Atpakaļ uz afišu

Nikolā Bijons

Ziloņa dziesma

No angļu valodas tulkojusi Vija Vītola

Pirmizrāde: 2015. gada 16. oktobris

No sava darba kabineta slimnīcā ir pazudis ievērojams psihiatrs. Pēdējais, kurš ārstu redzējis, ir viņa pacients Maikls. Mēģinot noskaidrot pazušanas iemeslus, slimnīcas vadītājs dakteris Grīnbergs iztaujā pacientu. Savukārt Maikls, manipulējot ar dakteri Grīnbergu, iesaistās smalkā psiholoģiskā spēlē, kas izvēršas grēksūdzē.  

„Ziloņa dziesma" ir kanādiešu dramaturga Nikolā Bijona (dz. 1978) pirmā luga, kas pirmizrādi piedzīvojusi 2004.gadā ASV. 2014.gadā kanādiešu režisors Šarls Binamē tai radījis filmas versiju.

Kino kritiķis Deniss Harvejs „Ziloņa dziesmu" nosaucis par smalku lugu, kurā skatītāju aizrauj psiholoģiskās spriedzes, cilvēciskās gudrības un dabas aicinājuma daudzbalsība. Nikolā Bijons savā tvitera kontā bieži ievieto ziņas par jaunatklātām planētām kosmosā. Tieši tāda ir viņa „Ziloņa dziesma" - jauna planēta pie mūsdienu teātra debesīm.

Ar izrādi „Ziloņa dziesma" Dailes teātrī kā režisors atgriežas kādreizējais Dailes teātra aktieris Andrejs Žagars.

 

LĪDZ 14 GADIEM SKATĪTIES NAV IETEICAMS!

 

Nikolā Bijonu pārstāv „MCR" (http://www.paris-mcr.fr, info@paris-mcr.com)

 

Ar izrādes "Ziloņa dziesma" režisoru Andreju Žagaru sarunājas žurnālists Ivars Kleins

LASIET SARUNU 

 

http://www.lsm.lv/lv/raksts/teatris-un-deja/kultura/dailes-teatri-zilona-dziesma-par-milestibu.a150022/

http://satori.lv/raksts/10119#

http://www.la.lv/teatris-prasigam-skatitajam/

http://nra.lv/izklaide/p-s-kultura/teatris/152850-aprite-nepaskriet-garam.htm

http://www.diena.lv/kd/teatris/andrejs-zagars-ar-iestudejumu-dailes-teatri-debite-ka-dramatiska-teatra-rezisors-14115568

 

 

Režisors - Andrejs Žagars

Scenogrāfs - Einārs Timma

Kostīmu māksliniece - Kristīne Pasternaka

Mūzikas konsultants - Arturs Maskats

Video māksliniece - Ineta Sipunova

Gaismu mākslinieks - Kevins Vins Džonss

Lomās

Juris Kalniņš (Dakteris Grīnbergs)
Gints Grāvelis (Maikls Alīns)
Esmeralda Ermale (Mis Pētersone)

Aktuālās izrādes

19
apr
tr
Ziloņa dziesma Ziloņa dziesma
Pēdējo reizi! Studentiem, pensionāriem un invalīdiem - 50% atlaide!
19:00 1h 40min Mazā zāle EUR 16.00 Pirkt

Viedokļi

26
nov
2015
X

Īsā distance ir uzveikta

Maija Svarinska //KDi

Psihiskā slimnieka atklātība varbūt ir mūsdienu cilvēka dvēseles vaļsirdība. Režisors Andrejs Žagars debijas izrādē Dailes teātrī nepretenciozi lasa lugu un tieši šajā ziņā apliecina savu profesionalitāti

Tad, kad piekritu uzrakstīt par Andreja Žagara iestudēto Ziloņa dziesmu Dailes teātrī, nebiju iedomājusies, ka tas būs tik āķīgs uzdevums. Traucēja, ja tā varētu teikt, pagātne. Gūzma manu garumgaro interviju ar Andreju Žagaru Teātra Vēstnesī, esmu pabijusi daudzos viņa operas uzvedumu mēģinājumos, redzējusi visas viņa LNO tapušās izrādes (daudzas arī ārpus Latvijas). Citiem vārdiem, recenzēt šo jauno iestudējumu traucēja nepieciešamās distances trūkums. Tomēr, analizējot izrādi, pēkšņi sapratu, ka šī uzkrāto zināšanu bagāža palīdz izkristalizēt Andreja Žagara radošo meklējumu būtību, viņa kredo un attiecīgi labāk ieraudzīt sasniegto.

