Atpakaļ uz afišu

Entonijs Šefers

Trilleris

Trilleris ar maskarādes elementiem 2 daļās

Pirmizrāde: 2011. gada 30. septembris

Divi vīrieši - padzīvojis snobisks detektīvstāstu rakstnieks un viņa jaunais, švītīgais, pašpārliecinātais sāncensis. Visnegaidītākie, ekstravagantākie sižeta pavērsieni, dramatisks konflikta un greizsirdības portretējums, cilvēcisko attiecību trilleris un lieliska parodija par pieņemtajiem cilvēku uztveres štampiem. Nezūdošā tieksme pēc sevis apliecināšanas caur otra cilvēka pazemošanu un attiecības, kas pārtop par nežēlīgu, noslēpumainu, bet arī intriģējošu spēli.

Skaidrs, ka spēli nevar spēlēt bezgalīgi, un vienam nāksies zaudēt. Skaidrs, ka no tās var izstāties tikai ar miršanas apliecību. Jautājums tikai - kurš no diviem spēlētājiem tas būs?

Meistarīgi savītā un asprātīgā luga, kuras oriģinālnosaukums ir „Okšķeris" (1970), divreiz tikusi ekranizēta, ļaujot spēles virtuozitāti pierādīt savas paaudzes talantīgākajiem aktieriem: Lorensam Olivjē un Maiklam Keinam 1972. gada versijā, bet Maiklam Keinam un Džūdam Lovam 2007. gada filmā.

 

IZRĀDĒ SMĒĶĒ!

 

Iestudējumu atbalsta Valsts Kultūrkapitāla fonds


Režisore - Laura Groza-Ķibere

Izrādes mākslinieks - Miķelis Fišers

Gaismu mākslinieks - Mārtiņš Kudiņš

Lomās

Juris Žagars (Endrū Vaiks)
Lauris Dzelzītis (Milo Tindls)
Imants Tērauds (Inspektors Doplers)

Viedokļi

16
nov
2011
X

Tēlu meistari

Baiba Kalna
//kroders.lv

Entonija Šefera 1970. gadā sarakstītā luga "Okšķeris", ko ar nosaukumu "Trilleris" Dailes teātra Kamerzālē iestudējusi jaunā režisore Laura Groza, pieskaitāma t.s. well made - labi taisītajām lugām. Ar atjautīgi savīto intrigu, asprātīgajiem dialogiem un saistošajiem raksturiem "Trilleris" ir pateicīgs materiāls iestudēšanai. Lugas darbības attīstība ir neparedzama, abu galveno varoņu spriedumi un uzvedība - ekscentriski un atraktīvi. Teksts nepiedāvā psiholoģiskus vai filozofiskus dziļurubumus, kas arī nav šā formāta uzdevums, tomēr caur spēles ekvilibristiku izspraucas arī zināma deva dzēlīgas laikmeta ironijas par mūsdienu paviršo, allaž steidzīgo, uztveres štampos slīgstošo realitāti, kas nes sev līdzi attiecību relativitāti, vērtību un akcentu brīžam neloģisku, brīžam paradoskālu pārbīdi. Autors šo pietiekami ietilpīgo problemātiku nerisina ar čehovisku dramatismu, bet piedāvā ekstravagantu trilleri - melno komēdiju, un iestudējuma radošā grupa ir centusies šīs kvalitātes saglabāt.

Veiksmīgs, bagāts, padzīvojis detektīvstāstu rakstnieks, kurš apsēsts ar dažādām fikcijām un mistifikācijām, uzaicina uz savu savrupmāju sievas mīļāko, lai it kā apspriestu iespējamās šķiršanās nosacījumus. "Tā ir jebkāda, tikai ne bērnu spēle," - viņš iepazīstoties saka savam gados jaunākajam sāncensim, un tas tiešām izrādās patiesība. Mākslinieks Miķelis Fišers izveidojis spēles arēnu - minimālistisku, melnbaltu scenogrāfiju, ar nedaudziem rekvizītiem iekārtojot stilizētu mūsdienīga manierīga dzīvokļa fragmentu, kaut šeit aplūkojamie priekšmeti tikpat labi iederētos arī kāda ofisa interjerā. Tie ir pietiekami bezpersoniski, taču arī šodienas izpratnē stilīgi un lieliski raksturo varoņu ārējās un iekšējās dzīves telpu. Ekscentrikas un manierīguma atslēgā izrādes ansamblis arī slēdzis Šefera lugu, uzvedot komiski parodisku stāstu par kaislību uz spēli.

