Atpakaļ uz afišu

Nils Labuts

Šeipings

Trakulīga izrāde 2 daļās

Pirmizrāde: 2013. gada 20. septembris

Tulkojis Dž.Dž.Džilindžers

 

Ādams satiek Ievu, un viņa dzīve mainās pavisam negaidītā veidā. Neveiklais neveiksminieks un pašpārliecinātā, pievilcīgā mākslas studente ir savādi nesaderīgs pāris. Mazā universitātes pilsētiņā neatšķetināmā kamolā emocionāli un romantiski savijas kopā četru jaunu cilvēku dzīves.

Cik daudz cilvēks ir gatavs darīt mīlestības dēļ? Kurā brīdī radīšana kļūst par manipulāciju? Jo sevišķi tāpēc, ka cilvēka miesa ir ideāls materiāls - dabisks, skaists un pakļāvīgs.

Amerikāņu dramaturgs, teātra un kino režisors Nils Labuts (dz.1963) ir radījis savu mūsdienu versiju par to, kā Ieva pavedina Ādamu. Taču dažas lietas gadu tūkstošos nav mainījušās, un Paradīzes dārzā ir paslēpusies čūska...

Oskars Vailds reiz apgalvoja, ka dzīve atdarina mākslu. Nils Labuts koriģē šo principu - viņa stāstā māksla atdarina mīlestību.

 

LĪDZ 14 GADIEM SKATĪTIES NAV IETEICAMS!

IZRĀDĒ SMĒĶĒ!

Izrādē tiek izmantots stroboskops!

 

http://la.lv/index.php?option=com_content&view=article&id=391046:uz-mkslas-robeas--qeipingsq-dailes-tetr&catid=173&Itemid=210

 

Gintam Andžānam - Spēlmaņu nakts 2013/2014 balva Gada aktieris otrā plāna lomā.

Ingai Krasovskai - nominācija Spēlmaņu nakts 2013/2014 balvai Gada kustību māksliniece.

Režisors - Dž.Dž.Džilindžers

Scenogrāfs - Kristians Brekte

Kostīmu māksliniece - Ilze Vītoliņa

Horeogrāfe - Inga Krasovska

Gaismu mākslinieks - Igors Kapustins

Lomās

Elīna Dzelme un Ilze Ķuzule-Skrastiņa (Eva / "Performanču" dalībniece)
Artūrs Dīcis (Ādams)
Dārta Daneviča un Ieva Segliņa (Dženija / "Performanču" dalībniece)
Gints Andžāns (Filips)

Viedokļi

8
okt
2013
X

"Šeipings" Dailes teātrī – kompromiss starp 
mākslas robežjautājumu uzdošanu un izrādi – šovu

Mārīte Gulbe //Latvijas Avīze (Kultūrzīmes)

Amerikāņu dramaturga un režisora Nila Labuta luga "The Shape of Things" (2001) ar nosaukumu "Lietu kārtība" jau ir bijusi uzvesta Rīgas Krievu teātra trupā I. Mičules režijā 2010. gadā. Toreiz iestudējums – epatāža par mākslas robežām un tās ētiskajiem aspektiem – bija veidots samērā reālistiskiem paņēmieniem.

Dž. Dž. Džilindžera iestudējums "Šeipings" atšķiras ar šova, parodijas formu, piesātināts ar ironiskām atsaucēm par konceptuālo mākslu, konkrētu mākslinieku un viņu darbu tiešiem (krievu mākslinieka Mihaila Šemjakina videolekcija) un parodētiem citātiem (serbu mākslinieces Marinas Abramovičas "Mākslinieka manifests"), atsaucēm uz mākslinieku politiskām akcijām (feministiskās pankroka grupas "Pussy Riot" izpausmes) un sabiedriskām aktivitātēm (K. Neiburgas slavenais operas krekliņš ar demisijas uzaicinājumu pārtapis uzrakstā "Džilindžer, atkāpies!"), citēta arī režisora paša kādreiz iestudētā izrāde "Kaligula" utt. Scenogrāfiju veidot režisors pieaicinājis Kristianu Brekti, kurš ar savu darbu un izstāžu tēmām vai elementiem vairākkārt izraisījis diskusijas un protestus par mākslas un ētikas attiecībām.