Mūsdienu cilvēka ultravientulība

Pirmais, ko varu apgalvot, – Andrejs Žagars savus postulātus būtībā nav mainījis. Gan tagad (piemēram, Diena, 14.10.2015.), gan agrāk viņš uzsvēris: "Es gribu veidot mākslas darbu, kas cilvēkiem zālē sniedz katarsi. (..) Tas var būt caur ciešanām, caur apskaidrību, laikam jau caur ļoti dažādiem procesiem. Citiem vārdiem, es gribu cilvēku piespiest līdzpārdzīvot." (Teātra Vēstnesis, 2002. g. 3./4. nr.) Patiešām viņš, šķiet, nekad nav bijis režisors konceptuālists – režisors, kas ir uz tu ar laikmetīgumu, režisors, kam piemīt redzējuma asums, vērojot sabiedrības kaites un nosakot diagnozi. Būtībā viss Andreja Žagara "konceptuālisms" allaž sācies un beidzies ar dramatiskās darbības pārnesi no vienas valsts, no viena laikmeta otrā. Tā sakot, vizuāla sižeta mūsdienīgošana. Tajā viņu lieliski balstījis scenogrāfu un spožais kostīmu mākslinieces Kristīnes Pasternakas talants.

Kā pirms gadiem desmit teicis, tā arī izdarījis. Dramatiskajā teātrī Andrejs Žagars debitē ar trim aktieriem. Uzvest kanādiešu dramaturga Nikolā Bijona lugu, kā Andrejs Žagars pats akcentējis (Diena, 14.10.2015.), viņu iedvesmojusi kanādiešu režisora Šarla Binamē filma, kas pēc šīs lugas tapusi 2014. gadā. Jo sevišķi viņu tajā esot aizrāvis galvenās lomas tēlotājs Ksavjē Dolans, labi pazīstams kinorežisors, kura filmas būtībā risina tās pašas problēmas, kurās mokās Ziloņa dziesmas galvenais varonis. Arī šajā rakursā Andrejs Žagars ir uzticīgs savām iecerēm un pārliecībai. Proti: "Mani interesē tas nepamanītais cilvēks jeb vienkāršā cilvēka vienkāršā ikdiena. (..) Man nepatīk izvairīšanās no dzīves ēnas pusēm, man svarīgi rādīt pilnvērtīgu esības ainu, lai nebūtu nekas glancēts." (Teātra Vēstnesis, 2009. g. 3. nr.) Zīmīgi, ka kaut ko līdzīgu apgalvo arī Laura Groza-Ķibere: "Es spēju sevi identificēt ar absolūto minoritāti." (Teātra Vēstnesis, 2015. g. 3. nr.)

Zīmīgs ir arī tas, ko tik precīzi konstatējusi Maija Uzula-Petrovska savā nopietnajā recenzijā, proti, Ziloņa dziesma "nepilna gada laikā ir jau trešā Dailes teātra izrāde, kuras darbība notiek psihiatriskajā klīnikā. (..) Dīvaini, ka Dailes teātra repertuāra plānotāji to nav uzskatījuši par šķērsli". (Kroders.lv)

Patiesi dīvaini. Kaut gan varbūt šajā dīvainībā jāmeklē likumsakarības? Psihiskā slimnieka atklātība varbūt ir mūsdienu cilvēka dvēseles vaļsirdība. Paši esam tik noslēgti, ka nevienam nav iespējams ne sevī, ne otrā ielauzties. Vienmēr viens un tas pats vairogs: nē, nē, viss kārtībā. Šī absolūtā minoritāte ir kā sava veida lakmuss, kas uzrāda mūsdienu cilvēka ultravientulību. Vientulību sabiedrībā, kurā cilvēks garīgi iet bojā zem neizturami smagā nosacītības un visvisādu standartu sloga. Ja tā, varam runāt par savdabīgu mūsdienu pasaules ainas vispārinājumu, kas tiek tverts caur tādiem tēliem, ar kuriem lielākajai skatītāju daļai, domāju, ir grūti identificēties. Vēl man liekas, ka šo tipu aktualitāte ir saistāma arī ar gluži profesionāliem iemesliem: caur viņiem ir vieglāk paust sāpes. Piemēram, mierīgi sēdēt un no sirds iedziļināties rūgtās atmiņās, manuprāt, ir grūtāk nekā par to kliegt.

