Atpakaļ uz afišu

Mihails Sebastians

Noslēpumainā zvaigzne

Romantiska komēdija 2 cēlienos

Tulkojis Gunārs Treimanis

Pirmizrāde: 2011. gada 5. maijs

Kādā provinces pilsētiņā, kurā nekad nepietur ātrvilcieni, ierodas Nezināmā. Viņa ir veidota no mazliet smaržas, mazliet slinkuma un zināmas devas fantāzijas. Tāpat kā zvaigznes. Taču zvaigznēm, tāpat kā cilvēkiem, ir pašām savs ceļš - romantisks un skaists liktenis, kas liek tām meklēt vienai otru un nekad neatrast.

Cilvēki, kuri neredz zvaigznes, tikai izliekas, ka viņi dzīvo. Vai tad jūs nekad neraugāties debesīs? Vai jūs nekad nelūkojaties uz zvaigznēm? Vai jūs tās neredzat?

Un tas, ka jūs zvaigzni neredzat, nenozīmē, ka tās nav. Pat tad, ja to nekad nevarēs ieraudzīt.

 

Režisors - Mihails Gruzdovs

Scenogrāfe - Ieva Kauliņa

Mūzikas autors - Juris Vaivods

Kustību konsultante - Inga Raudinga

Kostīmu māksliniece - Ieva Kauliņa

Režisora asistente - Paula Prozoroviča

Gaismu māsklinieks - Harijs Zālītis

Lomās

Inita Sondore (Nezināmā)
Gints Grāvelis (Skolotājs)
Ģirts Ķesteris (Grīgs)
Mirdza Martinsone un Akvelīna Līvmane (Madmuazele Šušū)
Juris Žagars (Stacijas priekšnieks)
Juris Bartkevičs (Pasku)
Aldis Siliņš (Ikims)
Sarmīte Rubule (Skolniece)
Olga Dreģe (Zemniece)

Viedokļi

8
mai
2011
X

Stacija diviem

Baiba Kalna
//kroders.lv

Režisors Mihails Gruzdovs un izrādes “Noslēpumainā zvaigzne” radošā grupa necenšas risināt intelektuālus vai estētiskus rēbusus, izrāde kopumā paliek nedaudz smeldzīgas komēdijas “rāmī”.

Mazā provinces pilsētiņā, kurā iemītnieki cits citu pazīst sejā un nekad nepietur ātrvilcieni, nejauši nokļūst noslēpumaina svešiniece. Kas viņa ir, no kurienes? Viņai līdzi nav dokumentu, un runāt viņa nevēlas. Līdztekus tam pilsētiņā notiek vēl viens ievērības cienīgs notikums. Trūcīgs astronomijas skolotājs iegādājas fantastiski dārgu antikvāru grāmatu…

Šādu izejas situāciju piedāvā rumāņu dramaturga Mihaila Sebastiana luga “Noslēpumainā zvaigzne” (1943), ko Dailes teātrī iestudējis Mihails Gruzdovs. Provinciālās, nomaļās pilsētiņas vienmuļo bezprieka gaisotni, kur debesis ir tik tuvu, ka aiz tām “var aizbāzt karotes”, veiksmīgi rada Ievas Kauliņas tumšās, netīri pelēkās krāsās veidotā scenogrāfija. Mazais perona pleķītis necilās stacijas ēkas priekšā ar solu, sliedēm un blāvu laternu, kur sākumā risinās darbība, vēlāk gandrīz nemanāmi transformējas skolotāja Miroiju pieticīgajā vecpuiša dzīvoklītī, kurš šķiet tikpat nemājīgs kā iepriekšējā ainā skatītā stacija.

Šajā “sūnu ciemā” valda pilnīgs bezlaiks, lielais stacijas pulkstenis ir apstājies, tā rādītājus uz priekšu pašrocīgi bīda stacijas priekšnieks, stundas mērot pēc garām braucošiem vilcieniem, un neviens no pilsētiņā dzīvojošajiem nekur tā arī neaizbrauc, pat ja grasās to darīt. Vienīgais notikums, kas visus kaut uz brīdi izrauj no letarģiskai rutīnai līdzīgā stāvokļa, ir pasažieru ātrvilciens, kas šai nomales stacijai nepieturot aiztraucas garām kā vējš. Tas nāk no kādas citas, skaistas, pilnskanīgas, krāšņas lielpilsētas dzīves, kura aicina un vilina kā glancēta žurnāla vāks. Aiz šā vilciena logiem vīd pilnīgi citādi ļaudis, tie citādi runā, jūt, elpo – viņiem vispār viss ir citādi. Zīmīgi, ka visi pilsētiņas iemītnieki nēsā brilles. To nav vienīgi atnācējiem no šīs ilgotās citādās pasaules – Nezināmajai un Grigam.