Izrāde šūpojas uz hiperbolas un šarža robežas, tā lielā mērā tiek balstīta aktieru entuziasmā un detaļās, kas vienā vakarā var nostrādāt, bet nākamajā nē. Ir interesanti minēt, vai aiz tēlu ārējām ekstravagancēm slēpjas arī kas patiess, vai visa saceltā kņada ir tikai vētra tējas glāzē, kad varoņi pinas savās kaprīzajās iedomās. Līdz galam tas izrādes gaitā skaidrs nekļūst, tomēr aktieriem, kuri cenšas izveidot efektīgus tēlu ārējos raksturojumus, pārsvarā izdodas apdzīvot arī savu varoņu iekšējo telpu un radīt dinamisko, pēkšņiem pavērsieniem bagāto attiecību psiholoģisko oderi.

Kopumā izrādes ansamblis veiksmīgi pārraida autora stila paradoksalitāti un ekscentriskumu. Iestudējumam piemīt pulsējošs ritms, kas spēles laukumā ienes sastrēdzinātu spriedzes un intriģējošu priekšnojautu gaisotni, kā arī liek nojaust, ka detektīvintrigai līdzīgais stāsts ir tikai aisberga redzamā puse. Izrāde atbilstoši virsrakstā un žanra apzīmējumā piesauktā trillera likumībām būvēta tā, ka ikviena atbilde raisa jaunus jautājumus un kārtējai masku krišanai seko nākamā. Šeit ironija, absurda elementi un humors sasaistās ar savu devu dramatisma, turklāt transformācija notiek viegli un rotaļīgi, vienīgi tuvojoties nobeigumam, atsevišķas intonācijas sāk atkārtoties.

Luga piedāvā divas lomas, kurās aktieri var izspēlēties pēc sirds patikas. Juris Žagars un Lauris Dzelzītis šo iespēju izmanto ar atzīstamu artistiskumu un aizrautību, demonstrējot labu stila un humora izjūtu. Žanrs prasa precīzu psiholoģisma apvienojumu ar dinamisku un kontrastainu izpausmes formu, kurai pievienots nedaudz groteskas. Turklāt aktieriem jāspēj ne tikai nospēlēt savus varoņus, bet vienlaicīgi paraudzīties uz tiem no malas, ar zināmu ironisku piesitienu. Abi tēlotāji strādā ar atzīstamu izdomu un konkrētību, organiski un šķietami viegli ieraujot skatītāju izrādes asociatīvajā laukā. Viņi izspēlē elegantu attiecību dueli, un skatītāji ātri vien kārtējo reizi tiek pārliecināti, ka gandrīz viss notiekošais ir relatīvs un pavisam ne tāds, kā izskatās. Izrādās, ka spēlēt dzīvi ir krietni vien interesantāk, nekā dzīvot. Kaut arī nebūt ne vienkāršāk. Tomēr ikvienam no abiem varoņiem izrādes gaitā tiek dots arī pa kādam patiesīguma mirklim. Ja aktieri pārspīlētu ar krāsām, komiskais trilleris varētu ieslīgt brīžiem triviālu jociņu atrādīšanā, bet tā par laimi (vismaz pagaidām) nenotiek.

