Atpakaļ uz afišu

Pīters Šefers

Amadejs

Drāma 2 cēlienos

No angļu valodas tulkojusi Evita Mamaja

Pirmizrāde: 2011. gada 11. maijs

Viņš ir galma komponists, viņš nosaka valsts mūzikas dzīvi, un bez viņa ziņas impērijā nenotiek nekas. Saljēri ir talantīgs. Taču viņš nav ģēnijs. Traģiskākais, ka viņš pats to apzinās.

Savukārt jaunais Mocarts ir nepanesami bezkaunīgs, pašapzinīgs un vulgārs. Bet viņa mūzikai ir pieskāries Dievs.

Saljēri dievināja Mocarta mūziku, un viņš nozvērējās to iznīcināt. Vai Saljēri tiešām noindēja Mocartu? Viņš pats ir par to pārliecināts.

Dramaturgs Pīters Šefers intriģējoši un radoši apspēlē vēstures radīto leģendu par Mocarta noindēšanu, pētot, kā Saljēri greizsirdīgā skaudība noved jauno Mocartu līdz galējai iznīcībai. Ar šo izrādi Dailes teātris turpina tradīciju runāt par izcilām vēstures un mākslas pasaules personībām, reizē piedāvājot īstenu aktiermeistarības kaleidoskopu.

Režisors Jans Villems van den Boss, kurš skatītājiem pazīstams jau no izrādes „Spilvencilvēks" laikiem, par jauniestudējumu stāsta: „Tā ir jūtu un notikumu arheoloģija, kurā visi tēli tiek iesaistīti pagātnes rekonstrukcijā ar mērķi izkļūt no pašradīta ārprāta cietuma un atgūt spēju aiz apstākļiem, iemesliem un faktiem saskatīt cilvēku sevī un citos. Cilvēku ar nepilnībām, vājībām, bet ar savu unikalitāti, kuru aprakt, aizmirst, noliegt, kāda sveša talanta gaismas apžilbinātam, ir tas pats, kas ieslodzīt sevi neprāta un greizsirdības cietumā. Cilvēka dzīve ir dāvana neatkarīgi no ticības Dievam vai viņa noliegšanas, tādēļ dzīvot to salīdzinājumos ar citu dzīvēm, neredzot savējo, ir savas dzīves slepkavība vai tās mēģinājums. Saljēri ir talantīgs, veiksmīgs komponists, kurš, saskaroties ar Mocarta talantu, tiek apžilbināts un savā aklumā iejūdz sevi nebeidzamā salīdzinājumu jūgā, iesprosto savu dzīvi, talantu, cilvēcību Mocarta dzīves stāstā, zaudējot spēju saskatīt Mocartā cilvēku un noliedzot cilvēcību sevī. Cilvēciskā būtnē bez talanta mājo greizsirdība, skaudība, atriebība, neuzticība, vieglprātība, bet tam visam līdzsvaru dod līdzjūtība, mīlestība, piedošana. Sadzīvot ar saviem dēmoniem var tikai, tos atzīstot. Luga ir cīņa par cilvēku sevī, par spēju saskatīt un pieņemt šo unikālo, bet nepilnīgo būtni, piedot sev un citiem, kā arī mēģinājums atbildēt uz jautājumu par dzīves vērtībām, slepkavību un nāvi. Vai tiešām ir notikusi slepkavība? Vai tiešām kāds ir nogalināts? Un kurš galu galā ir upuris, bet kurš - slepkava?"

 

Nominācija "Spēlmaņu nakts" 2010/2011 balvai - Gada dramatiskā teātra izrāde.

„Spēlmaņu nakts" 2010/2011 balva:

Gada aktieris skatītāju balsojumā - Artūrs Skrastiņš

Gada kustību māksliniece - Inga Krasovska

 

Izrāde ir LTV1 kultūras raidījuma „100 g kultūras" jaundibinātās balvas „Kilograms kultūras" ieguvēja.

 

Paldies Galerija Centrs par finansiālo atbalstu izrādes kostīmu tapšanā!

Iestudējumu atbalsta Valsts Kultūrkapitāla fonds.