Mihails Gruzdovs un ansamblis, veidojot izrādi un sekojot autora izliktajām norādēm, svārstās starp lirisku komēdiju un melodrāmu. Ar zināmu devu ekscentrikas tvertas ainas un mirkļi, kas tieši tāpēc, ka tik atpazīstami, rod atbalsi un iegūst vispārinājumu. Iestudējums izskan kā liriski komisks intermeco, kur lirisko stīgu iezīmē Nezināmās un skolotāja komētai līdzīgā mirklīgi spožā satikšanās, bet komisko – pilsētiņas dīvaino iemītnieku tipi. Tomēr šāda lugas viena slāņa akcentēšana, maz uzmanības pievēršot citām līnijām (uz ko iestudējuma veidotājiem, protams, pilnīgas tiesības), tomēr atņem darbam daļu iespējamās paradoksalitātes un neprognozējamību, ko tam varētu piešķirt visu motīvu mijiedarbība. Tā, piemēram, filozofiskas līdzības vaibsti lugā jaušami nomaļās pilsētiņas kā noslēgtas totalitāras pasaulītes tēlojumā, kuras iedzīvotāju kopība izpaužas ne vien kopīgos ikdienišķos rituālos, bet galvenokārt to kolektīvajā zemapziņā. Šis būtībā ir stāsts par paralēlām pasaulēm, kuras negaidīti saskaras un tā rezultātā kaut kas tiek apvērsts cilvēku likteņos. Reiz lielpilsētas vilciens tomēr apstājas un nomaļajā stacijā atstāj apburošu sievieti, kuras parādīšanās kaut uz laiku izmaina pierasto lietu kārtību. Arī pati sieviete sāk pamazām “atkust”. Tālāk notiek tas, kas, autoraprāt, ir neizbēgams – sieviete aizbrauc. Ne tāpēc, ka to grib. Vienkārši tā iekārtota dzīve. Tāda visai skarba līdzība, kur saistošā komēdijas valodā runāts par dzīvei imaneti piemītošu nežēlīgu lietu kārtību, ar ko tādā vai citādā veidā nākas saskarties ikvienam. Un, ja neizdodas atrast sevī kādu brīvību šķautni, citu eksistences līmeni, iznākums var būt visai skumjš. Tomēr režisors un izrādes radošā grupa šoreiz necenšas risināt intelektuālus vai estētiskus rēbusus, izrāde kopumā paliek nedaudz smeldzīgas komēdijas “rāmī”, tādējādi gan sašaurinot tās iespējamo nozīmju lauku.

Darba nosaukumā minētā noslēpuma izrādē ir visai maz. Notikumu prognozējamību ietekmē arī Nezināmās – Initas Dzelmes tēlotās Monas tēla traktējums, kas var būt ļoti dažāds. Šajā izrādē Mona nav fascinējoša, neparasta, noslēpumaina dīva, kura vēlas, kaut arī nespēj apmainīt savu labklājīgo dzīvi pret mīlu zem zvaigžņotām debesīm, bet drīzāk nedaudz apjukusi, garlaikota, kaprīza meitene, kas pārpratuma dēļ nonākusi sev neierastā vidē, kur reizēm visai amatieriski cenšas spēlēt glamūrīgu salonu “lauveni”. Šī Mona diez vai sapratīs, kāpēc trūcīgais astronomijas skolotājs pērk dārgu grāmatu un kāpēc viņš atklāj zvaigzni, kuru neviens nekad neieraudzīs. Iepriekš paredzami, ka, tiklīdz no lielpilsētas atbraukušais Monas bagātais mīlnieks ciniski apraksta perspektīvu, kāda Monu sagaida, paliekot šajā nomalē, meitene gandrīz bez kavēšanās atstāj skolotāju, ar kuru pirms brīža grasījusies precēties, un dodas Grigam līdzi uz lielpilsētu.