Iestudējuma tēma ir daudzkārt interesantāka nekā Dailes lielo skatuvi apdzīvojošās situāciju komēdijas, bet vairāki režisora paņēmieni atkal izvilkti no pazīstamā šovu taisīšanas arsenāla. Muzikālie numuri intermēdijas nav tieši saistīti ar sižetu, mūzikas citātu izvēle eklektiska, ar patosu vai afektēti izspēlēta, izmantota popkultūras klipu estētika (I. Vītoliņas kostīmi, parūkas), it kā baidoties, ka Dailes teātra publika no iestudējuma citādi varētu novērsties. Tādējādi "Šeipings" ir kompromiss starp mākslas robežjautājumu uzdošanu un izrādi šovu, izrādi pārdošanai.

N. Labuta luga uzdod izaicinošu jautājumu – cik tālu var iet, eksperimentējot mākslas vārdā? Mākslas studente Eva sāk projektu "Objekts Ādams", kurā provocē un fiksē pārmaiņas "objekta" dzīvē – kā mainās viņa ķermenis, apģērbs, sociālā un emocionālā dzīve, pašapziņa.

Attiecības filmē, vēlāk izliek apskatei kā mākslas koncepta sastāvdaļu. Džilindžers ielicis izrādē atsauces uz tik daudziem slaveniem eksperimentētājiem, ka tā ir gluži kā daidžests, trūkst tikai O. Kuļika, kurš drīz būs Rīgā sastopams personīgi.

Citētie eksperimentētāji darbojušies divos veidos – kā mākslas objektu izmantojot sevi vai arī vēršot savas aktivitātes pret citiem. Marina Abramoviča veidojusi performances ar bīstamiem objektiem un medikamentiem, lai eksperimentētu un pārbaudītu robežas savai fiziskajai un psihiskajai izturībai. Vesela rinda mākslinieku nodevušies eksperimentiem ar savu ķermeni, pakļaujot to deformējošam režīmam iracionālu mērķu vārdā, vēršot un īstenojot agresiju pret sevi, pārbaudot ķermeņa refleksus.

Mākslas studentes Evas rokās ir "Rīgas laika" 2013. gada augusta numurs ar franču mākslinieku Kristianu Boltanski uz vāka. Ar Boltanski līgumu noslēdzis Tasmānijas spēlmanis un "Vecās un jaunās mākslas muzeja" izveidotājs Deivids Volšs – mākslinieks astoņus gadus tiks filmēts 24 stundas diennaktī, pēc astoņiem gadiem māksliniekam vajadzētu nomirt, lai Volšs iegūtu unikālos viņa nāves kadrus. Līdzīgi Volšam darbojas arī Eva, par savu objektu izraugoties otru cilvēku.

Trešais aspekts, kam iestudējums pieskaras – mākslinieka attiecības ar publiku un mākslas koķetērija ar naudu, kur mākslas koncepti tiek "cepti" pārdošanai par uzskrūvētām un neadekvātām naudas summām. To temperamentīgi demonstrē M. Šemjakins lekcijā par krēslu, bet K. Brekte virs skatuves neona burtiem uzrakstījis "Love for sale".

Manuprāt, lugas materiāls režisoram dod izdevību paironizēt arī pašam par sevi, jo režisora darbs savā ziņā ir tas pats, ar ko nodarbojas daiļā mākslas kritiķe un doktorante Eva – manipulācijas ar cilvēku/aktieri, tā labprātīga pakļaušana savam mērķim, Dieva lomas spēlēšana. Vai radītājs ir vai nav atbildīgs par emocionālo un psihisko stāvokli, kādā mākslas darba radīšanas procesā nonāk tā dalībnieks?

