Atpakaļ uz afišu

Antons Čehovs

Trīs māsas

Drāma 2 daļās

 

Pirmizrāde: 2016. gada 24. marts

No krievu valodas tulkojusi Edīte Tišheizere

 

Provinces pilsētā izglītota ģimene pulcē ap sevi vietējo inteliģenci. Olga ir skolotāja, kurai darbs nesagādā prieku, lāsi pa lāsei izsūcot gan spēku, gan jaunību. Maša jūtas nelaimīga savā laulības dzīvē, kaut arī vīrs viņu padevīgi mīl. Irina sapņo par piepildītu dzīvi, taču nevar atrast cilvēku, kuru spētu iemīlēt. Viņu dzīves drāma slēpjas nevis liktenīgos notikumos, bet gan ikdienišķajā dzīves tecējumā - tās dzīves, kura mēdz aizplūst garām, kamēr mēs runājam par to, kā labāk dzīvot. Un bezdibenis starp sapņiem un realitāti kļūst arvien dziļāks.

Kaut arī pats autors, kā vienmēr, bija pārliecināts, ka sarakstījis „jautru komēdiju", „Trīs māsas" ir poētisks, rūgta optimisma pārpilns stāsts. Luga, kas rakstīta pēc Maskavas Dailes teātra pasūtījuma (1900), nu jau vairāk nekā 100 gadus nepazūd no pasaules teātru skatuvēm, atgriežoties arvien jaunās skaņās - iemiesojot dzīves poēziju, pēc kuras joprojām turpinām ilgoties.

 

IZRĀDĒ SMĒĶĒ!

 

Paldies par atbalstu

Atbalsta

 Paldies par sadarbību 

 

Ērikai Eglijai - "Spēlmaņu nakts 2015/2016" nominācija Gada aktrise otrā plāna lomā

Laurim Dzelzītim - "Spēlmaņu nakts 2015/2016" nominācija Gada aktieris otrā plāna lomā

 

SARUNA PIRMS PIRMIZRĀDES

Ar izrādes "Trīs māsas" režisoru Andreju Žagaru sarunājas rakstniece Nora Ikstena

LASIET SARUNU 

 

Saruna ar režisoru Andreju Žagaru "Kultūrzīmēs" šeit

Saruna ar režisoru Andreju Žagaru NRA šeit

 

 

Režisors - Andrejs Žagars

Scenogrāfs un video mākslinieks - Einārs Timma

Kostīmu māksliniece - Kristīne Pasternaka

Komponists - Arturs Maskats

Gaismu mākslinieks - Kevins Vins Džonss

Lomās

Artūrs Skrastiņš (Andrejs Prozorovs)
Ērika Eglija (Nataļja Ivanovna)
Kristīne Nevarauska (Olga)
Ieva Segliņa vai Lelde Dreimane (Maša)
Dārta Daneviča (Irina)
Gints Andžāns (Kuligins)
Juris Žagars (Veršiņins)
Mārtiņš Počs (Tuzenbahs)
Lauris Dzelzītis (Soļonijs)
Juris Bartkevičs un Juris Bartkevičs (Čebutikins)
Aldis Siliņš (Fedotihs)
Edijs Zalaks (Rodē)
Juris Strenga (Feraponts)
Ilze Vazdika (Anfisa)
Iveta Boša (Istabene)
Roberts Gaidulis (Sulainis)

Aktuālās izrādes

26
okt
ce
Trīs māsas Trīs māsas
Vidusskolēniem, studentiem, pensionāriem un personām ar invaliditāti - 50% atlaide!
19:00 2h 50min Lielā zāle EUR 5.00 - 17.00 Pirkt

Viedokļi

4
apr
2016
X

Doties, kur viss zied, visu apspīd saule. Žagara "Trīs māsas"

Eva Škenderska //delfi.lv

Viņas, trīs māsas, ir jaunas, skaistas, izglītotas, pārtikušas, taču dzīve itin kā paiet garām. Dienas rit, sapņojot, runājot par labāku nākotni. Liekas – tikai vēl nedaudz jāpaciešas, vēl nedaudz jāpagaida, un beidzot varēs elpot pilnu krūti. Līdz gaišo optimismu par došanos uz Maskavu –ilgotās, bet šķietami neaizsniedzamās laimes simbolu – nomaina rūgtums, un arvien grūtāk pārliecināt sevi: jādzīvo!

Andrejs Žagars, kurš šosezon pievērsies dramatiskajam teātrim un Dailes teātrī iestudējis jau otro izrādi, intervijās nesola novatorisku "Trīs māsu" interpretāciju. Tajā pašā laikā izvēle iestudēt klasiku liecina par gana augstām ambīcijām. Līdzās lugā risināto problēmu nezūdošajai aktualitātei, režisors kā būtisku izvirza uzdevumu jaunāko teātra skatīju paaudzi, kuru pieredzē, iespējams, šis ir pirmais "Trīs māsu" iestudējums, iepazīstināt ar Čehovu, bet labam, stabilam aktieru ansamblim piedāvāt lielas, karjerai būtiskas lomas.