Tādējādi izrādes kontekstā lielāku interesi raisa nevis Mona, bet Ginta Grāveļa skolotājs Miroiju, un tas, kā viņš dzīvos pēc tam, kad pati spilgtākā dzīves lappuse izrādās pāršķirta. Aiz Ginta Grāveļa Miroiju necilās ārienes slēpjas aizkustinoši poētisks savas profesijas ­ aicinājuma entuziasts, talantīgs zinātnieks, kurš izplatījumā atklājis nevienam nezināmu zvaigzni, par ko pilsētiņas iedzīvotāji pat nenojauš. Zvaigznes viņam nav tikai zinātniskas intereses objekts. Tās ir viņa dzīves jēga, un spēks, kas pēc Monas aizbraukšanas atgriež viņu dzīvē un liek turpināt iesākto. Monas rīcība neizsauc viņā ne pārmetumus, ne agresiju. Viņš zina, ka “neviena zvaigzne nekad nemaina savu ceļu”.

Iestudējuma komisko pildījumu rada pilsētiņas dīvaino iemītnieku tēli. Izrādes veidotāji ir iecietīgi pret savu varoņu cilvēciskajām vājībām, viņu portretējumā vairoties no kodīgas ironijas (kura gan te varētu būt arī vietā), un cenšoties aiz komiskajām, reizumis marionetiskajām ārējām izpausmēm saskatīt dzīvus cilvēkus ar savu drāmu. Tāds aktierdarba šedevrs ir, piemēram, vēl viens pilsētiņas neatzītais ģēnijs -­ Miroiju draugs mūzikas skolotājs Udrja Valda Liepiņa lieliskajā, asprātīgajā tēlojumā. Udrja ir sacerējis simfoniju, kura ne reizi vēl nav atskaņota, jo tās autoram nav naudas skaņdarba atskaņošanai absolūti nepieciešamā angļu radziņa iegādei. Vai arī Mirdzas Martinsones madmuazele Šušū, kādreizējā pilsētiņas pirmā skaistule, tagad ģimnāzijas skolotāja ­- vecmeita, ar maniakālu interesi par savu kolēģu privātajām lietām un rūgtumu par pašas neizdevušos dzīvi, kas tā arī bez prieka būs jāpavada šajā nomalē, kur “tikai līst, līst un līst”. Pat Ģirta Ķestera elegantajā, ciniskajā lielpilsētas “lauvā” Grigā, kuram nav laika būt laimīgam, manāms rezignēts apnikums, kad, šķiet, tikai inerce liek turpināt sen par rutīnu kļuvušos dzīves “rituālus”. Pa kādai uzmanību piesaistošai niansei izdevies atrast arī citiem aktieriem. Šajā meža dīvainīšu galerijā ir gan Jura Žagara stacijas un visas vietējās sabiedrības neoficiālais priekšnieks, Jura Bartkeviča ironiskais Pasku un Olgas Dreģes Zemniece, gan Sarmītes Rubules vietējā nimfete ­ģimnāziste un Alda Siliņa Ikims.

Nobeigumā visi, kuriem tagad vēl pievienojušies Mona un Grigs, atkal ilgpilni veras tālē, ar skatienu pavadot kārtējo garām lidojošo ātrvilcienu. Šeit saskatāma arī režisora ironiska atsauce uz šodienas Latvijas mikroklimatu un ilgām pēc kādas aizjūras vai vietējās “zvaigznes”, kas ienesīs gaismu šajā malā, kurai pasaules ātrvilcieni joprojām trauc garām. Vienīgi skolotājs Miroiju uzkāpj savas mājas bēniņos, no kurienes vislabāk redzams Lielais lācis, un, paņēmis neprātīgi dārgo astronomijas grāmatu, turpinās iesākto darbu, pirms tam aiznaglojot durvis, kas ved atpakaļ lejā.

5
mai
2011
X

Настоящие звезды не сходят с орбит

Наталия Морозова
Телеграф

Часы остановились

По сюжету в маленьком городке, где жизнь течет размеренно и монотонно и никогда не останавливаются скорые поезда, вдруг появляется Неизвестная. Молодая прекрасная незнакомка, сбежавшая от богатого любовника, из того благополучного и яркого мира, о котором так мечтают все герои спектакля. Этого достаточно, чтобы взбудоражить сонное течение убогой провинциальной жизни, разбудить дремавшие надежды, чувства и страсти...

Чтобы давно превратившаяся в мымру училка мадемуазель Ку-Ку (Мирдза Мартинсоне) вспомнила, что когда-то была первой красавицей города. А ее великовозрастная ученица (Сармите Рубуле) поняла, что такое настоящая дама. Чтобы сбылись надежды учителя музыки Удри (Алдис Силиньш) на исполнение его первой и единственной симфонии. А учителя астрономии Марина Мирою сразила первая любовь...