Aktieru komanda ir jauneklīga, glīta un enerģiska. Slaidas, nosauļotas aktrises augstpapēžu dizaina kurpēs un luminiscējošas krāsas kostīmos. Visi darbojas saskanīgi un ansambliski. Sieviešu tēli (Eva, Dženija) saskaldīti divās personās, kuras savā starpā dažkārt sastrīdas, dažkārt ir vienisprātis un sazinās savā īpašajā, mākslās neiesvaidītiem nesaprotamā valodā. I. Ķuzules pašpārliecinātā Eva ir ciniski mērķtiecīga un neiedragājama. D. Danēviča un I. Segliņa burvīgas bailīgi koķetās Dženijas duetā. 
G. Andžāns atraisījies un pašironiski virpuļo pa skatuvi kā aerobikas treneris un "latgaļu kovbojs", viņa Filips ir pāvisks, patmīlīgs mačo. A. Dīcis Ādamu spēlē ar klīrīgu kautrīgumu.

Pirmā izrādes daļa ir uzjautrinoša, otrā uzlej ūdens šalti un nosveras uz refleksiju pusi. Taču forma un paņēmieni kopumā iztop ārišķīgu šovu kārotājiem.

7
okt
2013
X

Все, что вы хотели знать об актуальном искусстве

Maša Nasardinova //Biznes i Baltija

Fashion TV и Воображаемый музей Михаила Шемякина, «Стрекоза и муравей» Крылова и «Рикки-Тикки-Тави» Киплинга, «Я ухожу» Земфиры и «Времена года» Вивальди, Daugaviņa Мартиньша Браунса и Carmina Burana Карла Орфа, американская пьеса, русский бунт, латвийский скандал -- все смешалось в спектакле Дж.Дж.Джиллинджера «Шейпинг».

Все смешалось, все соединилось в ярком, безбашенном, хулиганском действе, и
стало понятно наконец, чего ради худрук театра «Дайлес» взялся ставить на большой сцене The Shape of Things Нила ЛаБьюта, вещь бесхитростную и морализаторскую. Чем проще тема, тем затейливей вариации.

Тема: жили-были в Америке Адам и Ева, будущие филолог и искусствовед, дети малые, 20-с-чем-то-летние и, в общем, неразумные. Адам работает в музее и видеопрокате, чтобы оплатить учебу. Ева получает гранты и стипендии. Адам грызет ногти, ходит три года подряд в одной и той же куртке и сам себя стесняется. Ева знает все на свете лучше остальных. Чтобы быть достойным такой девушки, Адам меняет внешность и привычки. Теперь на него заглядывается даже невеста лучшего друга. Свадьба Фила и Дженни расстраивается. А Ева признается: ее отношения с Адамом -- всего лишь дипломный арт-проект, зримое воплощение лозунга «Искусство должно преображать мир». И прилюдно возвращает несчастному старинное бабушкино кольцо.

В Русской драме «Порядок вещей», сделанный прямо по тексту, выдержал несколько представлений и исчез из афиши, будто его и не было. «Шейпингу» вряд ли уготована подобная судьба. Потому что, во-первых, это шоу -- с красивыми актерами и актрисами, красивыми костюмами, красивыми песнями и красивыми танцами, как у нас любят. Во-вторых, это шоу, которое льстит зрителю, -- подразумевается, что каждый пришедший в зал читает книжки, знает про Дэмиана Херста и достаточно ироничен, чтобы посмеяться над тем, как нахальные девчонки дорисовывают из баллончика член не только музейной скульптуре (как в пьесе ЛаБьюта), но и картонной фигуре Дж. Дж.Джиллинджера (как в спектакле Дж.Дж.Джиллинджера).

В-третьих, «Шейпинг» ниточками разной толщины -- где и канатами -- связан с тем, что происходит с нами или вокруг нас. На премьере все веселились, когда нахальные девчонки выскочили в майках «Джиллинджер, в отставку!» -- такую же майку, но с надписью «Гренде, в отставку!», носила видеохудожница Катрина Нейбурга на пике скандала между директором Оперы Андреем Жагарсом и министром культуры (теперь уже бывшим) Жанете Яунземе-Гренде. На премьере нахальные девчонки лихо отплясывали в разноцветных балаклавках -- но не прошло недели, и Надежда Толоконникова из Pussy Riot, получившая два года за панк-молебен в храме Христа Спасителя, объявила голодовку в знак протеста против нарушений прав человека в мордовской исправительной колонии, где отбывает срок...