Andrejs Žagars nav izvēlējies šobrīd aktuālajam postdramatiskajam teātrim raksturīgo dekonstrukcijas ceļu un iestudējis ļoti klasisku dramatiskā teātra izrādi, nemainot autora doto vidi, laiku, apstākļus.

No vienas puses, izrāde nesagādā pārsteigumus un visticamāk nekļūs par sezonas notikumu, no otras puses, skatītājam ļauts piedzīvot vairākus labus aktierdarbus un izcilu dramaturģiju estētiski gaumīgā iestudējumā (scenogrāfs un video mākslinieks Einārs Timma, kostīmu māksliniece Kristīne Pasternaka), kas nav maz. Jautājums tikai – cik radošajam kolektīvam, jo sevišķi režisoram, bijis interesanti strādāt pie izrādes? Šobrīd, lai arī galarezultāts ir pieklājīgs, rodas sajūta, ka kļūdu nav tāpēc, ka nav arī riskēts, iestudējumam paliekot amplitūdā "remdens".

Māsas, kavējoties siltās atmiņās, tic, ka Maskava būs viņu glābiņš. Tur "viss zied, ir silts, visu apspīd saule". Mūsdienās, kad Maskavas jēdziens krietni mainījis savu nozīmi, šī lielpilsēta trīs māsu dzīves kontekstā simbolizē gaišo bērnību, kad dzīvi vēl bija vecāki un rūpes par pašu nākotni vēl šķita tālas. Tagad Kristīnes Nevarauskas Olga, nogurusi no darba skolā, kas nesagādā prieku, jūtas novecojam pa dienām, ne gadiem. Gados vēl tik jaunā Olga uzņēmusies emocionālu atbildību par ģimeni, vēlāk ieņem ģimnāzijas direktores amatu, lai gan it nemaz pēc tā nekāro. Dārtas Danevičas Irina, sākumā jauna un cerību pilna, alkst pēc mīlestības, kas piepildītu ar dzīvesprieku un enerģiju, bet, nesatiekot īsto cilvēku, kam atvērt sirdi, nododas darbam. Ievas Segliņas Maša, ļoti jauna apprecējusi Kuliginu (Gints Andžāns), kurš sievu bezgala mīl un ciena, nejūt piepildījumu ne dzīvē, ne mīlestībā, līdz sastop Jura Žagara Veršiņinu, par sevi vecāku jau precējušos vīrieti, kurš tāpat kā Maša meklē dvēselei glābiņu.
Lai arī ar atšķirīgiem panākumiem (ne visi varoņi intriģē, rada vēlmi izzināt viņu pagātni, lai saprastu tagadni), profesionāli un godprātīgi spēlē viss izrādē iesaistītais aktieru ansamblis. Man par interesantāko tēlu kļuva Ievas Segliņas šķietami trauslā, bet tajā pašā laikā gana temperamentīgā Maša, kuras ķermeņa valoda, tramīgais, izmisušais acu skatiens, liek visvairāk domāt par neirozi vai depresiju, par ko ar mūsdienu zināšanām var runāt Čehova varoņu kontekstā. Caur asarām smejoties par savu un tuvinieku dzīvi, aizkaitinājumam mijoties ar izmisumu, jaunā sieviete ir nogurusi no pelēcīgās, vienmuļās ikdienas, no labā vīra, kurš viņu nesaista kā vīrietis. Lai arī uz īsu brīdi, Maša, iepazīstot Veršiņinu, vienīgā no māsām izbauda pilnasinīgu degsmi. Allaž melnā apģērbā, it kā pastāvīgi sērotu, pilsētas ugunsgrēka ainā, kad apkārtējos nomāc briesmīgais notikums, viņa gluži kā taurenītis pēkšņi tērpusies gaišā, gaisīgā tērpā, jo līdz ar Veršiņinu ir atplaukusi, beidzot jūtas pa īstam dzīva, ļaujoties mīlestībai. Neesmu gan pārliecināta, ka šobrīd aktrise kopā ar režisoru atradusi atbildi tam, ko nozīmē teikums, kas Mašu vajā (Pie zalkšu jūras ozols zaļo, tam apkārt zelta važas spīd), paliekot šīm ainām aptuvenām un nedaudz neveiklām.

25
mar
2016
X

«Три сестры» Чехова и Жагарса - сперва любовь, а уж потом в Москву!

Андрей Шаврей //focus.ru

На сцене театра «Дайлес» - премьера «Трёх сестер», драмы Антона Чехова в четырёх действиях. Постановка Андрейса Жагарса неожиданна тем, что в ней... нет откровенных неожиданностей. Не считая того, что, на взгляд Rus.lsm.lv, господин Жагарс аккуратно, с акцентированием некоторых нюансов многослойной пьесы, акцентировал тему любви - ну, точно неожиданно!
Личность режиссёра в данном случае интересует опытного зрителя, кажется, намного больше, чем личность самого, извините, Чехова. Оно и понятно. Жагарс достаточно хорошо известен множеством своих оперных постановок - как в Латвии, так и за рубежом. И они, как говорится, неординарны.