  

Režisors - Jans Villems van den Boss (Lielbritānija)

Kustību konsultante - Inga Krasovska

Mūzikas konsultants - Juris Vaivods

Kostīmu māksliniece - Ilze Vītoliņa

Scenogrāfs - Mārtiņš Vilkārsis

Muzikālā noformējuma autors - Raimonds Tiguls

Gaismu mākslinieki - Igors Kapustins un Māra Vaļikova

Video mākslinieks - Lauris Ābele

Režisora asistente - Daiga Livčāne

Lomās

Artūrs Skrastiņš (Antonio Saljēri)
Artūrs Dīcis (Volfgangs Amadejs Mocarts)
Ilze Ķuzule-Skrastiņa (Konstance)
Ivars Auziņš (Imperators Jozefs II)
Artis Robežnieks (Barons van Svītens)
Pēteris Gaudiņš (Grāfs fon Štreks)
Lauris Subatnieks (Ventičello Karls )
Dainis Gaidelis (Ventičello Fridrihs)
Ērika Eglija (Katerīna Kavaljēri)
Ligita Skujiņa (Terēza, Saljēri sieva)
Esmeralda Ermale (Konstances māte)
Aija Dzērve (Aloīzija, Konstances māsa)
Juris Frinbergs (Kapelmeistars Bonno)
Mārtiņš Počs (Saljēri sulainis)
Indra Briķe (Saljēri pavārs)
Gints Andžāns un Intars Rešetins (Sulainis, galminieks, pilsētnieks )

Viedokļi

17
jūn
2011
X

Трудно не быть гением

Маша Насардинова
//Бизнес и Балтия

В «Дайлес» под занавес сезона сыграли премьеру «Амадея» Шеффера. Тысячный зал был набит под завязку на всех девяти представлениях.

Еще в апреле «Дайлес» показал народу эскизы костюмов и декораций. Выставка в Galerija Centrsзаставляла останавливаться даже далеких от театра прохожих. Забегая вперед, скажем, что рисунки и фотографии – при всем их обаянии – были не в состоянии передать и тысячной доли того, что задумали и сотворили в «Амадее» художница Илзе Витолиня и сценограф Мартиньш Вилкарсис. Это поразительная работа, про нее надо книги писать. Мало того что «Амадей» стал самым красивым спектаклем нынешнего сезона. Он задал немыслимо высокую планку сезону будущему – по части визуального решения уж точно.

Ну и по актерской части, конечно. Сарафанное радио – а в нашем городе это главный театральный критик – мгновенно разнесло весть о том, что Артур Скрастиньш играет Сальери так, что идти на «Амадея» нужно обязательно. Чистая правда. 37-летняя звезда держит на себе весь массив трехчасового действа, стягивает все швы, регулирует все нити натяжения и напряжения. Список персонажей «Амадея» занимает целый лист, но на деле это, конечно же, моноспектакль. Текст пьесы диктует условия игры. И подкладывает большую свинью тому, кого назначили на роль Моцарта.

В «Дайлес» назначили Артура Дициса. Хороший выбор, правильный: парень не из тех, кто сдастся без боя. Сальери Скрастиньша получил достойного соперника. Моцарт Дициса оказался искренним, порывистым и совершенно не похожим на жизнерадостного идиота, рукой которого водит Бог. В нем пылает тайный жар. Он счастливец: занимается тем, для чего рожден, знает, что велик, знает, что не величие главное. Еще бы платили денег, чтобы жена и дети не терзались голодом и холодом – и все, ничего больше не надо, если есть музыка.

Моцарт в «Амадее» носит яркие («вульгарные», скажет Сальери) парики и камзолы.

А вокруг все в белом. Кроме Сальери – тот то в коричневом, то в бежевом, то в сером. Выделяется. И, по большому счету, разбирается не с Моцартом, а с Богом. Когда-то наивный юнец заключил с Создателем сделку: сделай меня композитором, дай мне славу, а я буду служить тебе и музыке изо всех сил. Когда оба выполнили обещания, явился Моцарт с его божественным огнем, с другой музыкой (в спектакле она иной раз звучит в рок-аранжировке, чтобы уж совсем было ясно: другая!). И вся жизнь Сальери пошла под откос. Хороший композитор, обласканный, богатый, знаменитый... но не гений. Не то вымолил. Обманулся.

Сальери умер в 75 лет. Клялся своему ученику, навещавшему ему в госпитале: «Хочу заверить вас честным словом, что нет совершенно никаких оснований для этих абсурдных слухов. Вы знаете, о чемя: Моцарт, что я якобы отравил его. Но нет. Это - злобная клевета, одна только злобная клевета. Скажите миру, дорогой Мошелес, что старый Сальери на краю смерти сам Вам это сказал". Кстати говоря, среди учеников Сальери были Шуберт, Бетховен, Лист и... Франц Ксавер Вольфганг Моцарт – сын Амадея!