Тема: «Между искусством и неискусством должна быть граница. Между, как ты говоришь, манифестом и обыкновенным выпендрежем». Так Адам говорит Еве, и нет ничего естественней этих слов. Лихие пляски на солее и амвоне проходят по статье о хулиганстве. Дохлая акула в формальдегиде не может стоить 12 миллионов долларов, покупателя надули, это давно началось, то ли с Уорхола, то ли еще раньше: всемирный заговор галерейщиков, чистый бизнес вместо чистого искусства. Вон сценограф Кристиан Бректе вместо акулы игрушечного зеленого крокодила в аквариум засунул, и не хуже получилось.

Джиллинджер не спорит. Оставляет нетронутым длинный (пожалуй, что чересчур) монолог Евы о людской зацикленности на внешней стороне вещей, впускает в спектакль длинный (тоже бы подсократить) фрагмент видеолекции Шемякина о лжеинсталляциях и перформансах. Сам придумывает столько перформансов, что только успевай следить. Ева (Илзе Кюзуле-Скрастиня и Элина Дзелме) и Дженнни (Иева Сеглиня и Дарат Даневича) у него раздваиваются, исчезают и возвращаются в новых нарядах, с новыми прическами, переходят то на русский язык, то на тарабарский. Фил (Гинт Анджанс) играет на электрогитаре, крутит сальто, поет, отжимается на одной руке и демонстрирует прочие чудеса. А Адам (Артур Дицис) -- тот, кажется, просто влюбляется.

Быть может, это главная вариация, которую предлагает Джиллинджер: про несбывшуюся, несбереженную любовь. Про Адама и Еву. Про Фила и Дженни. (Быть может, даже про Марину Абрамович и Улая; с Джиллинджера станется.) Тихая, да. Далеко не самая эффектная. Зато и не искусственная.

26
sep
2013
X

Džilindžera manifests

Līvija Dūmiņa //Neatkarīgā Rīta |Avīze Latvijai

Nila Labuta luga Lietu modelis Dž. Dž. Džilindžera versijā Dailes teātrī pārtapusi par Šeipingu un ieguvusi žanra apzīmējumu trakulīga izrāde. Būtībā varētu arī nekautrēties un rakstīt – džilindžeriska izrāde. Jo to, ko mūsu teātrī atļaujas viņš un, kas svarīgi – uz lielās skatuves –, citi nedara.

Ja jums netīk Dž. Dž. Džilindžera darbi, jo uzskatāt, ka tie ir lēta pornogrāfija un balagāns, tīksmināšanās vien par cilvēka ķermeņa apakšējo daļu (piemēri smelti no komentāriem internetā), tad šī izrāde neliks vilties. Jo uz skatuves ir puskailas aktrises uz augstiem papēžiem (Džilindžera izrāžu firmas zīme) un vīrieša ģenitālijas tiek ne tikai skaļi sauktas latīniskajā un latviešu sarunvalodas vārdā, bet pat uzzīmētas. Vārdu sakot, Džilindžers piedāvā to, ko no viņa gaida. Kā arī vēl to, kas tik labi izdevās Kaligulā – šovu, kas mudž no dažādiem t.s. augstās un zemās kultūras citātiem, atsaucēm un parodijām, ko šoreiz papildina arī tādi citāti, kas attiecas uz izrādes tēmu par laikmetīgo un konceptuālo mākslu un demonstrē attieksmi pret to. Taču šoreiz Džilindžers citē arī sevi, savas izrādes gan scenogrāfijā (kas Kristiana Brektes darbs), gan darbībā, un tas viss, papildināts ar Marinas Abramovičas mākslinieka dzīves manifesta fragmentiem, «Džilindžer, atkāpies» uz aktrišu krekliņiem un paziņojumu, kura doma – labāk bagāts nekā nabags, liek šo izrādi skatīt kā Džilindžera manifestu. Tajā ietverta ar pašironiju caurausta savas iepriekšējās daiļrades retrospektīva, kas ļauj pievilkt laika asti pie tagadnes acīm un secināt kaut ko gan par sevi, gan Kaligulu, kas gribēja iegūt Mēnesi, vienīgo lietu, kā viņam nebija. Bet lugas tēma par robežām laikmetīgajā mākslā labi sader ar konservatīvi noskaņotās sabiedrības kacinātājam Džilindžeram pārmesto specializēšanos uz marginālām lietām, kas ved uz patiesību – mākslā tabu tēmu nav. Turklāt izrādes uzdotais jautājums, kas tad šodien vispār ir māksla, jo ar to pasaulē tiek laists viskautkas, sasaucas ar publiskajā telpā apzelēto tēmu attiecībā uz režisora darbu teātrī plašākā mērogā. Vai viņa izrādes ir māksla? Tās, kas tapušas Dailes teātrī.