Attiecību karnevāls zem svētku spīgulīša

Par izrādes neuzbāzīgo kvalitāti liecina jau noformējums (scenogrāfs Einārs Timma). Mūsu priekšā slimnīcas kabinets. Tāds, kurš nedrīkst slimnieku uzbudināt, pievērst viņa uzmanību. Viss monotons, pelēks, skatienu piesaista vienīgi pie lampiņas piekārts eglītes spīgulītis – darbības laiks Ziemassvētku priekšvakars. Arī mūzika atbilstīga – maiga uzvelkamas spēļmantiņas melodija. Aizmugurē kaut kas līdzīgs garam logam, aiz kura vīd koku kontūras. Pēc tam tā būs žalūziju aizsegta siena. Aiz tās slimnīcas gaitenis. Brīžiem uz šiem stikliem tiks atainoti videokadri – galvenā varoņa atmiņu skati. Ja pavisam konkrēti – būs redzams zilonis. Kādreiz zēna acu priekšā tēvs to nošāvis. Zilonis kā uzmilzis sāpju simbols. Atbilstīgi vispārējai pelēcībai ir arī izrādes kostīmi (kostīmu māksliniece Kristīne Pasternaka). Akurāts ārsta uzsvārcis, sniegbalts medicīnas māsas ietērps. Tikai pats slimais ģērbies nevis pēc slimnīcas noteikumiem, bet pēc savas gaumes – pašpuikas stilā.

Darbība sākas ikdienišķi. Ienāk dakteris Grīnbergs, slimnīcas direktors (Juris Kalniņš), ienāk mierīgi, taču norūpējies, jo viņam jānoskaidro, kur pazudis kolēģis – ievērojams psihiatrs, un tāpēc viņam ir jāiztaujā pacients Maikls, kurš pēdējais redzējis šo ārstu. Maiklu uz kabinetu atved mis Pētersone, medicīnas māsa (Esmeralda Ermale). Maiklam manipulējot ar dakteri Grīnbergu, sākas sarežģīta situācijas noskaidrošana. Darbības samezglojums nosaka arī lomu attīstības principus. Vaļsirdībai jākonfliktē ar izlikšanos, spēlei – ar jūtu patiesumu. Šajā attiecību karnevālā, šķiet, vismazāk jāiesaistās dakterim Grīnbergam, tāpēc ka viņu no tiesas visvairāk interesē, kur pazudis viņa padotais – Maikla ārsts. Sen nebiju redzējusi tik organisku Jura Kalniņa spēli. Varbūt tāpēc, ka šī loma atbilst aktiera patībai: kultūra, prāts, jūtu organizētība. Tāpēc dabisks ir viņa nokaitinājums kā reakcija uz Maikla izaicinošo uzvedību. Aktieris atradis loģisku savas rīcības pamatojumu, kad dakteris Grīnbergs, nespēdams savaldīties, iepļaukā puisieti. Aizliegtais paņēmiens darbā ar slimniekiem. Precīza detaļa – viņš ir slimnīcas direktors, droši vien sen vairs nepraktizē.

Esmeralda Ermale spēlē disciplinēti. Viņai taču katru dienu nākas piemērot tās vai citas lomas, katram pacientam meklējot kaut ko savu, vajadzīgu un nomierinošu. Ar Maiklu viņa ir ieradusi būt gan stingra, gan sirsnīgi mīļa. Vēl vairāk – viņas rūpes par šo cilvēku, kurš, kā izrādās, slimnīcā ir jau 10 gadu, brīžiem ir gluži vai radnieciskas. Tieši viņa dažbrīd nojauš kaut ko bīstamu Maikla uzvedībā, proti, tās pazīmes, kas biedē ar šausmīgu paredzējumu. Kad Maikls mirst viņas rokās, aktrises spēlē var just teju vai mātes sāpes.

Vissarežģītākā, visdaudzslāņainākā loma ir Maikls Alīns. Gintam Grāvelim patiešām ir ko spēlēt. Turklāt iespaidīgi lomu ir izstrādājis arī režisors. To gribas uzsvērt Binamē filmas kontekstā. Pretstatā Ksavjē Dolana darbam – protams, izcilam – Andrejs Žagars Maikla lomai atvēlējis spilgtu tēla plastiskumu. Dailes teātra izrādē Maikla jūtas, emocijas, kā arī atmiņas brīžiem pārtop tādā ķermeņa kliedzienā, ka neviļus atceries, cik profesionāli ietilpīga jēga slēpjas jēdzienā "ķermeņa valoda".