Pirmajā cēlienā abu duetā līderis ir Juris Žagars analītiskā prāta īpašnieka Endrū Vaika lomā. Viņš ir daudzveidīgs, ar precīzi izstrādātu darbības motivāciju, šarmants un artistisks arī aprobētu izteiksmes līdzekļu izmantojumā. Snobiskais detektīvstāstu rakstnieks ne tikai beletristikā, bet arī dzīvē rada enerģiskus, spilgtus tēlus un pats, paradoksālā kārtā apvienojot cinisku aprēķinu ar gluži vai bērnišķīgu prieku, sajūsminās, vērojot pašsacerētos fantomus. Tomēr šim pietiekami racionālajam un viltīgajam cilvēkam neienāk prātā doma, ka viņu var pievilt paša radītie tēli un tik lieliskās paša spēlētās lomas. Laura Dzelzīša Milo Tindls izrādās negaidīti ciets rieksts, vērā ņemams, nopietns pretspēlētājs, kurš sākotnēji gan vēl tikai cenšas citu un savā priekšā radīt veiksmīga, enerģiska, par sevi pārliecināta vīrieša tēlu, jo tieši tāds sabiedrībā ir pieprasīts. Taču viņš ir spējīgs skolnieks un ātri apgūst spēles noteikumus, lai jau otrajā cēlienā revanšētos, spēles meistarībā pat apsteidzot savu "skolotāju". Izrādes nobeigums ir visai ironisks un nepiedāvā happy end - reiz iedarbināts, dzīves fantasmagoriskais karuselis turpina griezties, gan pēc citiem, ne abu spēlmaņu sacerētajiem noteikumiem.

11
nov
2011
X

Spēlēt spēli Spēle

Līvija Dūmiņa
//Neatkarīgā Rīta Avīze Latvijai

Pēc Entonija Šefera lugas Okšķeris tapušais Trilleris Dailes teātra Kamerzālē vispirms atgādina Šekspīra slaveno frāzi par dzīvi kā teātri un cilvēkiem – aktieriem tajā. Lugas piedāvātās lomu spēles šai formulai atbilst perfekti, un aktieriem šādi uzdevumi parasti patīk – var izspēlēties. Var redzēt, ka Jurim Žagaram (Endrū Vaiks) un Laurim Dzelzītim (Milo Tindls) patīk.

Juris Žagars slīpētā detektīvromānu rakstnieka, manierīgā aristokrāta lomā šķiet iejuties līdz kaula smadzenēm. Spēlēdams paša sapiņķerēto spēlīti «pele kaķa lamatās», viņš acīmredzami gūst baudu no pazemošanas un atriebības procesa, kas ļauj justies kā Radītājam un nelabajam reizē.

Pirms pievērsties Laurim Dzelzītim, jāapstājas pie izrādes mākslinieka Miķeļa Fišera. Nezinu, kāpēc – mākslas vai krīzes vārdā tāds nabadzīgums radīts. Galvenā scenogrāfijas objekta abstraktums neiet kopā ar citviet uzsvērto detaļu precizitāti (ikri un garneles Vaika vakariņās, piemēram), lai arī caurumotais baltais kubs–putnubūris formāli atgādina par seifu slēpjošajām lamatām un baltajā finiera kastē spēju saskatīt parafrāzi par modernu interjeru. Ja pat Milo Tindla kostīms vēl pirms Vaika inspirētās pārģērbšanās par vjetnamieti viņu pazemo – žakete par knapu, pats tāds nošņurcis, tad kaķa spēles motīvu pakete kļūst drusku plānāka. Katrā ziņā no solītā «jaunā, švītīgā, pašpārliecinātā sāncenša» (kāds ir Maikls Keins un Džūda Lovs attiecīgi 1972. un 2007. gada filmās) uz Dzelzīša Tindlu attiecas vien jaunība, kas komplektā ar Vaika sievas zagļa statusu un detektīvromānu rakstnieka indevi spēlēt spēlītes, padara viņu par siera gabaliņu zobos paķērušo pelīti slazdā. Abu attiecību spēle ideāli atbilst cirka klasikai – klaunu pārim, Vaikam un Tindlam rafinētajās muļķošanas un izsmiešanas operācijās pārmaiņus valkājot abas – gudrā Baltā un vientiesīgā Rudā klauna maskas. Rezumējot – Lauras Grozas režisētais spēles process ir aizraujošs, Žagara meistarības dēļ brīžiem pat fascinējošs. To ir vērts redzēt, ja tīk laba izklaide, kas prasa drusku vairāk par ērtu atzvilšanu krēslā ar vēlmi izsmieties.