Питер Шеффер, вдохновленный когда-то «Моцартом и Сальери» Пушкина, все это, конечно, знал. Но вывел итальянца злодеем каких поискать. Пьеса получилась выдающаяся, снятый по ней фильм Милоша Формана «Амадей» (восемь «Оскаров», зрительская аудитория в 30 миллионов человек) – тоже. К спектаклю, сделанному в «Дайлес» английским режиссером Виллемом ван ден Бошем, тоже претензий мало. Это была отличная идея – поставить пьесу о двух композиторах как оперу, сочетая абсолютную условность сюжета и заложенную в музыке высшую правду чувств. Как это и должно быть в опере, музыка оказалась в спектакле главнее всего – даже главнее Скрастиньша-Сальери. Однако «Амадею» это только на пользу.

17
jūn
2011
X

Volfgangs Amadejs Saljēri jeb par Dieva kaprīzēm mūsos

Deniss Hanovs
//Latvijas Avīze

Dailes teātris, tuvojoties sezonas noslēgumam, ir uzvedis sarežģītu, aktierus izaicinošu, daudzšķautņainu lugu un, sintezējot gadsimtus, atradis agrīnām Mocarta operām negaidītu taciņu pie mūsdienu skatītāja.

Saljēri pazina Mocartu, šķiet, visu savu mūžu, tikko viņš bija sajutis vēlmi rakstīt mūziku, komponēt slavas dziesmu Dievam, kuru kā īsts savu vecāku tirgoņu mantinieks uztvēra kā gadsimtiem pazīstamu un uzticīgu dzīves darījumu partneri, kas nepievīla nedz tirdzniecībā, nedz garīguma izpratnē, nedz talanta apjomā un stabilitātē. Tieši šajā naivajā uzticēšanās faktā slēpjas Šēfera lugas asās, saturiskās spriedzes avots – Saljēri, kas realitātē bija slavens 18. gs. galma komponists un sabiedrisks darbinieks, bija ražīgs un slavens komponists, kura darbu liktenis, līdzīgi neskaitāmu citu itāliešu 18. gs. autoru sacerējumiem, aizgāja ēnā ne tikai Mocarta, Haidna un Gluka darbu priekšā, bet arī tāpēc, ka romantiskās operas žanrs aizēnoja galma kultūrai domāto darbu autorus. Tikai pēdējos desmit gados vērojama strauja 18. gs. galma mūzikas renesanse – arī Saljēri ir atpakaļ – Č. Bartoli balss atdzīvināja mums Saljēri komisko operu klāstu, viņa "Falstafu" pārdod DVD un CD formātos tūkstošos eksemplāru.

To, ko zina mūsdienu skatītājs, nezināja un nezinās pats Saljēri, kas, Artūra Skrastiņa attēlots, uz skatuves parādās baltā slimnieka halātā ar kapuci un vēl pirms pirmā cēliena sākuma zaglīgi paņem no vāzes kādu saldumu.

Luga sākas kā Saljēri pieskāriens Mocarta dzīves grāmatai – viņš pats ir daļa no Mocarta dzīves un fantāzijām, baumām un šaubām, ko veidoja Vīnes iedzīvotāji, ar prieku pārņēma Puškins "Mazajās traģēdijās" un arī Šēfers, kas saskatīja leģendā avotu ģēnija un viduvējības sacensībai un pasaules "pareizības" apgāšanai – triumfē nevis ģēnijs, bet bezspēcīgs, radošumu zaudējis itāliešu komponists, kas tādējādi svin uzvaru pār Dievu. Vai tiešām uzvar? Miloša Formana lugas ekranizācijā Mocarts triumfē, trakonama garajos gaiteņos atskanot viņa vulgārajiem, nepiedienīgajiem smiekliem.

Taču Saljēri tēls, kas Formanam ir statisks, pateicoties Skrastiņa apburošai spējai atšifrēt Šēfera Saljēri, palīdzēja iestudējumam atrast savas tiesības uz versiju, ko izveidojis Anglijā dzīvojošais režisors Van den Boss.

Skrastiņa Saljēri iemieso katrā no mums esošo vēlmi kļūt par kādu citu, par to, kas ir tur augšā, starp slavenībām, tur, kur dala ordeņus, posteņus, kur slavina. Mums nav vēlmes saredzēt aiz monarhu labvēlības pazemojumu cenu, nepārtrauktu kompromisu ar sirdsapziņu. Mēs gribam kļūt par to Citu, kas noteikti ir labāks, un tas nav viņa nopelns, nav dotība, bet kaut kāda dīvaina netaisnība pret mums. Arī Saljēri gribēja kļūt par Volfgangu Amadeju... Saljēri, jo Mocarts viņam bija haoss un Dieva kaprīze, bet Amadejs absolūta ģēnija iemiesojums...