Tas viss ir bijis.
Manifests – šī vārda nozīme ietver arī lēmumu daļu, kas vērsta uz nākotni. Un te nu iestājas mulsums. Nav izdevīgi mētāties ar vārdiem, kas nākotnē var izrādīties kļūdaini, tomēr izjūtas vedina Šeipingu Dailes teātrī tapušo Džilindžera izrāžu kontekstā skatīt kā robeždarbu. Lai rastos jauna pasaule, iepriekšējai ir jāiet bojā. Šeipings izskatījās pēc apzinātas vecās pasaules noārdīšanas, izšaujot gaisā visu munīciju. Filosofs Aleksandrs Pjatigorskis, rakstot par Rozes vārda autoru Umberto Eko, formulējis šādu domu: «Umberto Eko raksta, ka tagadnē postmodernists izmisīgi mēģina izskaidroties jeb izskaidrot sevi citam – draugam, ienaidniekam, pasaulei, vienalga kam. Vai arī viņš mirs brīdī, kad nebūs kam izskaidrot. Bet, izskaidrojot sevi citam, viņš to arī dara kā cits, nevis pats.» Lasot to Džilindžera izrādes kontekstā, var jautāt – kāda būs režisora Dž. Dž. Džilindžera patība. Tā ir pozitīvā versija. Protams, pastāv arī negatīvā – šajā izrādē vienkārši un nesatricināmi izmantoti aprobēti paņēmieni, džilindžerismi, kas joprojām strādā labi.

Vizuāli izrāde paliek atmiņā ar spilgtumu – tas vispirms ir Ilzes Vītoliņas nopelns košo un luminiscējošo krāsu kostīmu dēļ. Bet ne tikai. Izrāde iestudēta ar trupas jaunās paaudzes aktieriem – Ilzi Ķuzuli-Skrastiņu, Elīnu Dzelmi, Dārtu Daneviču, Ievu Segliņu, Artūru Dīci un Gintu Andžānu –, kas sevi pierāda kā veidošanai padevīgu materiālu. Taču par pirmizrādes vakara zvaigzni kļuva Gints Andžāns, kurš horeogrāfes Ingas Krasovskas veidotajā izrādes kustību režijā demonstrēja patiešām lielisku fizisko formu un plastiku – zāles ovācijas par Evas pavedināšanas numuru bija pelnītas.

Un ja kāds vēl nav sapratis, par ko tad ir izrāde, tad atbilde varētu būt arī tik banāla, kā no sieviešu žurnālu padomu lapām ņemta – katrs attiecībās ir mākslinieks vai cenšas tāds būt, veidojot otru pēc sava ģīmja un līdzības jeb lietu kārtības. Pilna pasaule ir ar šādiem darinājumiem, kas labākajā gadījumā atrod ceļu uz psihoterapeita kabinetu.

Atsauksmes par izrādi

Atsauksmes par šo izrādi