В хорошем смысле слова «модник» по жизни, Андрейс Жагарс следит и за мировой оперной режиссёрской модой, а что из этого получается - об этом мнения разнятся. Дымящая, как паровоз, Травиата (вот уж откровение по тем временам!), овчарки в «Лючии ди Ламмермур», обнажённый юноша, вылезающий из шкуры медведя во время сна Татьяны в «Евгении Онегине» (во время гастролей в Большом театре публика в этот момент громко зашумела от удивления). В общем, сами понимаете, от режиссёра Жагарса всего можно ожидать.

В этом сезоне режиссёр Жагарс вернулся в родной «Дайлес. В театр, в котором он начинал свою творческую деятельность артистом. Несколько месяцев назад в камерном зале поставил любопытную постановку «Песня слона», в которой в финале откровенно прочитывался и автобиографический момент - проецируется зал роскошной Оперы, звучит голос Марии Каллас. Без иронии - если не тоска по Опере, которой отдано 17 лет, будучи её директором, то определённая боль здесь ощущалась.

С волнением ожидали «Трёх сестёр» - ну, что же господин режиссёр тут нам придумает? Наверное, на полную катушку поэксплуатирует тему «В Москву! В Москву!», где Жагарс сейчас звезда - ставит спектакли, ведёт шоу на телеканале «Культура» и т.д.

Когда открылся занавес, поклонники классики могли вздохнуть спокойно - поют птички, готовятся к именинам Ирины, имение в российской глуши, водочка, разговоры. Всё очень даже по-чеховски.

Не будем проводить тут глобальный анализ постановки, хотя сама тема это, конечно, позволяет. Отметим лишь самое важное. О чём же эта пьеса великого Чехова? О провинциальности, о тоске, об одиночестве, о любви, о вечно мятущихся душах. В общем, врач Чехов тут выставил отличным эндоскопистом - он не лечит, но ставит диагнозы, а их полно.

И самое интересное, что в данном случае господин Жагарс нащупал в этой постановке главную струну - это тема неизбывной любви, которую постоянно влюбляющиеся друг в друга герои постоянно теряют. А уж классический финал второго действия, когда Ирина оставшись одна, говорит: «В Москву! В Москву! В Москву!» - тут это уже, на наш взгляд, второй план.

«Нет, ну может, в третьем и четвёртом акте режиссёр выкинет какой-либо фортель?», - опасались некоторые в антракте. Ну, не было, не было этого. И для кое-кого это стало чуть ли не библейским откровением.

Но ведь тут много нюансов, которые режиссёр подал весьма вежливо. В зале периодически раздаются смешки - после маленьких вроде незначительных фраз наподобие «Как вы постарели..» «Мне всё равно», «Ах, уберите её от меня...». Все герои этой пьесы - будто дети, за них больно, их жаль.

Неприкаянный Андрей Прозоров (Артур Скрастиньш), немного неказистый Кулыгин (Гинтс Анджанс), несколько экзальтированная Наталья Ивановна (Эрика Эглая), философствующий и отчаянный Вершинин (отличная работа Юриса Жагарса!), боящаяся, что её бросят, престарелая няня Анфиса (Илзе Ваздика), глядящий влюбленными глазами в избранницу барон Тузенбах (замечательный артист Мартиньш Почс).

И как бы второй план - легендарный Юрий Стренга в роли старого сторожа Ферапонта. И проходящий через весь спектакль образ Чебутыкина в мастерском исполнении Юриса Калниньша, вечно читающего газету и бомочащего «Тара... ра... бумбия... сижу на тумбе я...» (в латышском варианте, кажется, было что-то про скумбрию).

И мятущиеся сёстры, три наши вечные Вера, Надежда и Любовь, по Чехову - Ольга (Кристине Неваруска), Маша (Иева Сеглиня) и Ирина (Дарта Даневича).

Начало третьего действия, когда пожар в селении и пожар у всех в душе - хорошая работа художника по свету Кевина Вин Джонса и композитора Артура Маскатса. Костюмы от классика жанра Кристины Пастернак.

Ну, есть один привет из оперы - когда Вершинин, обнимая Машу, напевает фрагмент из арии Гремина: «Любви все возрасты покорны, её порывы благотворны»... Маленький момент о многом говорит.

Вспоминаются «Три сестры» великого Эймунтаса Някрошюса. Там местами был уже гротеск и, если можно так выразиться, наблюдались пронзительные надрывы. Жагарс же оказался просто вежливым и интеллигентным исследователем темы и что-то чеховское в этом определённо есть!

Atsauksmes par izrādi

Atsauksmes par šo izrādi