Ainās, kurās Maikls, atmetis izlikšanos, ved darbību tieši pretim savai pašnāvībai (par godīgu atbildi uz jautājumu, kur pazudis viņa ārsts, viņš izpelnās konfektes, kas ir nāvīgas viņa alerģiskajai slimībai), aktieris spēlē patiesi izcili. Izrādi esmu noskatījusies divreiz, un gribu atzīmēt, ka Ginta Grāveļa veidotais tēls ir kļuvis vēl piesātinātāks ar dziļām, pat traģiskām jūtām. No līdzpārdzīvojuma nav iespējams izvairīties. Katarse. Vispār jāatzīst, ka otrreizējā noskatīšanās apliecināja, ka iestudējums ir profesionāli izstrādāts. Ir pagājušas tikai dažas dienas pēc pirmizrādes, bet izrādes darbības ritums ir kļuvis precīzāks, bez liekiem paklupieniem.

Equus un Ziloņa dziesmas mērogi, protams, nav salīdzināmi. Taču esmu pārliecināta, ka Andrejs Žagars nemaz nav tiecies sacensties. Vienīgi ir izmēģinājis īso distanci. Ir izdevies, ir uzveicis. Priekšā jauns skrējiens: uz Dailes teātra lielās skatuves Antona Čehova lugas Trīs māsas iestudējums. Ļoti gara un mūsdienu kontekstā pat riskanta distance. Bez pārliecinoši gudras koncepcijas to neapgūt. Jā, interesanti, no kurienes, ar kuru un kāpēc Andrejs Žagars ir iecerējis "doties" uz Maskavu?

13
nov
2015
X

«Песня слона» Андрея Жагарса — о любви и ее отсутствии

Андрей Шаврей //http://www.lsm.lv/ru

Уже три недели в театре «Дайлес» играют премьерные показы спектакли «Песня слона». В первую очередь вызывает интерес тот факт, что постановщиком пьесы стал Андрей Жагарс, некогда в «Дайлес» и начинавший творческую деятельность.

За последние лет 15 у господина Жагарса в активе накопилось достаточно много постановок (в разных странах). Но все они оперные. Это первый чисто драматический спектакль режиссера после его громкой вынужденной отставки с поста директора Латвийской Национальной оперы, где Жагарс проработал 17 лет.

Идя на этот спектакль, ваш автор поймал себя на шальной мысли, она же — вопрос самому себе: «Интересно, есть ли разница между оперной и драматической постановкой?» Банальный ответ: «Конечно. Там — музыка и арии, здесь — наверное, тоже музыка. Но не арии, а разговоры. Впрочем, что там гадать — увидим сами».

Около семи вечера в «Дайлес» заходит множество людей. Тысяча зрителей отправляется прямиком в большой зал театра, человек 200 — в малый. Именно в малом дают «Песню слона», пьесу канадца Николя Бийона. Спектакль не такой уж длинный — 1 час 40 минут.

Перед нами белоснежный прямоугольный кабинет во всю сцену. С одной стороны кушетка, с другой — стол и кресла с двух сторон. По центру — часы, они идут. То есть, все в режиме реального времени. Появляется дама (Эсмералда Эрмале), надевает белый халат, заходит и мужчина в летах (Юрис Калниньш).

В общем, врачебный кабинет. Вроде обычный психотерапевт, столь привычный, как принято считать, для жителей Северной Америки. Его господин Калниньш играет более чем убедительно — подумалось,

как много у нас в Латвии артистов, которые запросто могут сыграть в Голливуде хоть миллионера, хоть солидного психотерапевта — образы очень близки и по сути, и по «внешней картинке» (отличный костюм, галстук). Кстати, автор костюмов — знаменитая Кристине Пастернака.

А вот когда вскоре вводят юношу (Гинт Гравелис), то сразу становится ясно, что все не так просто. Он нервный,

после вроде обычного начала психотерапевтического диалога молодой герой срывается, начинает по-настоящему психовать, кричать, произносить скабрезные фразочки, намекать на нетрадиционный секс, соблазнять врача. В чем же проблема?
На самом деле это еще и детектив. Просто из своего кабинета пропал знаменитый психиатр, а последним, кто его видел, является как раз его пациент Майкл, которого отлично и играет Гравелис. Доктор Гринберг в исполнении Юриса Калниньша на самом еще вроде и детектив, он начинает расследование, а вместе с тем и тонкая психологическая игра...

