas nav pakļautas draudiem un politiskam spiedienam.”
Barbara Engelharte (Barbara Engelhardt), “Maillon” teātra mākslinieciskā vadītāja, komentē: “Domas daudzveidība un tiesības brīvi paust savus uzskatus ir Eiropas projekta pamatvērtības. Mūsu darbs “Maillon” teātrī tās vienmēr ir atbalsojis, un mēs pilnībā atbalstām šīs petīcijas mērķus nodrošināt lielāku māksliniecisko brīvību visā Eiropā.”
Par ETC
Dibināta 1988. gadā, Eiropas Teātru apvienība (ETC) ir lielākais sabiedriski finansēto teātru tīkls Eiropā. Apvienība ir mākslas organizācija, kas sekmē Eiropas teātrus kā būtiskas dialoga, demokrātijas un sadarbības platformas, kas atspoguļo un iesaista mūsdienu daudzveidīgās auditorijas un arvien mainīgo sabiedrību. Eiropas Teātru apvienības grantu un pasākumu programmas ir vērstas uz teātru darbinieku savstarpēju komunikāciju, profesionālu izaugsmi un māksliniecisko sadarbību visā Eiropā, tā uzsverot teātri kā vienu no svarīgākajām Eiropas mākslas jomām 21. gadsimtā.
Eiropas Teātru apvienībā ir 70 locekļu no 32 valstīm, tostarp Dailes teātris, un to atbalsta Eiropas Savienības programma "Radošā Eiropa".
Par Milo Rauu un Vīnes festivālu (Wiener Festwochen)
Vīnes festivāls ir dibināts 1951. gadā un ir viens no pasaules nozīmīgākajiem mākslas un kultūras festivāliem ar lielu sociopolitisko ietekmi. Katru gadu maijā un jūnijā sešu nedēļu garumā tas Vīnē pulcē pārteidzošākos māksliniekus, lai tie radītu inovatīvus darbus teātra, mūzikas, dejas, vizuālās mākslas un citās nozarēs un starpnozarēs. Mākslinieciskā vadītāja Milo Raua vadībā Vīnes festivāls 2024. gadā pasludināja Brīvo Vīnes Republiku.
Par “Maillon”
Strasbūras “Maillon” teātra (Maillon, Théâtre de Strasbourg – Scène européenne) oriģinalitāte un eiropeiskums izpaužas tā multidisciplinārajā, starptautiskajā un nelokāmi mūsdienīgajā repertuārā. Ar valsts iestāžu atbalstu tas attīstījies par kvalitatīvi kūrētu projektu un kļuvis par vietu, kur tiek veicināta jaunrade, par Eiropas radošuma centru, kas uzrunā auditorijas no visdažādākajām vidēm un kultūras foniem.
Par “Opera Europa”
“Opera Europa” ir vadošā profesionālu operas trupu un operas festivālu apkalpojošā organizācija Eiropā. Tā šobrīd sadarbojas ar 240 pārstāvjiem no 46 valstīm.
Par “Prospero – Extended Theatre” projektu
“Prospero” paplašinātā teātra projektā apvienojušies desmit partneri (deviņi teātri un viena mediju platforma – “ARTE”) no deviņām ES valstīm. Projekta (kas darbojas no 2020. līdz 2025. gadam) partneri, to komandas un auditorijas, kā arī iesaistītie mākslinieki līdzdarbojas, lai radītu inovatīvus lugu ražošanas un izplatīšanas procesus, galvenokārt, izmantojot projekta straumēšanas platformu.