Skrastiņa Saljēri dominēja visu izrādes laiku, arī tad, kad telpiski atradās neizdevīgajā situācijā – slēpās krēslā ar dziļu atzveltni, zaglīgi baudot desertus, gulēja uz grīdas zem Mocarta nošu smaguma... Pats Mocarts visas šīs dvēseliskās un ķermeniskās mokas nepamanīja, viņa radošā enerģija bija veiksmīgi pietuvināta seksuālās vitalitātes slāņiem – līdzīgi kā Formana versijā, diriģējot "Bēgšanu no seraja", Mocarts iestudējumā tika pārcelts noslēguma slavinājuma kora rokaranžējumā, kurā varēja sadzirdēt vācu grupas "Rammstein" rokrakstu, vienlaikus dodot pilntiesīgu vietu ģēnija mūzikai – šis līdzeklis veidoja ne tikai pauzi starp dziesmām – senu līdzekli sižetiskas cezūras veidošanai, bet atklāja muzikālo stilu un gadsimtu tikšanos...

Mocarts – Artūrs Dīcis – pirmajā cēlienā lielākoties palika uzmanības lokā, pateicoties fantastiskajiem, spilgtajiem 18. gs. beigu stilā veidotajiem kostīmiem un parūkām... Sākumā Dīcis bija visai saspringts savā komiskajā dialogā ar līgavu Konstanci (Ķuzule-Skrastiņa) vai arī viņam rēgojās Formana Mocarts Toms Hals? Otrajā cēlienā puiciskums, kas bija atainots visai smagnēji, bija pazudis un noslēguma ainā ārprātam pietuvojies komponists bez parūkas un sarežģītiem tērpiem atkailina vientuļa cilvēka izmisīgu vēlmi saprast, kur pazuda dzīvesprieks, laime, aplausi, apbrīnojums... Nāves aina, kad redzami ir tikai aktiera garie knapi kustīgie pirksti, kas veido viņa aiziešanu pavadošo rekviēmu, atklāj traģiskuma dziļumus – ķermeņa, balss un eksistenciālas situācijas sintēze rāda aktiermeistarības dziļumus, traģisko tēlu izpratni un potenciālu kļūt par centrālu figūru repertuārā, kas tagadējā Dailes teātra pēckrīzes repertuārā ir retums.

Lugas noslēgums tika veidots kā traģiskas simfonijas pēdējās taktis, pirms pazudīs viss – tēli, Vīne, strīds ar Dievu –, itāliešu saldumu mīļotājam no provinciālas pilsētiņas jāapmierina vēl tikai viena vēlme – jāpagūst nozagt kādu bezē kūciņu un tā jāpaķer līdzi uz baumu vēstures veidoto pēcmūža slavu...

Vērtējums

Režija 5

Aktierdarbs 5

Scenogrāfija 5

Kostīmi 5

26
mai
2011
X

Saljēri pēdējā grēksūdze

Edgars Raginskis
//IR

Pēc nostāstiem itālis Antonio Saljēri reiz vecumdienās atzinies austrieša Volfganga Amadeja Mocarta slepkavībā. Šī sensācija tik ļoti aizrāva sabiedrību, un izplatījās valodas par neģēli Saljēri un mocekli Mocartu. Retais pievērsa uzmanību tam, ka atzīšanās izskanēja, sirmgalvim mokoties slimības murgos, un tika noliegta, līdzko lietuvēns atkāpās.

Režisoru Janu Villemu van den Bosu izrādē Amadejs īpaši neinteresē Mocarta un Saljēri attiecību demistifikācija, viņš pilnībā un bez atlikuma koncentrē uzmanību Saljēri tēlam. Svarīgi ir nevis tas, vai Saljēri nogalinājis Mocartu, bet - vai spēj piedot sev skaudību un skaudro apziņu, ka Mocarta komponista ģēnijs viņam mūžam paliks nesasniedzama virsotne. Risinot šo psiholoģisko viduvējības/izcilības problēmu, ir uzbūvēta izrāde Artūram Skrastiņam un viņa kolēģiem.