Несколько раз молодой пациент, срываясь в истерики (играет?) и неожиданно переходя на тихие интонации, повторяет, что у него

мать пела в детстве «Песню слона». Где-то после первых 45 минут спектакля-приема-расследования, доходит, что мать — оперная певица (а вот и оперный мотив). Она то ли убита сыном, то ли он «убил ее в себе».
Здесь можно сказать просто — начинается чистый Зигмунд Фройд. Впрочем, говорят, Фройд всюду и всегда.

А потом начинается настоящая опера! В полной тишине и вдруг при приглушенном свете (художник по свету Кевин Вин Джонс) начинает звучать божественное меццо-сопрано. Кажется, Мария Каллас? И, если не ошибаюсь, ария из «Самсона и Далилы»? Можно было бы позвонить и уточнить у композитора Артура Маскатса, который является консультантом по музыке этой поставновки. Но — зачем? Думается, в какой-то степени он тоже участник этого спектакля, раз 17 лет был заместителем Жагарса в Опере. И начинал тоже в «Дайлес». А уж то, что некоторые автобиографические моменты самого Жагарса тут в наличии — наверняка.

Впрочем, здесь все относительно. Под оперную арию на заднике сцены появляется видеоизображение (художник видео — Ивета Сипунова ) партера Оперы (но не Латвийской). мы видим центральную ложу.

Все идет к вроде благополучному исходу — пациент дает телефон исчезнувшего психотерапевта, ему можно позвонить. Парень кушает конфеты, которые доктор Гринберг достает из ящика стола. Через пару минут — коллапс в темнеющем кабинете. Аллергия на ореховые конфеты, несовместимые с лекарством.

Медсестра и доктор откачивают пациента, а откачали ли — неизвестно.
Потому что в полной темноте на видео появляется поле, а по нему видно, как уходит вдаль кричащий о чем-то слон.

Спектакль завершен, занавес закрывается, а потом под аплодисменты открывается три раза, все встают и уходят. И что это было — решайте сами.

Кстати, весной на большой сцене «Дайлес» Андрей Жагарс представит свою версию «Вишневого сада» Антона Чехова.

26
okt
2015
X

Starp manipulāciju, patiesību un sentimentu

Maija Uzula-Petrovska //kroders.lv

Nikolā Bijona “Ziloņa dziesma” Andreja Žagara režijā nepilna gada laikā ir jau trešā Dailes teātra izrāde, kuras darbība notiek psihiatriskajā klīnikā. Iepriekš tapušās – Aleksandra Morfova “Kāds pārlaidās pār dzeguzes ligzdu” un Lauras Grozas-Ķiberes “Equus” – guvušas gan profesionāļu, gan skatītāju atzinību un nav izdevīgi neitrāls fons, uz kura “Ziloņa dziesmai” izcelties. Dīvaini, ka Dailes teātra repertuāra plānotāji to nav uzskatījuši par šķērsli. “Ziloņa dziesma” ir aktieriski jūtīga, dažās detaļās diskutabla, tomēr profesionāli veidota izrāde. Taču tai nav viegli sacensties ar uz šīs pašas – Mazās zāles – skatuves joprojām šķietami klātesošo “Equus” jaudu un garu. Darbības vide ir tikai viens no izrādes elementiem, taču jauniestudējumu ar “Equus” saista arī galvenā varoņa tips – jauns un savā ziņā izcili talantīgs cilvēks, jūtīgāks par saviem līdzbiedriem. “Equus” Daiņa Grūbes Alans Strengs, nespēdams integrēties cilvēku sabiedrībā, par savu dievināšanas objektu izvēlas zirgu. “Ziloņa dziesmā” Ginta Grāveļa Maikls Alīns mierinājumu meklē pārspīlētā interesē par ziloņiem. Abi stāsti, protams, nav par psihisku slimību, bet gan par daudzajām “normālas” dzīves katastrofām – galvenokārt jau vientulību un skaudru mīlestības trūkumu.