Трагикомический спектакль закольцован сценами на перроне. Смешные и трогательные персонажи сначала полны напряженного ожидания прибытия поезда, а потом — восторга от того, что хоть мельком смогли взглянуть на волшебную жизнь за его окнами. Выразительная сценография Иевы Каулини лаконична: только упирающийся в вокзальную стену перрон со скамейкой, фонарем, условными рельсами.

И с остановившимися навеки часами, стрелки которых начальник вокзала (Юрис Жагарс) передвигает особым приспособлением. Основное действие разыгрывается в скромной квартирке Мирою. И сценография, и костюмы (над ними трудилась тоже Иева Каулиня), и музыкальное оформление отсылают и к середине минувшего века, и к провинциальному быту дня сегодняшнего.

Неуместные сравнения

Неизвестную по имени Мона играет Инита Дзелме, совсем молодая актриса. Сравнение — дело неблагодарное, но поскольку в связи с уходом из жизни Михаила Козакова его телешедевр «Безымянная звезда» повторяли совсем недавно, отделаться от сравнений просто невозможно.

Драматург дает достаточную свободу действия режиссерам и актерам, и от целей, задач, от личности постановщика и исполнителей в этом спектакле зависит очень многое. Естественно, наполнение «Безымянной звезды» более чем тридцатилетней давности определяли личности Михаила Козакова как режиссера и исполнителя роли Грига, а также Анастасии Вертинской — Моны, Игоря Костолевского — учителя астрономии Марина Мирою, Светланы Крючковой — мадемуазель Ку-Ку (в латышском переводе звучит как Шу-Шу)...

И вот что, пожалуй, главное (речь не о масштабе актерского таланта). Вертинская создала образ скучающей и даже тоскующей аристократки. Немного взбалмошной, избалованной, привыкшей к комфорту и роскоши, — но настолько естественной, живой, размышляющей молодой женщины, что не знакомый с сюжетом зритель (да и знакомый — тоже) до последнего момента допускает мысль о возможности ее отказа от прежней жизни светской львицы. Или надеется: пусть рассудок подсказывает, что реальность сурова и хеппи-энда не будет, но очень уж хочется, чтобы влюбленные остались вместе и были счастливы.

Такая женщина может вызвать восторг, поклонение, любовь не только потому, что вдруг «упала» на провинциалов, сорвавшись с орбиты другого, далекого, прекрасного и недостижимого мира. Она необычна и уникальна сама по себе — хотя, возможно, при иных обстоятельствах это и осталось бы незамеченным.

Интриги нет

В рижском спектакле Мона сразу воспринимается как пустая кокетка, капризы которой смешны и глупы, ее стенаниям не веришь. Она надувает губки, морщит лобик, манерно отставляет мизинчик и семенит, вихляя бедрышками. Возможно, она уже была выдернута в свое время своим нынешним богатым «партнером» из какой-нибудь захолустной дыры и ни за что на свете в такую же дыру не вернется. Ну не бросится такая под поезд! А увлекшись на минуту молодым романтичным провинциалом и его рассказами о звездах, ни за что в этом «шалаше» не останется, как бы ни был мил ей этот трогательный учитель астрономии. Да и очаровать подобное существо может ненадолго — даже самых дремучих провинциалов. Словом, психологической интриги здесь нет.

На самом деле влюбленный учитель Мирою (Гинт Гравелис) тут единственная «звезда». Гений астрономии, открыватель новых светил в небе, который отвлекся было от своей высшей жизненной — профессиональной — цели, поддался на земную обманку. Именно вокруг этого необычного героя крутится все действие, к нему притягиваются все остальные персонажи. Груздов предлагает интересное решение финала. Мирою со своей баснословно дорогой антикварной астрономической книгой поднимается после побега Моны на свой чердак, запирает дверь. Внизу, мимо станции вновь с шумом и лязгом проносится скорый, персонажи вновь провожают его вожделенными взглядами... И тогда Мирою начинает заколачивать свои двери досками, чтобы никогда уже больше не поддаться внезапному соблазну.

Такой вот «одержимый математик Перельман» — только астроном, но тоже, возможно, будущий нобелевский лауреат. В общем, звезды действительно никогда не сходят со своих орбит...

Atsauksmes par izrādi

Atsauksmes par šo izrādi