Skrastiņa Saljēri ir daudzslāņainākais un pretrunīgākais Amadeja tēls, kas izrādes gaitā piedzīvo krasas emocionālas pārmaiņas no cienījama godavīra līdz zemiskam nodevējam, cieš, padodas kārdinājumam un vij intrigas pret Mocartu, kuru uzskata par Dieva izaicinājumu viņa komponista spējām. Taču Skrastiņa Saljēri nav tikai indivi-duālas aktierspēles meistarstiķis, tas ir izrādes veidotāju kolektīva - aktieru, scenogrāfa, mūzikas noformētāja, kostīmu un gaismu mākslinieku - vienota darba rezultāts. Šā iemesla dēļ pārējos aktierdarbus var vērtēt gan pēc spilgtuma, gan pēc izvērsuma un intensitātes pakārtotības Saljēri personiskās drāmas atainojumam. Laura Subatnieka un Daiņa Gaideļa Ventičello veicina un saasina varoņa iekšējo dialogu. Vīnes augstdzimušo sabiedrības blakusnostatījumu iemieso Ivara Auziņa imperators Jozefs II, Jura Kalniņa grāfs Orsīni-Rozenbergs, Pētera Gaudiņa grāfs fon Štreks un Arta Robežnieka barons fon Svītens, bet dinamisku fonu ar koši individualizētu iekšējo struktūru veido aktieru ansamblis bez runātā teksta (sulaiņi, galminieki un pilsētnieki).

Un, protams, Mocarts. Jauneklīgā Artūra Dīča jauneklīgais Volfgangs Amadejs ir tieši tik vitāls, vulgārs un vietumis saspēlē ar Ilzes Ķuzules-Skrastiņas tēloto sievu Konstanci arīdzan derdzīgs, kādu, sagraujot daļā sabiedrības izsapņoto aseksuāli ideālā mākslinieka pārcilvēka tēlu, viņu attēlo Vīnes klasicisma laikmeta hronikas. Dīcis precīzi, taču dažviet pārāk plakātiski, parāda Mocarta personības antagonismu Saljēri, kuru ģēnija gnīdas izlēcieni dzen arvien dziļākā izmisumā.

Stūrī Saljēri dzen arī Mārtiņa Vilkārša asprātīgā, lakoniskā un estētiski tīrā scenogrāfija - puspagriezta divsienu telpa ar mērogā mazāku (vēl viens diženā un parastā nevienādības atgādinājums) konstrukciju, kas ir tiklab Mocarta partitūra, mobils interjera elements un Saljēri sprosts ar spoguļsienām, kurš nepiedāvā patvērumu, vien atkārtoti atgādina, ka itālim no viņa dilemmas - dievināt vai iznīcināt ģēniju - nav, kur sprukt.

Šo elementu abstrakciju līdzsvaro Laura Ābeles veidotās stilizētās Vīnes pilsētapbūves videoprojekcijas uz skatuves sienām.

Amadejā dramaturģisku funkciju pilda Ilzes Vītoliņas krāšņie, brīvā fantāzijā par 18.gs. Vīni veidotie tērpi. Tajos redzam paplašinātu labā un ļaunā simbolismu, klasicisma formu dekoratīvismu, kā arī galveno veidu, kā izcelties plakanajam Mocarta tēlam - dižoties arvien jaunās drānās, kas viņam vienīgajam ir koši daudzkrāsainas.

Viens no Amadeja stūrakmeņiem ir Mocarta mūzika, ko gaumīgi un kaleidoskopiski atlasījis Juris Vaivods. Katrreiz ieskanoties, tā paspilgtina vispārējo dramatisko efektu un kārdina uzmeklēt to arī ārpus izrādes. Ne tik pārliecinoša, kaut skaļa un koša, ir dzīvā mūzika - Raimonda Tigula roķīgi elektroniskas variācijas par Mocarta tēmām. Lai tā sniegtu iecerēto šoka terapiju, aktiermūziķiem Kristapam Rasimam, Gintam Andžānam un Kārlim Freimanim ne tikai labi jāizskatās, spēlējot ģitāru, bungas un basģitāru, bet arī būtu rūpīgāk jāiemācās Tigula uzrakstītais.

Nīderlandieša van den Bosa jaunais veikums ir vizuāli krāšņs kumoss ar viegli uztveramu vēstījumu un morāli, kā arī laba iespēja sevi pierādīt talantīgajam Artūram Dīcim. Tomēr nav skaidrs, kāda ir šī darba aktualitāte mūsdienu kontekstā. Ak, jā, un akmens Bosa/Šefera (lugas autors Pīters Šefers - red.) dārziņā - Antonio Saljēri nekādi nebija viduvējs komponists, arī salīdzinot ar Mocartu. Viņa mūzika pēdējo desmitgažu laikā piedzīvo renesansi, un to kā izcilu vērtē gan mūzikas kritiķi, gan melomāni.

Ielādēt vēl

Atsauksmes par izrādi

Atsauksmes par šo izrādi