Andreja Žagara kā dramatiskā teātra mazformāta izrādes režisora rokraksts un veiksme bija grūti prognozējami. Viņa operu režijā spilgtākais un viskonsekventāk lietotais paņēmiens ir darbības vides pārnešana laikā un telpā – tā “Traviatas” darbība notiek 20. gs. 50. gadu Parīzē, “Karmena” – mūsdienu Kubā, savukārt “Lucia di Lammermoor” – Musolīni laika Itālijā. Žagara iestudējumos vienmēr bijusi spēcīga profesionāļu komanda, nereti liekot domāt, ka režisora pamatfunkcija iestudējumā bijusi pamest galveno ideju, bet izrādes skatuvisko efektu rada iespaidīgā scenogrāfija un kostīmi, un, protams, mūzika, kas vislielākajā mērā nodrošina skatītāju sirds iekustināšanu. Iestudējot “Ziloņa dziesmu”, A. Žagars mazāk izmantojis operu iestudējumos attīstītos paņēmienus, vairāk jūtams, ka Dailes teātrī atgriezies tā bijušais aktieris, tikai šoreiz citā – režisora – lomā. Tādējādi izrādes fokuss ir uz aktierspēli, kaut dažās režijas epizodēs pavīd arī operisks patoss. Atšķirībā no operas iestudējumiem režisors nav centies lugu padarīt atraktīvāku vai eksotiskāku, respektējot teju visas dramaturga norādes.
Jaunais scenogrāfs Einārs Timma skatuves telpā iekārtojis reālistisku, monohromi pelēku ārsta psihiatra kabinetu, kurā vienīgie krāsu akcenti ir uz galda lampas kupola nevērīgi uzmesta zili sudrabota eglītes virtene, kas liecina par Ziemassvētku laiku, un violetos vākos apslēptā Maikla Alīna slimības vēsture, kuru kabinetā ienes Jura Kalniņa dakteris Grīnbergs. No piezīmēm lugā uzzinu, ka violetas krāsas vāki tiek piešķirti slimības vēsturēm, kas pieder pacientiem ar pašnāvības tieksmēm, bet pieņemu, ka lielākā daļa skatītāju tāpat kā es šo zīmi nenolasa. Pārsvarā melnbaltos toņos (izņemot Esmeraldas Ermales atveidotās medmāsas mis Pētersones gaiši brūno kostīmu, kas ātri vien tiek paslēpts zem baltā halāta) veidoti arī Kristīnes Pasternakas tērpi. Visvairāk uzmanības skatuves iekārtojumā pievērš stikla logi telpas dibenplānā. Tajos iekārtās žalūzijas tiek virinātas vaļā un ciet. Brīžiem tas notiek ar dziļāku jēgu – norobežojoties no pārējās pasaules vai paplašinot telpu ne tikai līdz slimnīcas gaitenim, bet arī atmiņu epizodēs uzpeldējušām pagātnes ainavām (video māksliniece Ineta Sipunova). Brīžiem žalūziju virināšana šķiet arī pašmērķīga.

“Ziloņa dziesmas” sižets piedāvā intrigu – psihiatriskajā klīnikā pazudis ārsts. Pēdējais, kas viņu redzējis, ir pacients, kuru ar nolūku uzzināt ko vairāk par psihiatra pazušanu iztaujā slimnīcas direktors dakteris Grīnbergs un māsa mis Pētersone. Lugas dialogi izvēršas par cīniņu, kurā nepārprotami uzvar izcilais manipulētājs pacients Maikls. Viņš pats izvēlas no spēles un meliem pāriet uz savu patieso dzīvesstāstu, taču izrādes finālā atklājas, ka arī šis īstenības mirklis izmantots, lai panāktu neparedzētu rezultātu.

Ne tikai Gintam Grāvelim Maikla Alīna lomā, bet arī abiem pārējiem izrādes aktieriem galvenais uzdevums ir nospēlēt savu varoni divos stāvokļos – ar masku un bez tās. Dakterim Grīnbergam tā ir statusa un arī zināmas vienaldzības maska, ko aktieris Juris Kalniņš atveido gana pārliecinoši. Viņa lomas interpretācijā brīži, kad aiz šīs stīvās formas parādās dzīvs cilvēks, ir īsi uzplaiksnījumi, un nav īstas pārliecības, ka smagā saruna ar Maiklu varētu atstāt paliekošu iespaidu uz viņa dzīvi. Mazliet vairāk emocionāla elastīguma izrādes finālā nebūtu nācis par ļaunu. Esmeraldai Ermalei pārslēgšanās no dzelzs profesionāles uz siltu, pacientu mīlošu cilvēku, kas sirsnīgi līdz rukšķēšanai smejas par Maikla jokiem un ir izmisumā par iespēju viņu zaudēt, izdodas ļoti organiski – aktrise ir pārliecinoša abos sava tēla stāvokļos.