11
okt
2011
X

Бродвейский хит на сцене театра

Наталия Морозова
//Telegraf

В театре «Дайлес» прошла первая премьера сезона в Камерном зале — спектакль «Триллер» по знаменитой пьесе Энтони Шеффера «Сыщик. Игра навылет» поставила молодой режиссер Лаура Гроза.
От Уэст-Энда до Голливуда

Театр продолжает зазывать публику названиями из бродвейского репертуара. Впервые довольно средненькая пьеса Энтони Шеффера была перенесена на сцену в 1970-м в лондонском Уэст-Энде. Постановка имела огромный успех и выдержала более 2400 спектаклей. Стала пьеса хитом и на Бродвее и даже завоевала театральную премию «Тони».

Дважды была экранизирована под названием «Сыщик» (Sleuth). В 1972-м в фильме Джозефа Л. Манкевича в образе писателя Эндрю Уайка предстал сам Лоуренс Оливье, Майло Тиндла сыграл Майкл Кейн. В 2007-м режиссер Кеннет Брэна пригласил Майкла Кейна уже на роль писателя, а роль его соперника доверил Джуду Лоу.

Разгадки с вопросами

Шеффер задумывал свою пьесу как антидетектив. Ее герои — популярный писатель-детективщик и английский аристократ до мозга костей Эндрю Уайк (в рижском спектакле Юрис Жагарс виртуозно воплощает наши привычные представления об аристократических манерах) и простовато-хитренький «жалкий итальяшка» Майло Тиндл (Лаурис Дзелзитис). Они затевают жестокие криминальные игры, причем в финале каждой подразумевается труп, который, однако, вскакивает, и игра начинается заново.

Коронный прием драматурга состоит в том, что действие разворачивается как загадка и как мистерия, а каждая разгадка вызывает новые вопросы. По сюжету, в дом к Уайку, от которого ушла жена, приходит ее молодой любовник Тиндл и сообщает о скорой свадьбе. Возможно, брошенный муж жаждет вернуть супругу, а может быть, просто хочет проверить на реальном человеке очередной свой писательский замысел. А заодно потешить свое мужское самолюбие, заставив Тиндла испытать унижение и животный страх и тем самым доказав свое моральное превосходство над ним. Он убеждает соперника, что рад отдать ему жену, — если ей и дальше будет обеспечена та жизнь, к которой она привыкла. И предлагает гостю инсценировать ограбление хозяина, обещая свое полное содействие.

Жестокие игры

«Ограбление» начинается. В разгар этого мрачноватого и одновременно уморительно смешного домашнего представления детективщик убивает Тиндла. Правда, потом оказывается, что перепуганный до смерти гость все же остался жив и решил отыграться, устроив сочинителю не менее жестокий розыгрыш. Теперь уже начинается пинг-понг, играют оба. Сначала писатель наслаждается этой игрой и, увидев в госте родственную душу, даже просит оскорбленного соседа остаться здесь жить (эпизод можно трактовать и как намек на нетрадиционную ориентацию, и просто как крик одинокого человека). Но гость все больше вдохновляется и придумывает новые повороты и правила, а загнанный в угол хозяин, поверивший в эти правила, злобно мечется в поисках выхода, не в силах смириться с реваншем соперника.

Актеры изысканно лицедействуют в изысканных же минималистических мобильных декорациях (художник — Микелис Фишерс). Лаура Гроза предлагает им широкий спектр выразительности — от психологического театра до фарса и чуть ли не клоунады. Получилось достаточно смешно для пародии на детектив и достаточно страшно для настоящего детектива, поскольку финал режиссер придумала совершенно неожиданный и совсем не смешной. Но не будем лишать будущих зрителей удовольствия, раскрывая интригу до конца.

Atsauksmes par izrādi

Atsauksmes par šo izrādi