Izrādes galvenā varoņa Maikla Alīna apģērbā var saskatīt emo subkultūras iezīmes. Šis, galvenokārt pusaudžiem raksturīgais stils, rada jautājumu – vai nepārprotami vairs ne padsmitnieks, ne arī divdesmitgadnieks Gints Grāvelis tēlo pusaudzi vai infantilu vīrieti brieduma gados (psihiatriskās klīnikas apstākļos tas nebūtu nekas dīvains). Jautājums aktualizējas no jauna, kad sižetā tiek iesaistītas piecpadsmitgadīgā Maikla kailfotogrāfijas, kas uzņemtas pirms nokļūšanas klīnikā, un tās tiek apcerētas bērnu pornogrāfijas kontekstā. Atvieglojums ir uzzināt, ka Maikls ārstniecības iestādē mitinās jau desmit gadu, tātad viņam ir divdesmit pieci (t. i., mums necenšas iegalvot, ka Mazās zāles tuvplānā redzamais vīrietis ir zēns). Gintam Grāvelim ir pilnīgi atšķirīga psihofizika nekā, piemēram, Dainim Grūbem, kurš organiski var spēlēt zēnus, pusaudžus, jaunus vīriešus, un šķiet, ka arī Maikla Alīna, divdesmitpiecgadnieka, lomā nebūtu kaitējis mazliet vairāk jauneklīguma. Tomēr Ginta Grāveļa aktierdarbam var sekot ar neatslābstošu interesi, turklāt aizraujošāka ir viņa spēja radīt iespaidu par Maikla domāšanas procesu, kurā tieši mūsu priekšā spontāni un dzīvi dzimst dažādas īpašā prāta idejas, nevis aktiera atraktīvās spēlītes ar priekšmetiem (piemēram, ar psihiatra kušetes galvas balstu attēlojot ereģētu dzimumlocekli). Spēcīgāks gan G. Grāvelis ir lielā mahinatora stadijā, dvēseles atklāsmes posmā atstājot salīdzinoši blāvāku iespaidu.

Ar aktierspēli kā galveno emocionālā vēstījuma nesēju konkurē vairāki skatuviskie efekti. Īpaši svarīgi brīži tiek marķēti ar muzikāliem motīviem (mūzikas konsultants Arturs Maskats), ziloņa rēcieniem un video projekcijām, kas vēstījumu melodramatizē. Jau pēc lugas autora ieceres izrādē iekļauta arī Lauretas ārija “O Mio Babbino Caro” no Pučīni operas “Džanni Skikki” – viena no skaistākajām ārijām opermūzikas vēsturē. Dievišķās mūzikas skaņas paņem savā varā, tomēr žēl, ka nedzīvs mūzikas ieraksta fragments aizēno cienījamus aktierdarbus. Ironiski, ka šī sirdi plosošā ārija operā tiek dziedāta visnotaļ komiskā kontekstā – meita, piecērtot kājiņu un draudot ar pašnāvību, manipulē ar savu tēvu, lai varētu precēties ar iecerēto iemīļoto. Līdzīgi arī “Ziloņa dziesmā” – Maikls savas mātes operdziedātājas balss ierakstu izmanto, lai manipulētu, taču vienlaikus tas nemazina apstākli, ka viņa sāpes un mīlestības alkas ir patiesas. Nikolā Bijona luga balstās nekaunīgas spēles un patiesu jūtu balansā. Andreja Žagara interpretācijā patiesās vietas pasvītrotas ar sentimentālu toni, kas nāk no ārpuses un nedaudz aizēno tēlu attiecību dabisko attīstību. Izrāde ir kārtējais atgādinājums, ka vajag mīlēt savus tuviniekus, īpaši jau bērnus, vajag mīlēt “katru savas dzīves mirkli ar visu miesu un dvēseli”. Jāpiekrīt dakterim Grīnbergam, kurš šo padomu saņem no Maikla, – padoms ir nedaudz klišejisks, bet arī cēlsirdīgs.

Atsauksmes par izrādi

Atsauksmes par šo izrādi